Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa
Praca Karoliny Aszyk i Zbigniewa Treppy wnosi ważny wkład w badania nad obrazami acheiropoietos. Jest ona rzetelnie dokumentowana i naukowo zweryfikowana. Nowością tych badań jest próba udowodnienia, dzięki zastosowaniu specjalnej techniki oświetlania obiektu, że materiał, na którym widnieje twarz Chrystusa, jest bisiorem. Analiza fotografii o bardzo małym kącie padania światła, uwydatniającego najdrobniejsze szczegóły załamań i zagięć tkaniny, zdaje się sugerować, że chodzi o bisior, choć pewności nie ma, o czym skrzętnie informują gdańscy naukowcy. Biorą oni także pod uwagę możliwość wykorzystania lnu jako podłoża obrazu, ale zarówno w jednym, jak i drugim przypadku jedno pozostaje niepodważalne – nie ma innego racjonalnego wytłumaczenia sposobu utworzenia się obrazu aniżeli nadprzyrodzony.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-139-0
- ISBN druku: 978-83-7865-139-0
- Liczba stron: 94
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 7 Wstęp 9 1. Stan badań podłoża Chusty z Manoppello oraz hipotezy dotyczące utworzenia się obrazu 14 1.1. Hipotezy wyjaśniające sposób wykonania obrazu z manoppelliańskiej Chusty 18 1.2. Wnioski 24 2. Analiza zjawiska wariantowości oraz właściwości awersu i rewersu obrazu z Chusty z Manoppello 26 2.1. Wpływ oświetlenia na zjawisko wariantowości obrazu z manoppelliańskiej Chusty 26 2.2. Analiza awersu i rewersu obrazu z manoppelliańskiej Chusty 37 3. Chusta z Manoppello jako prototyp wizerunków Jezusa Chrystusa w ikonografii chrześcijańskiej 48 3.1. Poszukiwanie odniesień dla wizerunków Chrystusa w obrazie z Całunu turyńskiego 49 3.2. Chusta z Manoppello podstawowym odniesieniem dla wizerunków Chrystusa 57 4. Chusta z Manoppello jako acheiropit 76 4.1. Kryteria uznania obrazu za obraz acheiropoietos 77 4.2. Dlaczego obraz z Chusty z Manoppello należy uznać za obraz acheiropoietos? 79 5. Chusta z Manoppello w perspektywie teologicznej 86 Zakończenie 91 Spis ilustracji 93