Lotniczy Gdańsk 1945-1974
Lotnictwo w Gdańsku po 1945 roku to tak zwany okres polski. Niniejsza książka jest zwieńczeniem wieloletnich badań autora w tej dziedzinie. To druga część pracy na temat lotnictwa w Gdańsku. Obejmuje ona czas po 1945 roku, czyli okres polski w dziejach miasta, prezentuje gdańskie lotnictwo w zupełnie innej, PRL-owskiej rzeczywistości. Datę końcową autor wybrał nieprzypadkowo. W 1974 roku komunikacja lotnicza została przeniesiona na nowe
lotnisko w Rębiechowie – jest to data kończąca pewien etap w tradycjach lotniczych miasta związanego od niemal 60 lat z ówczesnym lotniskiem we Wrzeszczu. Do tego dochodzi jeszcze kwestia powstania nowej dzielnicy na byłym już lotnisku (Gdańsk-Zaspa).
Lotniczy Gdańsk 1945–1974 to tytuł dość szeroki i taki miał być w założeniu autora. Praca dotyczy lotnictwa cywilnego i omawia takie aspekty, jak odbudowa i eksploatacja gdańskiego Portu Lotniczego we Wrzeszczu oraz rozwój połączeń lotniczych. Ponadto ukazane zostało miejsce Gdańska w krajowej czołówce przewozów lotniczych. Oprócz działalności eksploatacyjnej, autor podjął problem likwidacji Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 70. i budowy od podstaw pierwszego w powojennej Polsce cywilnego Portu Lotniczego w Rębiechowie. Przedstawiono też problematykę stacjonujących we Wrzeszczu wojsk lotniczych i ich wpływu na lotnictwo w Gdańsku. Ważne miejsce w publikacji zajmuje również kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej i Aeroklubu Gdańskiego. Zwieńczeniem książki jest ostatni rozdział, w którym ukazano gdańskie lotnictwo sanitarne.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-192-5
- ISBN druku: 978-83-7865-192-5
- Liczba stron: 104
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 Rozdział 1. Odbudowa i organizacja lotnictwa cywilnego Polsce w pierwszych latach powojennych 7 1.1. Polska Rzeczpospolita Ludowa a kwestia przynależności do międzynarodowych organizacji lotniczych 7 1.2. Problemy organizacyjne polskiej komunikacji lotniczej w pierwszych latach powojennych 10 Rozdział 2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w latach 1945–1974 13 2.1. Odbudowa Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 40. i 50 13 2.2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej we Wrzeszczu w latach 60 17 2.3. Rozbudowa infrastruktury wrzeszczańskiego lotniska w latach 70 20 2.4. Warunki eksploatacyjne portu lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz 22 Rozdział 3. Rozwój gdańskich połączeń lotniczych 1945–1974 26 3.1. Pierwsze powojenne połączenia lotnicze z Gdańskiem 26 3.2. Rozwój gdańskiej komunikacji lotniczej w latach 50 31 3.3. Gdańska komunikacja lotnicza w latach 60 32 3.4. Ruch międzynarodowy na wrzeszczańskim lotnisku w latach 60. i 70 36 3.5. Komunikacja lotnicza we Wrzeszczu w latach 70 38 3.6. Uprowadzenia samolotów cywilnych na liniach do Gdańska i z Gdańska 40 Rozdział 4. Budowa nowego lotniska w Rębiechowie 44 4.1. Przygotowania do budowy lotniska 44 4.2. Rozpoczęcie budowy nowego lotniska w Rębiechowie 46 4.3. Kwestia wykorzystania terenu po byłym lotnisku we Wrzeszczu w 1974 roku 48 Rozdział 5. Nowe lotnisko Gdańsk-Rębiechowo w 1974 roku 50 5.1. Nowe lotnisko w pierwszym roku działalności 50 5.2. Kwestia rozwoju lotniska po ukończeniu I etapu budowy. Krótka charakterystyka 52 Rozdział 6. Lotniska wojskowe na Ziemi Gdańskiej 57 6.1. Eksploatacja lotniska we Wrzeszczu przez lotnictwo wojskowe 57 6.2. Lotnisko w Pruszczu Gdańskim a lotnisko Gdynia Babie Doły. Problem eksploatacji 63 6.3. Kwestia lotniska w Rumi-Zagórzu w latach 40. i 50 69 6.4. Różne koncepcje wojskowe dotyczące lotniska we Wrzeszczu 70 6.5. Samoloty Wojsk Ochrony Pogranicza na lotnisku we Wrzeszczu 72 Rozdział 7. Kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej 76 7.1. Utworzenie Oddziału/Sekcji Lotniczej na Politechnice Gdańskiej 76 7.2. Katedra Aerodynamiki 79 Rozdział 8. Aeroklub Gdański 81 8.1. Aeroklub Gdański w nowej powojennej rzeczywistości 81 8.2. Lotniczy Zespół Usług Gospodarczych 88 8.3. Warsztat szybowcowy na lotnisku we Wrzeszczu 90 Rozdział 9. Lotnictwo sanitarne 93 9.1. Działalność i rozwój gdańskiego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego 93 Zakończenie 97 Bibliografia 99