Edukacja pacjentów w pielęgniarstwie diabetologicznym
Ten praktyczny przewodnik zawiera przykłady konspektów, w których uwzględniono poszczególne etapy edukacji pacjenta z cukrzycą typu 1 i typu 2 oraz pacjentek z cukrzycą przedciążową i cukrzycą ciążową. Omówiono w nim teoretyczne założenia i praktyczne zastosowanie konspektu edukacji diabetologicznej. Szczególną uwagę zwrócono na planowanie procesu nauki, uwzględniono również wykorzystanie nowoczesnych elementów edukacji diabetologicznej, takich jak technologie informacyjne i telemedycyna.
Autorzy publikacji – specjaliści w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego – podkreślają udział pielęgniarki i położnej w przygotowaniu osoby z cukrzycą do samoopieki i samokontroli oraz wskazują na zalety planowania edukacji diabetologicznej i przygotowania swojego warsztatu pracy. Konspekt może tu odegrać istotną rolę jako pomoc najpierw w planowaniu, a następnie w realizacji procesu edukacji.
Podręcznik zawiera przykłady konspektów odpowiadające różnym etapom edukacji i nadające się do wykorzystania w różnych sytuacjach terapeutycznych.
Książka powinna się przyczynić do usprawnienia i ujednolicenia pielęgniarskiej opieki diabetologicznej w Polsce, a także do prowadzenia edukacji w sposób przemyślany i zaprojektowany z udziałem pacjenta.
Tematyka publikacji:
- Nowoczesne elementy edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z cukrzycą. Telemedycyna
- Konspekt edukacji diabetologicznej – teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania
- Konspekty edukacji diabetologicznej
Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 1
Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 2
Konspekty edukacji diabetologicznej pacjentki z cukrzycą przedciążową i z cukrzycą ciążową
Edukacja pacjenta i jego rodziny w zastosowaniu nowych technologii informatycznych w prowadzeniu samokontroli cukrzycy
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-5448-4
- ISBN druku: 978-83-200-5402-6
- Liczba stron: 171
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa IX 1. Nowoczesne elementy edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z cukrzycą. Te lemedycyna – Anna Stefanowicz 1 1.1.1. Technologie informacyjne w leczeniu cukrzycy 6 2. Konspekt edukacji diabetologicznej – teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania – Natasza Tobiasz-Kałkun 15 2.1.1. Temat jednostki dydaktycznej w edukacji diabetologicznej 17 2.1.2. Formy organizacji procesu nauczania i liczebność grupy 18 2.1.3. Czas realizacji spotkania edukacyjnego 19 2.1.4. Formułowanie celów w edukacji diabetologicznej 20 2.1.5. Hierarchia celów w edukacji diabetologicznej 23 2.1.6. Wybrane metody i techniki edukacji. Charakterystyka ogólna 29 2.1.7. Środki dydaktyczne stosowane w edukacji diabetologicznej 34 2.1.8. Ewaluacja edukacji pacjentów z cukrzycą 35 2.1.9. Rola konspektu w planowaniu edukacji diabetologicznej 37 3. Konspekty edukacji diabetologicznej 41 3.1. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 1 41 3.1.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat hiperglikemii – Beata Pruśniewska, Anna Stefanowicz 41 3.1.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania glikemii – Danuta Świderska, Anna Stefanowicz 47 3.1.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat insulinoterapii z użyciem osobistej pompy insulinowej – Hanna Chilińska, Anna Stefanowicz 54 3.1.4. Edukacja pacjenta z cukrzycą typu 1 i rozpoznaną celiakią na temat prawidłowej diety – Agata Strzeszewska, Natasza Tobiasz-Kałkun 60 3.1.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Anna Myszka-Ręcławowicz, Anna Stefanowicz 67 3.1.6. Edukacja pacjenta dorosłego niewidomego z cukrzycą typu 1 na temat samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Hanna Jasek, Anna Stefanowicz 72 3.1.7. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat hipoglikemii – Barbara Madejska-Marek, Anna Stefanowicz 79 3.1.8. Edukacja rodziców dzieci z cukrzycą typu 1 na temat hiperglikemii – Iwona Sural, Natasza Tobiasz-Kałkun 85 3.1.9. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat aktywności fizycznej – Jolanta Kajka, Anna Stefanowicz 92 3.1.10. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Barbara Rychlińska, Anna Stefanowicz 98 3.1.11. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania glikemii – Agnieszka Bednarek, Anna Stefanowicz 104 3.1.12. Zastosowanie wstrzykiwacza w insulinoterapii cukrzycy typu 1 – Beata Boruczkowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 111 3.2. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 2 118 3.2.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat terapii lekami doustnymi – Agnieszka Kalinowska, Anna Stefanowicz 118 3.2.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Edyta Mączarska, Anna Stefanowicz 123 3.2.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 w zakresie profilaktyki stopy cukrzycowej – Sylwia Morgaś, Natasza Tobiasz-Kałkun 128 3.2.4. Edukacja pacjenta na temat aktywności fizycznej w cukrzycy typu 2 – Renata Warszakowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 134 3.2.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Urszula Panek 141 3.3. Konspekty edukacji diabetologicznej pacjentki z cukrzycą przedciążową i z cukrzycą ciążową 153 3.3.1. Edukacja pacjentki z cukrzycą przedciążową na temat samokontroli – Ewa Romanowska, Anna Stefanowicz 153 3.3.2. Edukacja pacjentki z cukrzycą ciążową na temat samokontroli – Renata Kurowska, Anna Stefanowicz 159 3.4. Edukacja pacjenta i jego rodziny w zastosowaniu technologii informacyjnych w prowadzeniu samokontroli cukrzycy – Beata Janina Olejnik, Katarzyna Drwal 165