Ruch Muzyczny 18/2022
#18/2022
W numerze między innymi:
300 uczniów z Ukrainy w polskich szkołach muzycznych. O tym, jak przez stulecia, ale i w trakcie obecnego kryzysu radziła sobie ukraińska
muzyka w dziedzinie powszechnego i profesjonalnego nauczania pisze Weronika Zinczenko. O poszukiwaniu normalności przez tamtejsze szkoły baletowe napisała Olga Stelmaszewska. Z kolei Witold Paprocki przyjrzał się, jak radzą sobie nauczyciele oraz adepci sztuki muzycznej, którzy schronili się w Polsce.
Relacje z Salzburger Festspiele, Forum Musicum we Wrocławiu, „Ireny” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, „Pieśni żałobnych” na OFF Opera, a także koncertów w Szczecinie i Wrocławiu.
Recenzje dziewięciu albumów, m.in.: Mitsuko Uchidy, Cypriena Katsarisa czy Dereka Bailey’a, wydania nutowego „Reliefów” Andrzeja Krzanowskiego i książki „Historia muzyki dla dzieci” Mary Richards i Davida Schweitzera.
„Lęk zabija muzykowanie” – z Lilianną Krych rozmawia Izabela Smelczyńska.
Zofia Hołubowska pisze o nawykach słuchaczy w czasie pandemii, Oskar Łapeta kreśli portret Dimitrija Mitropoulosa, a Danuta Gwizdalanka zaprasza na kolejny odcinek cyklu „Tajne/Muzyczne”.
Paweł Bień w cyklu „Słuchanie obrazów” pisze o „Gitarzyście” Jean-Baptiste Greuze’a.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Z Ukrainy do polskiej szkoły muzycznej – Witold Paprocki
Edukacja muzyczna w Ukrainie – Weronika Zinczenko
Ukraińska szkoła baletowa – Olga Stelmaszewska
RELACJE
Kobiety, woda i polityka – Jacek Marczyński
Tragiczna historia daje nadzieję – Stefan Drajewski
Szepty i krzaki – Piotr Tkacz-Bielewicz
Trzy razy myślenie – Michał Bajer
Światy mordercy – Joanna Kołodziejska
Festiwal przyrodoleczniczy – Szymon Atys
Głośne granie w roku 2022 – Aleksandra Wróblewska
WYDAWNICTWA
Płytoteka#: „Diabelli” Beethovena Uchida vs Diabelli – Przemek Psikuta
Polki w Rzymie – Witold Paprocki
Bach pełen niespodzianek – Dariusz Marciniszyn
Liszt: mistyczny i pobożny – Mateusz Borkowski
Spokojnie, to tylko opowieści – Łucja Siedlik
Poete lunaire – Rafał Wawrzyńczyk
Muzyka wszechświata – Piotr Tkacz-Bielewicz
Święto spotkania z jungle – Filip Lech
Samotność irańskiej awangardy – Magdalena Tejchma
Akordeon według Krzanowskiego – Rafał Łuc
Historia zwrócona ku przyszłości – Joanna Bronisławska
ROZMOWA
Lilianna Krych: Lęk zabija muzykowanie – Izabela Smelczyńska
SWOBODA RUCHU
Muzyka pomocą w kryzysie? O nawykach słuchaczy w czasie pandemii – Zofia Hołubowska
Mitropoulos; dyrygent z powołania – Oskar Łapeta
Tajne/Muzyczne (5): Homo delator? Ostrożnie! – Danuta Gwizdalanka
OD REDAKCJI
Muzyka zamiast wojny – Michał Mendyk
FELIETON
Mówienie o muzyce w cieniu wojny – Krystian Lada
Z ARCHIWUM R
Życzliwość polsko-ukraińska – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
SŁUCHANIE OBRAZÓW
Ptaszek jakich mało – Paweł Bień