Lokalne partnerstwo na rzecz wody
Wydawnictwo PWN przedstawia kolejną publikację poświęconą jednemu z ważniejszych zagadnień – wyzwań XXI w. Chodzi o działania związane z ochroną zasobów wodnych – tym samym ochroną środowiska naturalnego dla obecnych i przyszłych pokoleń.
Retencja wody jest jednym z instrumentów kształtowania Europejskiego Zielonego Ładu. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego preferowanego modelu retencji. Publikacja LOKALNE PARTNERSTWO NA RZECZ WODY przedstawia właśnie taki model.
Czytelnik będzie w niej mógł znaleźć informacje na temat:
- uwarunkowań retencji wody w Polsce (np.
ekonomiczne skutki suszy),
- zastosowania metody LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody,
- lokalnego partnerstwa na rzecz wody (np. plan przeciwdziałania niedoborom wody),
- uniwersalnego, europejskiego modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody,
- polskiego modelu zarządzania retencją wody w systemie zarządzania kryzysowego.
- wdrożenia w Polsce powszechnego systemu zaopatrzenia rolnictwa w wodę do produkcji rolnej.
Publikację tę kierujemy do inżynierów środowiska, hydrologów, administracji na szczeblu wojewódzkim, samorządowym, ekspertów samorządowych, konsultantów ds. zarządzania kryzysowego, ochrony środowiska naturalnego, rolnictwa, gospodarki wodnej czy ekonomii. Książka może być również przydatna studentom studiów poświęconym bezpieczeństwu, inżynierii i ochrony środowiska i innym w zakresie projektowania rozwiązań łączących wiele dyscyplin wiedzy.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-01-22687-9
- ISBN druku: 978-83-01-22658-9
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9 Wprowadzenie 11 1. Uwarunkowania retencji wody w Polsce 37 1.1. Środowisko naturalne Polski: sytuacja problemowa 38 1.2. Ekonomiczne skutki suszy dla podmiotów społecznych 48 1.3. Wyzwania polityczne związane z ekonomicznymi skutkami suszy 59 Konkluzje 70 2. Metoda LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody 77 2.1. Zastosowanie metody LEADER w tworzeniu i realizacji lokalnej strategii rozwoju – studium przypadku 78 2.1.1. Lokalna Grupa Działania (LAG) w zapewnianiu ochrony zasobów wody 82 2.1.2. Źródła finansowania Lokalnych Grup Działania w ochronie zasobów wody 84 2.1.3. Implementacja podejść LEADER I, LEADER II, LEADER+ – zastosowanie koncepcji działania w ochronie zasobów wody 85 2.1.4. Prawne formy funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” 87 2.1.5. Lokalna Grupa Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” – proces budowy partnerstwa lokalnego oraz oddolnej inicjatywy LEADER na przykładzie gminy Mały Płock w województwie podlaskim 88 2.2. Możliwość zastosowania metody LEADER w procesie tworzenia lokalnego partnerstwa na rzecz wody – założenia teoretyczne 101 2.2.1. Oddolność 101 2.2.2. Terytorialność 102 2.2.3. Integralność 103 2.2.4. Partnerstwo 105 2.2.5. Innowacyjność 107 2.2.6. Decentralizacja zarządzania i finansowania 109 2.2.7. Sieciocentryczność i współpraca 110 Konkluzje 113 3. Lokalne partnerstwo na rzecz wody 117 3.1. Obecny stan planowania, przeciwdziałania skutkom suszy, niedoborom wody na przykładzie Polski, środkowoeuropejskiego państwa Unii Europejskiej 119 3.1.1. Formuła rozwiązań oraz działań 121 3.2. Polska koncepcja lokalnego partnerstwa na rzecz wody 131 3.3. Pilotażowy projekt wsparcia dla tworzenia lokalnych partnerstw na rzecz wody 135 3.3.1. Projekt pilotażowy w wybranych województwach Polski 142 3.3.1.1. Województwo małopolskie 142 3.3.1.2. Województwo lubuskie 146 3.3.1.3. Województwo kujawsko-pomorskie 146 3.3.1.4. Województwo podlaskie 149 3.3.1.5. Województwo lubelskie 150 3.3.1.6. Województwo łódzkie 150 3.3.1.7. Województwo opolskie 151 3.3.1.8. Województwo śląskie 152 3.3.1.9. Województwo świętokrzyskie 153 3.3.1.10. Województwo warmińsko-mazurskie 154 3.3.2. Współpraca na rzecz retencji wody na poziomie ogólnokrajowym 155 Konkluzje 157 4. Uniwersalny, europejski model lokalnego partnerstwa na rzecz wody 161 4.1. Podejście do budowy modelu 161 4.2. Podstawy normatywne modelu 164 4.2.1. Woda w strategii Europejskiego Zielonego Ładu 164 4.2.2. Dyrektywa wodna 168 4.3. Teoretyczne założenia normatywne modelu 168 4.4. Teoretyczne założenia organizacyjne modelu 169 4.5. Proponowany model lokalnego partnerstwa na rzecz wody 171 Konkluzje 175 5. Polski model zarządzania retencją i ochroną zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego jako studium przypadku państwa członkowskiego Unii Europejskiej 177 5.1. Założenia modelu 179 5.2. Założenia organizacyjne 179 5.3. Założenia normatywne 186 5.4. Założenia techniczne 194 5.5. Partnerstwo na rzecz wody 195 5.6. Uwarunkowania terytorialne funkcjonowania modelu 197 5.6.1. Rola samorządu lokalnego w modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody 197 5.6.2. Rozwiązania funkcjonalne w modelu podsystemu retencji i ochrony zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego na poziomie gminy, powiatu, województwa, państwa 203 5.6.2.1. Poziom gminy 204 5.6.2.2. Poziom powiatu 206 5.6.2.3. Poziom województwa / regionu 207 5.6.2.4. Poziom państwa 209 5.6.2.5. Poziom Unii Europejskiej 211 5.6.3. Finansowanie podsystemu retencji wody, przeciwdziałania suszy 212 5.6.4. Budowa retencji na obszarach wiejskich w Polsce 215 5.6.5. Budowa retencji na obszarach zurbanizowanych w Polsce 218 5.6.6. Zastosowanie retencji wody według założeń modelu 220 5.6.6.1. Wariant I – przeciwdziałanie zagrożeniom powodziowym 222 5.6.6.2. Wariant II – przeciwdziałanie suszy 223 5.6.6.3. Wariant III – lokalne skażenia środowiska 224 5.6.6.4. Wariant IV – ochrona przeciwpożarowa 225 Konkluzje 226 Zakończenie 231 Bibliografia 239 Załącznik 1 247