Przekładnie zębate
Niniejsza publikacja kompleksowo omawia teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z projektowaniem przekładni zębatych stosowanych w systemach napędowych maszyn. Przedstawione w opracowaniu metody doboru wielkości podstawowych i obliczeń wytrzymałościowych kół zębatych (wg ISO) z powodzeniem można odnieść do każdego z zastosowań przemysłowych. Książka dostarcza wiadomości nie tylko w odniesieniu do problemów dotyczących projektowania przekładni zębatych, ale także związanych z ich eksploatacją.
W dążeniu do stworzenia optymalnej konstrukcji na ogół stosowane jest rozwiązanie kompromisowe, w którym uwzględniane są stawiane wymagania, często wzajemnie rozbieżne, a nawet sprzeczne. Projektant musi zatem umieć wykorzystać przede wszystkim istniejące możliwości konstrukcyjne przekładni. To z kolei wymaga szerokiej wiedzy o wpływie parametrów geometrycznych i technologicznych oraz czynników eksploatacyjnych na procesy zachodzące podczas eksploatacji.
Dzięki lekturze „Przekładnie zębate” Czytelnik pozna i utrwali m.in.:
- podstawowe pojęcia związane z geometrią i kinematyką zazębienia,
- zasady obliczania obciążenia i wytrzymałości zmęczeniowej zazębienia na zginanie i pitting (wg ISO) oraz odporności na zatarcie i zagrzanie,
- wymagania stawiane materiałom na koła zębate,
- sposoby smarowania przekładni i wymagania stąd wynikające,
- problematykę związaną z wpływem parametrów geometrycznych i technologicznych oraz czynników eksploatacyjnych na hałas emitowany przez przekładnie.
Większość urządzeń technicznych stosowanych w różnych procesach produkcyj¬nych oraz wykorzystywanych w gospodarstwie domowym to – najogólniej rzecz ujmując – systemy mechaniczne złożone z ciał materialnych. Systemy te można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej są zaliczane te, których funkcja nie wiąże się z ruchem elementów składowych. Drugą grupę tworzą systemy, których elementy składowe są połączone ze sobą ruchomo i przemieszczają się względem siebie w czasie wypełniania funkcji użytkowych. Do tej grupy należą maszyny, różnego rodzaju aparaty, narzędzia i mechanizmy, w tym przekładnie zębate, które zajmują tu wysoką pozycję.
Książka zapoznaje Czytelnika z istotnymi pojęciami związanymi z geometrią i współpracą kół zębatych różniących się postacią konstrukcyjną, a także aktualnie stosowanymi metodami obliczeń projektowych przekładni zębatych (ISO) oraz możliwościami doboru i zastosowania przekładni w nowoczesnych systemach me¬chanicznych. W książce zaakcentowane są te pojęcia techniczne, które ułatwiają zrozumienie fizycznej strony zjawisk towarzyszących pracy przekładni. W szcze¬gólności dotyczy to reakcji współpracujących kół na działanie stałego i zmiennego obciążenia oraz analizy i syntezy wynikającego stąd ruchu kół i związanych z nim zjawisk dynamicznych pojawiających się w czasie pracy przekładni.
Wymagania, jakim ma sprostać projektowana przekładnia, są często rozbież¬ne, a nawet sprzeczne, dlatego w książce położono szczególny nacisk na wskazanie istniejących możliwości konstrukcyjnych, zwłaszcza tych, które są szczególnie przydatne przy poszukiwaniu optymalnego rozwiązania. Niezbędne zatem staje się poznanie wielu zagadnień związanych z procesem optymalizacji lub polioptymali¬zacji projektowanej przekładni zębatej. Zagadnienia poruszane w książce dotyczą w szczególności wymagań wnikających z podstawowego prawa zazębiania – współpracy zarysów zębów, kinematyki i dynamiki zazębienia, zasad wyznacza¬nia i oceny obciążenia przekładni, obliczeń wytrzymałości zmęczeniowej zębów na zginanie i pitting (ISO) oraz odporności zazębienia na zatarcie i zagrzanie. W książce – oprócz przytoczonych – omówiono również nie mniej ważne zagad¬nienia odnoszące się do znaczenia i roli smarowania przekładni, stosowanych spo¬sobów smarowania, klasyfikacji i doboru środków smarowych, dokładności wyko¬nania kół zębatych i jej wpływu na kinematykę i dynamikę przekładni, materiałów stosowanych na koła zębate (wymagań oraz sposobów polepszania właściwości wytrzymałościowych) oraz hałasu wytwarzanego przez przekładnie i sposobów zapobiegania generowaniu dźwięków przez elementy przekładni. Wymieniony za¬kres tematyczny obejmuje przekładnie walcowe o stałych i ruchomych (przekład¬nie obiegowe) osiach obrotu kół, przekładnie stożkowe, hiperboloidalne walcowe i stożkowe oraz przekładnie ślimakowe.
W książce wiele uwagi poświęcono doborowi korekcji zazębienia, dzięki któ¬rej konstruktor może uzyskać poprawę własności wytrzymałościowych i rucho¬wych, a niejednokrotnie sprostać wymaganiom konstrukcyjnym stawianym pro¬jektowanej przekładni.
Publikacja „Przekładnie zębate. Zasady działania. Obliczenia geometryczne i wytrzymałościowe” otrzymała wyróżnienie w Konkursie TECHNICUS 2018 w kategorii NAJLEPSZA KSIĄŻKA SZERZĄCA WIEDZĘ TECHNICZNĄ.
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 664-665.pdf(pdf)
76 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 358-359.pdf(pdf)
50 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 216-217.pdf(pdf)
78 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 84-85.pdf(pdf)
84 KB
Przeczytaj fragment
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 664-665.pdf(pdf)
76 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 358-359.pdf(pdf)
50 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 216-217.pdf(pdf)
78 KB
TECH16079 przekladnie_zebate_ str 84-85.pdf(pdf)
84 KB
Zobacz więcej
Zobacz mniej