Formy dialogu w gatunkach prasowych
Monografia jest próbą opisu różnych przejawów
dialogu w prasie z perspektywy genologicznej. Rozpoczynając od uwag dotyczących gatunku medialnego i dialogu w perspektywie komunikowania medialnego, autorka wprowadza czytelnika w teksty prasowe, których podstawowym wyróżnikiem jest formuła dialogu. Materiałem badawczym były współczesne teksty prasowe, zaczerpnięte z dzienników, tygodników i miesięczników. Na potrzeby analizy i uporządkowania materiału badawczego autorka podzieliła formy dialogu na formy wewnątrztekstowe (intratekstowe) i zewnątrztekstowe (intertekstowe). Próba „mapowania” miejsc dialogowych w prasie miała charakter propozycji – formy wewnątrztekstowe autorka odnalazła dzięki dialogowej strukturze (pytanie i odpowiedź), natomiast formy zewnątrztekstowe pokazywały dialog międzytekstowy i dialog z czytelnikiem. Analizy wywiadów, zdialogowanych gatunków monologowych, takich jak felieton, komentarz czy recenzja, analizy struktur wielogłosowych czy wreszcie próba przyjrzenia się dialogom dziennikarzy z czytelnikami oraz dialogom tekstowym pokazały tendencje, które w pewien sposób opisują dyskurs prasowy. Z pewnością należą do nich: interakcyjność i intertekstowość prasy, atrakcyjność, kreatywność, dialogowość i wielogłosowość tekstów, wizualność tekstów prasowych oraz indywidualizacja języka.
Książka adresowana jest do szerokiego grona badaczy współczesnych mediów, to znaczy językoznawców, medioznawców, komunikologów oraz studentów kierunków humanistycznych. Publikacja może zainteresować wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą komunikacją w mediach.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-133-1
- Liczba stron: 306
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Rozdział I O gatunku prasowym – między paktem a przekazem / 17 Tekst a gatunek / 21 O gatunku dziennikarskim/medialnym / 23 Funkcjonalność i komunikatywność / 24 Pakt faktograficzny / 28 Przekaźnik jest przekazem / 29 Prasowość tekstu / 30 Typologia gatunków prasowych / 33 Gatunki informacyjne / 35 Gatunki publicystyczne / 36 Gatunki dialogowe i niedialogowe / 38 Rozdział II O dialogu w komunikowaniu – między nadawcą a odbiorcą / 41 Struktura dialogu / 44 Dialog a rozmowa / 45 Dialog, monolog a trilog / 46 Filozofia dialogu / 47 Dialogowa zasada tekstu / 48 Dialog w komunikacji / 50 Modele komunikacji językowej / 51 Komunikacja – interakcja – dyskurs / 54 Odbiorca – współtwórca dialogu / 56 Komunikowanie medialne/masowe / 57 Teorie komunikowania medialnego / 58 Społeczeństwo medialne / 60 Masowy odbiorca / 61 Oddziaływanie mediów / 63 Rozdział III O wywiadzie prasowym – między gatunkowym wzorcem a jego modyfikacjami / 67 Historia wywiadu i próba typologii / 72 Wzorzec gatunkowy / 73 Wyznaczniki gatunku / 75 Dziennikarz, bohater wywiadu i czytelnik / 75 Metamorfozy gatunku / 82 Uczestnicy wywiadu / 83 Przeprowadzający wywiad / 85 Udzielający wywiadu / 92 „Niedialogowe” wywiady / 97 Wywiady w innej szacie gatunkowej / 102 Rozdział IV O gatunkach niedialogowych – między monologiem a (za)pisanym dialogiem / 109 Dialog (za)pisany / 112 Dialogowane reportaże / 113 Dialogowane felietony / 124 Dialogowane komentarze / 137 Dialogowane recenzje / 141 Dialog „dla” / 146 Rozdział V O interakcyjności – między dziennikarzem a czytelnikiem / 149 Dialog intratekstowy i intertekstowy / 153 Zaproszenie do dialogu / 156 Dialogi intertekstowe – interakcyjność / 158 Ślady odbiorcy w tekście / 160 Formy adresatywne / 161 Stylizacja na język odbiorcy / 167 Teksty prasowe o charakterze interakcyjnym / 167 „Miejsca” czytelniczej obecności / 171 Czytelnik współtwórca / 179 Rozdział VI O intertekstowości – między tekstem a tekstem / 183 Intertekstualność a dialog / 185 Intertekstowość a interakcyjność / 188 Dyskurs prasowy a intertekstowość / 189 Kolażowość tekstów prasowych / 190 Intergatunkowość / 192 Intertekstowość w prasie / 193 O polemiczności / 194 Relacja: tekst – tekst / 199 Rozdział VII O wielogłosach – między głosowością a wizualnością tekstu / 211 Dialogi intratekstowe / 213 Wielogłosowość / 214 Dwugłosy i trójgłosy / 217 Strategie nadawczo‑odbiorcze / 225 Kwestie gatunku w formule wielogłosu / 227 Różne punkty widzenia / 230 Wielogłosy / 236 Infografika / 242 Modyfikacje wielogłosowe / 243 Rozdział VIII O dialogu w miejscach strategicznych tekstu – między „grafiką” dialogu a wyborem miejsca w tekście / 249 „Grafika” dialogu / 251 Miejsca strategiczne i orientacyjne w tekście / 252 Dialogowane tytuły / 254 Dialogowane lidy / 258 Dialogowana rama tekstu / 262 Dialogowane śródtytuły / 265 Zakończenie / 267 Bibliografia / 271 Wykaz źródeł / 288 Indeks nazwisk / 291 Summary / 297 Zusammenfassung / 299