Jakość życia przedsiębiorców
Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o
dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania jakości życia. W tym kontekście łączy ekonomię z psychologią, co wpisuje się w obecnie rozwijany nurt badań tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice między przedsiębiorcami a innymi grupami społeczno-zawodowymi w zakresie jakości życia, zanalizowano wewnętrzną strukturę jakości życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiębiorców.
Na gruncie polskim nie prowadzono dotąd badań poświęconych jakości życia przedsiębiorców, uwzględniających tak szeroki zestaw zmiennych objaśniających. […] Istotną zaletą monografii Katarzyny Biegańskiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w związku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badań i otrzymane wyniki dostarczają konkretnych narzędzi, pokazując sposób, w jaki można kontrolować
jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiębiorców.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego
SWPS w Warszawie
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-499-8
- ISBN druku: 978-83-8142-498-1
- Liczba stron: 382
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Przedsiębiorczość i przedsiębiorca – na styku ekonomii i psychologii 15 1.1. Przedsiębiorczość w ekonomii i zarządzaniu. Od Richarda Cantillona po Petera E. Druckera 17 1.1.1. Przedsiębiorczość a intraprzedsiębiorczość 20 1.2. Badania nad przedsiębiorczością – perspektywa psychologiczna 22 1.2.1. Definicje i koncepcje psychologiczne – osobowość, działanie i myślenie przedsiębiorcze 22 1.2.1.1. Osobowościowe dopasowanie do środowiska pracy a efektywność i dobrostan przedsiębiorców 31 1.3. Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorców 34 1.3.1. Proces przedsiębiorczy według Global Entrepreneurship Polska 34 1.3.2. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności – motywacja w inicjowaniu działalności gospodarczej 36 1.3.3. Strach przed porażką w biznesie – płeć przedsiębiorcy 38 1.3.4. Obiektywne i subiektywne aspekty sukcesu przedsiębiorczego – satysfakcja przedsiębiorcza 39 1.4. Podsumowanie i inspiracje do badań własnych 43 Rozdział 2. Jakość życia – różne perspektywy teoretyczne i badawcze 45 2.1. Jakość życia jako problematyka badań naukowych 46 2.1.1. Jakość życia na gruncie różnych nauk 47 2.1.2. Filozoficzne doktryny szczęścia 52 2.1.3. Jak psychologia czerpie z tradycji filozoficznej – hedonizm i eudajmonizm 55 2.2. Jakość życia w psychologii – szczęście, dobrostan, zadowolenie 56 2.2.1. Typologia jakości życia i satysfakcji Ruuta Veenhovena 57 2.2.2. Subiektywne i obiektywne tendencje w ujmowaniu jakości życia. Dobrostan subiektywny, psychologiczny i społeczny 59 2.2.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia – wybrane problemy operacjonalizacji i pomiaru 66 2.3. Uwarunkowania dobrostanu – wybrane modele, teorie i badania 70 2.3.1. Dwa podstawowe modele szczęścia: „dół – góra” i „góra – dół” 71 2.3.2. Osobowościowe uwarunkowania dobrostanu 72 2.3.2.1. Wielka Piątka cech osobowości a dobrostan 73 2.3.2.2. Nadzieja na sukces, samoocena i poczucie własnej skuteczności 78 2.3.3. Dobrobyt a dobrostan 82 2.3.3.1. Pozytywne i negatywne aspekty zarabiania i posiadania pieniędzy 83 2.3.3.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena kontra paradoks Richarda Easterlina 87 2.3.3.3. Aspiracje finansowe – teoria porównań Alexa C. Michalosa i Ronalda Ingleharta 89 2.3.3.4. Dobrostan jako przyczyna sukcesu finansowego 91 2.3.4. Dobrostan a subiektywne zdrowie i stres 93 2.3.4.1. Zdrowie fizyczne i psychiczne a dobrostan 94 2.3.4.2. Stres a satysfakcja życiowa 97 2.3.5. Realizacja celów osobistych, autodeterminacja i zaangażowanie – motywacyjne teorie dobrostanu 99 2.3.6. Wybrane mechanizmy sprzyjające dobrostanowi – adaptacja, dyspozycje biologiczne, szczęśliwy atraktor 103 2.4. Podsumowanie. Przyjęte definicje i inspiracje do badań własnych 106 Rozdział 3. Psychologiczne i finansowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorców – między dobrobytem a dobrostanem 111 3.1. Zdrowie i stres ludzi biznesu 111 3.1.1. Czynniki uciążliwości pracy w biznesie 111 3.1.2. Czy przedsiębiorcy doświadczają stresu w większym stopniu niż inni pracownicy? 114 3.1.3. Dobrostan, zdrowie psychiczne i fizyczne przedsiębiorców – przegląd wybranych badań 116 3.1.3.1. Dobrostan przedsiębiorców w kontekście ich predyspozycji psychologicznych i cech środowiska biznesowego 116 3.1.3.2. Doświadczanie afektu negatywnego i pozytywnego a prowadzenie firmy 118 3.1.3.3. Przedsiębiorcy a pracownicy najemni 119 3.1.3.4. Samozatrudnieni przedsiębiorcy a pracownicy najemni 122 3.2. Finanse przedsiębiorców a dobrostan i stres 124 3.2.1. Dochód i jego zmiany a satysfakcja finansowa przedsiębiorców. Funkcja użyteczności pieniądza – od Eugene’a Galantera po Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego 124 3.2.2. Aspiracje finansowe przedsiębiorców w kontekście wewnętrznej i zewnętrznej motywacji a dobrostan. Teoria autodeterminacji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego oraz badania T. Kassera i R. Ryana 126 3.2.3. Trudności finansowe przedsiębiorców a dobrostan – wzajemne relacje 131 3.3. Jakość życia przedsiębiorców polskich w świetle raportu GEM, Diagnozy Społecznej i badań własnych 134 3.4. Podsumowanie. Inspiracje do badania jakości życia przedsiębiorców 139 Rozdział 4. Metodologia badań własnych 141 4.1. Model teoretyczny, ogólne i szczegółowe założenia badawcze 142 4.2. Hipotezy i pytania badawcze 145 4.3. Metody pomiaru i wskaźniki zmiennych 161 4.3.1. Ankieta własna 162 4.3.2. Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) E. Dienera, R. A. Emmonsa, R. J. Larsena i S. Griffina 164 4.3.3. Skala Afektywnego Bilansu Doświadczeń N. Bradburna 164 4.3.4. Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 D. Goldberga 164 4.3.5. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae 166 4.3.6. Skala Samooceny SES M. Rosenberga 166 4.3.7. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES R. Schwarzera i M. Jerusalema 167 4.3.8. Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS C. R. Snydera 167 4.3.9. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 S. Cohena, T. Kamarcka i R. Mermeinsteina 168 4.4. Procedura badań i charakterystyka osób badanych 168 4.5. Statystyczne opracowanie wyników 170 Rozdział 5. Psychologiczny portret przedsiębiorcy w świetle badań własnych 171 5.1. Wprowadzenie – charakterystyka badanych grup 171 5.2. Cechy demograficzne badanych przedsiębiorców 172 5.3. Wybrane charakterystyki działalności gospodarczej 175 5.4. Psychologiczny portret przedsiębiorców 177 5.4.1. Cechy podmiotowe 177 5.4.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie 185 Rozdział 6. Jakość życia przedsiębiorców – jej wymiary i wzajemne relacje między nimi 195 6.1. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu z innymi grupami 195 6.1.1. Ocena dobrostanu 195 6.1.2. Ocena dobrobytu 198 6.2. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu – przedsiębiorcy versus inne grupy 202 6.3. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu ogólnego a dobrostanem fizycznym i psychicznym przedsiębiorców 207 Rozdział 7. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców 221 7.1. Uwarunkowania dobrostanu poznawczego i emocjonalnego przedsiębiorców 221 7.1.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan poznawczy i emocjonalny 222 7.1.2. Przekonania na własny temat a dobrostan poznawczy i emocjonalny 227 7.2. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego i fizycznego przedsiębiorców 229 7.2.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan psychiczny i fizyczny 229 7.2.2. Przekonania na własny temat a dobrostan psychiczny i fizyczny 231 7.3. Cechy podmiotowe a dobrostan poznawczy, emocjonalny oraz psychiczny i fizyczny przedsiębiorców – modele dobrostanu przedsiębiorców 232 7.4. Uwarunkowania dobrobytu przedsiębiorców 238 7.4.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrobyt 238 7.4.2. Przekonania na własny temat a dobrobyt 241 Rozdział 8. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 245 8.1. Stres związany z aktywnością zawodową i strach przed porażką a dobrostan i dobrobyt 245 8.2. Aspiracje finansowe a jakość życia przedsiębiorców 254 8.3. Poczucie odniesienia sukcesu w biznesie a dobrostan, dobrobyt i wybrane miary powodzenia firmy 259 8.4. Funkcjonowanie w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 262 8.5. Zaangażowanie w prowadzenie firmy a jakość życia przedsiębiorców 265 8.6. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności oraz posiadanie wspólnika a jakość życia przedsiębiorców 266 Rozdział 9. Uwarunkowania dobrostanu i dobrobytu przedsiębiorców – synteza 273 9.1. Czynniki podmiotowe oraz bilans korzyści w biznesie jako uwarunkowania dobrostanu – ujęcie integralne 273 9.2. Dobrostan jako uwarunkowanie dobrobytu przedsiębiorców (na tle innych czynników) 281 Rozdział 10. Podsumowanie i dyskusja 285 10.1. Psychologiczny portret przedsiębiorcy na tle pozostałych grup 287 10.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie 288 10.3. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu do innych grup społeczno-zawodowych 294 10.4. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu 297 10.5. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców 301 10.5.1. Uwarunkowania dobrostanu 301 10.5.2. Uwarunkowania dobrobytu 307 10.6. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 309 10.7. Podsumowanie. Wybrane wyniki 318 10.8. Uwagi końcowe 320 Bibliografia 325 Spis tabel 351 Spis rysunków 355 Aneks 357 Ankieta 373 Summary 377