Filozofia sztuki albo estetyka
W latach dwudziestych XIX wieku Hegel osiada w Berlinie, gdzie wykłada swoją teorię sztuki. Wykłady szybko nabierają rozgłosu, a w dłuższej perspektywie przedstawione w nich idee uczynią z Hegla fundatora nowoczesnej estetyki filozoficznej. Znakomita transkrypcja Friedricha von Kehlera utrwala oryginalny wykład ontologii trzech form sztuki jako całościowych historycznych koncepcji świata – symbolicznej, klasycznej i romantycznej – zwieńczonych sztuką najwyższą, dramatem. Według Hegla, architektura i rzeźba, malarstwo i muzyka osiągają kulminację w poezji i „postaciach w działaniu”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21611-5
- ISBN druku: 978-83-01-21581-1
- Liczba stron: 370
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa do wydania polskiego (Marcin Pańków) IX FILOZOFIA SZTUKI ALBO ESTETYKA 1 Wprowadzenie 1 a. Trudności napotykane przez filozofię sztuki 6 1. Wielorakość piękna 6 2. O tym, że piękno nie może jakoby w ogóle stać się przedmiotem filozofii 8 b. Rozmaite poglądy na temat [ostatecznego celu] sztuki 11 1. Naśladowanie natury 11 2. Wzbudzanie namiętności 15 3. Cel moralny 16 4. Uwagi dotyczące epoki najnowszej 22 c.Podział 33 1. Część ogólna 33 2. Część szczegółowa 37 1. CZĘŚĆ OGÓLNA 41 A. Dział pierwszy 41 1. Punkt widzenia sztuki w jej odróżnianiu się od religii i filozofii 41 2. Idea w ogóle i ideał 44 3. Bliższe określenie piękna w sztuce 51 A. Piękno w sztuce w jego obiektywności 51 1. Pojęcie 52 a. Jedność 52 b. Prostota 55 2. Działanie 55 a. Piękno artystyczne w jego samoistności 55 b. Sytuacja 63 1. Pierwsza sytuacja. Kolizja fizyczna 65 2. Kolizja naturalna wyższego rodzaju 65 3. Znaturalizowane bezprawie 67 4. Kolizja w wyniku ludzkiego czynu 69 c. Reakcja na sytuację 71 3. Charakter 73 4. Określoność zewnętrzna 76 B. Dzieło sztuki w jego subiektywności 81 1. Podmiotowość artysty 81 2. Maniera 85 B. Dział drugi 88 I. Symboliczna forma sztuki 90 0. Natura i formy symbolu 95 1. Substancjalna jedność tego, co wewnętrzne, z naturalną formą; światopogląd Parsów 97 2. Pierwsze próby nadawania czemuś naturalnemu duchowej formy. Postać indyjska 101 a. Postać podmiotowa 102 b. Personifikacja naturalnych żywiołów 104 c. Ucieleśnienie myśli w obrazie 106 d. Wystąpienie czystej myśli 107 3. Symboliczność właściwa. Postać egipska 110 4. Uwalnianie się momentu duchowego i zmysłowego 115 1. Degradacja zjawiska. Światopogląd żydowski 116 2. Afirmatywny stosunek jedynego do skończoności: nowszy orientalny panteizm 119 3. Spełniona emancypacja formy duchowej i zmysłowej 123 a. Stosunek pierwszy. Zjawisko nadaje sobie znaczenie 124 1. Bajka ezopowa 125 2. Przypowieść 128 3. Apolog 130 b. Stosunek drugi. Wychodząc od znaczenia szuka się zjawiska] 131 1. Zagadka 132 2. Alegoria 132 3. Przenośnia i porównanie] 134 a. Metafora 135 b. Obraz 137 c. Porównanie 139 Dodatek : Całkiem zewnętrzne odniesienie wyizolowanego znaczenia i wyizolowanej postaci 147 a. Poemat dydaktyczny 148 b. Wiersz opisowy 148 c. Opis natury 149 d. Epigram 149 II. Klasyczna forma sztuki 151 III. Romantyczna forma sztuki 175 a. Wewnętrzność ducha dla siebie: religijność jako taka 176 1. Historia Chrystusa 176 2. Ból i pojednanie (Madonna) 177 3. Wspólnota religijna, męczennicy, cuda, legendy 179 b. Afirmatywne odzwierciedlenie tej wewnętrzności, ducha w podmiotach 181 1. Realizacja boskości w świecie (męczennicy itd.) 182 2. Podmiot, który ma się poświęcić miłości, wierności 184 3. Honor 186 4. Swoista odwaga 187 c. Uwalnianie się materii, naturalnej bezpośredniości] 187 1. Charakter 187 2. Działanie 192 3. Prozaiczność i podmiotowość 195 2. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA 199 I. Architektura 202 1. Architektura symboliczna 205 2. Architektura klasyczna albo właściwa 213 3. Architektura romantyczna 217 II. Rzeźba 220 1. Okrycie 223 2. Idealność i indywidualność 225 3. Grecki profil 227 III. Malarstwo 231 1. Treść malarstwa 233 2. Kompozycja 238 3. Barwa 239 IV. Muzyka 242 1. Takt 244 2. Tonacja 245 3. Instrument 247 4. Melodia 247 V. Poezja 252 1. Pierwotny język poetycki 254 2. Refleksyjny język poetycki 255 3. Metrum w ogóle 256 4. Podział poezji 261 a. Epos 262 b. Poezja liryczna 276 c. Poezja dramatyczna 281 Tragedia. Dramat. Komedia 290 1. Tragedia antyczna 290 2. Tragedia nowoczesna dramat 297 3. Komedia 299 Indeks nazwisk 303