Informatyzacja administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców
Książka przybliża rozwój i istotę e-administracji oraz w sposób przystępny omawia możliwości wykorzystania Internetu jako środka komunikacji obywateli i przedsiębiorców z instytucjami publicznymi.
W książce przedstawiono m.in.:
• rozwój, założenia i podstawy prawne elektronicznej administracji,
• Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej oferującą e-usługi publiczne dla przedsiębiorców i obywateli,
• podpis elektroniczny,
• wykorzystanie komunikacji elektronicznej w procedurze administracyjnej oraz zamówieniach publicznych,
• e-Podatki,
• dostęp do informacji publicznej.
Korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej przy świadczeniu usług publicznych staje się obecnie koniecznością. Administracja publiczna musi sprostać oczekiwaniom swych klientów oraz przepisom prawnym nakładającym określone obowiązki na podmioty publiczne w zakresie świadczenia elektronicznych usług. Zaletą książki jest kompleksowe opracowanie problematyki związanej z procesem informatyzacji administracji publicznej.
Książka jest adresowana do klientów (obywateli i przedsiebiorców) załatwiających sprawy przed organami administracji publicznej, do pracowników administracji publicznej a także pozwala zapoznać się z zagadnieniami prawa Internetu studentom prawa i administracji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7941-357-7
- ISBN druku: 978-83-7556-104-3
- EAN: 9788375561043
- Liczba stron: 198
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz oznaczeń i skrótów
WprowadzenieRozdział 1
Społeczeństwo i administracja publiczna w dobie Internetu
1.1. Przeobrażenia społeczne związane z rozwojem cywilizacyjnym
1.2. Unia Europejska jako Społeczeństwo Informacyjne
- realizacja Strategii Lizbońskiej
1.3. Usługa społeczeństwa informacyjnego
1.4. Implementacja społeczeństwa informacyjnego w Polsce
1.5. Rola administracji publicznej w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego
1.6. PodsumowanieRozdział 2
Prawne aspekty Idei e-Government
2.1. Pojęcie i rozwój e~Governmentu na świecie
2.2. IDA - Wymiana Danych między Administracjami
2.3. e-Government w realiach polskiej administracji publicznej
2.3.1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - założenia
2.3.2. Elektroniczna skrzynka podawcza na platformie ePUAP
2.3.3. Usługi dla obywateli i przedsiębiorców
2.4. PodsumowanieRozdział 3
Rozwój elektronicznej administracji publicznej w Polsce
3.1. Nowy dział administracji rządowej - informatyzacja
3.2. Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
3.2.1. Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
3.2.2. Plan Informatyzacji Państwa
3.3. Dokument elektroniczny
3.4. Podpis elektroniczny
3.5. Wykorzystanie narzędzi e-administracji w procedurze administracyjnej
3.5.1. Wnoszenie podań
3.5.2. Doręczenia elektroniczne
3.6. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej
w zamówieniach publicznych
3.7. Rejestry publiczne
3.8. e-Podatki
3.9. PodsumowanieRozdział 4
Dostęp do informacji będących w posiadaniu administracji publicznej
4.1. Zasady leżące u podstaw prawa dostępu do informacji
4.1.1. Idee demokratyczne a dostęp do informacji
4.1.2. Wolność wypowiedzi
4.1.3. Zasada jawności
4.1.4. Zasada zaufania obywateli do państwa
4.1.5. Zasada równości w dostępie do informacji publicznej
4.2. Pojęcie informacji publicznej
4.3. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym
4.4. Dostęp do informacji publicznej w Unii Europejskiej
4.5. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim.
4.5.1. Geneza prawa dostępu do informacji publicznej w Polsce
4.5.2. Konstytucyjne podstawy prawa dostępu do informacji publicznej
4.5.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa dostępu
do informacji publicznej
4.5.4. Realizacja prawa dostępu do informacji publicznej
4.5.5. Biuletyn Informacji Publicznej
4.6. PodsumowanieRozdział 5
Ograniczenia dostępu do informacji publicznej
5.1. Ochrona informacji niejawnych
5.2. Ochrona danych osobowych
5.3. Ochrona baz danych
5.4. PodsumowanieBibliografia