Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów
Książka jest zbiorem komentarzy do
Erystyki Schopenhauera. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają istotę argumentów erystycznych i taktyk argumentacyjnych opisanych przez filozofa. Omówieniu każdego chwytu towarzyszy analiza przykładów zaczerpniętych z języka mediów, polityki, prawa czy codziennych rozmów. Dodatkowo prezentują kilkadziesiąt forteli argumentacyjnych niewymienionych przez Schopenhauera, ale bardzo skutecznych i chętnie wykorzystywanych. Starają się również pokazać, jak nie dać się złapać w erystyczną pułapkę zastawioną przez bezpośredniego rozmówcę, specjalistę od marketingu lub sprytnego polityka.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-16922-0
- ISBN druku: 978-83-01-15839-2
- Liczba stron: 180
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
I. Wprowadzenie 9 1. Dlaczego Erystyka? 9 2. Perswazja centralna i peryferyjna 11 3. Erystyka, logika i retoryka 14 4. Bez erystyki? 18 5. Rodzaje sporów. Klimat defensywny i podtrzymujący 20 II. Sposoby erystyczne według Schopenhauera 25 1. Uogólnienie 25 2. Homonimia 29 3. Absolutyzowanie tezy relatywnej przeciwnika 34 4. Zwlekanie z ujawnieniem wniosku wypływającego z przesłanek 43 5. Stosowanie twierdzeń fałszywych, ale akceptowanych przez przeciwnika (ex concessis) 45 6. Błędne koło (petitio principii) 49 7. Taktyka zapytań 52 8. Drażnienie przeciwnika 57 9. Chaotyczne zadawanie pytań 60 10. Podstępne pytanie naprowadzające na tezę 62 11. Zwlekanie z przedstawieniem tezy 65 12. Etykietowanie 70 13. Teza – antyteza 75 14. Bezczelne wmawianie przeciwnikowi, że zaakceptował naszą tezę 79 15. Utożsamienie tezy bardziej kontrowersyjnej z mniej kontrowersyjną 82 16. Wykazywanie niekonsekwencji w myśleniu przeciwnika (ad hominem) 84 17. Subtelne rozróżnienie 89 18. Zmiana tematu (mutatio controversiae) 91 19. Rozmydlenie 96 20. Przedwczesne wyciąganie wniosku z niekompletnych przesłanek 99 21. Reakcja na sofizmat przeciwnika 101 22. Zarzut błędnego koła 104 23. Prowokowanie do wyrażania przesadnych sądów 110 24. Fabrykowanie konsekwencji 112 25. Przykład obalający tezę (exemplum in contrarium) 120 26. Odwrócenie argumentu (retorsio argumenti) 124 27. Drążenie słabego punktu przeciwnika 128 28. Do słuchaczy (ad auditores) 131 29. Dywersja 134 30. Powoływanie się na autorytety (ad verecundiam) 138 31. Metoda ironicznej niekompetencji 144 32. Nienawistna kategoria pojęć 146 33. Słuszne w teorii – niesłuszne w praktyce 149 34. Przypieranie do muru 153 35. Odwołanie się do korzyści osobistej przeciwnika (ab utili) 159 36. Potok bezsensownych słów 164 37. Argument ad hominem zamiast argumentu ad rem 168 38. Atak osobisty (ad personam) 171 III. O czym Schopenhauer nie napisał 175 1. Argumenty związane ze strukturą logiczną 175 1.1. Argumentum a contrario (z przeciwieństwa) 175 1.2. Argumentum ab absurdo (z absurdu) 176 1.3. Argumentum ab exemplo (z przykładu) 177 1.4. Argumentum ad consequentiam (do konsekwencji) 177 1.5. Argumentum ad ignorantiam (do niewiedzy) 178 1.6. Argumentum a silentio (z milczenia) 180 1.7. Argumentum a simili (z podobieństwa) 181 1.8. Argumentum a fortiori (ze wzmocnienia) 182 1.9. Amfibolia 183 1.10. Błąd połączenia i podziału 184 1.11. Błąd przestawienia kwantyfikatorów 185 2. Argumenty związane z ludzkimi uczuciami, potrzebami i preferencjami 186 2.1. Argumentum ad crumenam (do trzosa) 186 2.2. Argumentum ad passiones (do namiętności) 186 2.3. Argumentum ad temperantiam, ad modum (do umiaru) 188 2.4. Argumentum ad amicitiam (do przyjaźni) 189 2.5. Argumentum ad populum (do upodobań ludzi) 190 2.6. Argumentum ad socordiam (do gnuśności, opieszałości) 190 2.7. Argumentum ad quietem (do pożądanego poczucia spokoju) 191 2.8. Argumentum ad baculum (do kija) 191 2.9. Argumentum ad vanitatem (do próżności) 192 2.10. Argumentum ad ridiculum (do śmieszności) 193 2.11. Argumentum ad nauseam (do znudzenia) 194 3. Argumenty związane ze źródłami przekonań 195 3.1. Argumentum ad fidem (do wiary) 195 3.2. Argumentum ad reverentiam (do szacunku, respektu) 196 3.3. Argumentum ad vertiginem (do płochości, lekkomyślności) 197 3.4. Argumentum ad Lazarum (do Łazarza) 198 3.5. Argumentum ad antiquitatem (do starodawności) 199 3.6. Argumentum ad lapidem (do kamienia) 200 3.7. Argumentum ad naturam (do natury) 202 3.8. Argumentum ad superstitionem (do przesądu) 204 3.9. Błąd fałszywej przyczyny 205 4. Argumenty o charakterze wprowadzającym 206 4.1. Argumentum ad orationem (do mowy) 206 4.2. Argumentum ad rem (do rzeczy) 206 Literatura cytowana 207 Indeks rzeczowy 209