Seksualność Polaków na początku XXI wieku
Seksualność stanowi jeden z najważniejszych komponentów ludzkiej kondycji. Wiąże się ona zarówno z naturą człowieka, jego biologią i fizjologią, jak i z kulturą, z ej wartościami i normami. Seksualność i związana z nią płciowość stanowią ważne determinanty ludzkiej tożsamości i istotne wyznaczniki sensu ludzkiego życia. Seks – o czym wszyscy wiemy – jest źródłem radości, ale również problemów; stanowi o sile człowieka, lecz może być również przyczyną jego słabości. Z seksualnością łączy się to, co w życiu człowieka najpiękniejsze i najbardziej cenione: miłość, szczęście, rozkosz, spełnienie, poczucie jedności, bezpieczeństwa, akceptacji i sukcesu; wreszcie – rodzicielstwo. Aktywność seksualna może się przyczynić do zachowania dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego. Może też jednak być przyczyną problemów w relacjach społecznych i – nie mniej ważnych – problemów z samym sobą. Seksualność zacieśnia relacje międzyludzkie, ale także potrafi je dekonstruować, a nawet niszczyć. Wiążą się z nią bowiem zarówno miłość, jak i przemoc. Seksualność wzmacnia rodziny, ale też napędza i inicjuje zjawiska negatywne moralnie, czy też mające charakter przestępczy, takie jak: prostytucja nieletnich, przemoc seksualna wobec dzieci, w tym pedofilia, handel ludźmi.
Doczekaliśmy się „polskiego Kinseya”. Trwało to długo: pierwsze opracowania Kinseya – pioniera badań nad seksualnością człowieka – pochodzą z połowy XX wieku. (…) Trzeba wyraźnie podkreślić, że publikacja ta stawia nas w absolutnej czołówce światowej nauki o seksualności współczesnego człowieka. (prof. Andrzej Jaczewski)
Autor nie tylko ukazuje szerokie spektrum danych dotyczących naszych seksualnych zachowań, potrzeb, ocen, asercji, lęków, ale także zadaje pytania, które wykraczają poza domenę seksualną, choć są z nią związane: Kim jesteśmy? Czego pragniemy? Co stanowi istotę naszych wzajemnych relacji? Prof.
Zbigniew Izdebski nie daje na nie prostych odpowiedzi, bo jego książka to nie tylko kompendium wiedzy na temat seksualności naszego społeczeństwa, lecz także próba namysłu nad tym, co stanowi istotę naszych gier intymnych, tak głęboko uwikłanych w dominujący dyskurs publiczny i represyjne skłonności naszej kultury. (prof. Magdalena Środa)
Na uznanie zasługuje wszechstronność i wnikliwość opisu seksualności Polaków. (…) Niewiele jest w piśmiennictwie światowym prac tego typu i książkę Autora można uznać za znaczącą w rozwoju nauki. (prof. Zbigniew Lew-Starowicz)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-8437-3
- ISBN druku: 978-83-233-2843-8
- Liczba stron: 834
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 27 Wstęp 31 Introduction 37 Część I 43 Teoretyczne podstawy badania seksualności 43 Rozdział 1. Wprowadzenie do seksualności człowieka 47 1.1. Rozważania terminologiczne 48 1.2. Funkcje seksualności 51 1.3. Perspektywy ujmowania seksualności 52 1.3.1. Perspektywa historyczna i społeczna 54 1.3.2. Perspektywa biologiczna 55 1.3.3. Perspektywa ewolucyjna 58 1.3.4. Perspektywa międzykulturowa 60 1.3.5. Perspektywa psychologiczna 61 1.4. Perspektywa normatywna 64 1.5. Obyczajowość seksualna 65 1.6. Socjalizacja seksualna 67 1.7. Inteligencja seksualna 68 1.8. Perspektywy rozwoju seksuologii 71 Rozdział 2. Badania nad seksualnością 75 2.1. Metodologia badań seksualności 76 2.1.1. Proces badawczy 76 2.1.1.1. Etap przygotowań 77 2.1.1.2. Etap realizacji 80 2.1.1.3. Etap analiz 81 2.1.1.4. Etap formułowania wniosków 82 2.1.2. Strategie badawcze 82 2.1.3. Metody i techniki badawcze 85 2.1.3.1. Techniki badań ilościowych 86 2.1.3.2. Techniki badań jakościowych 90 2.1.3.3. Analiza przypadku (case study) 93 2.1.3.4. Badania zamieszczone w książce 93 2.1.4. Narzędzia badawcze 94 2.1.4.1. Narzędzia badawcze stosowane w badaniach ilościowych 94 2.1.4.2. Narzędzia badawcze stosowane w badaniach jakościowych 96 2.1.4.3. Dodatkowe narzędzia badawcze 97 2.1.5. Populacja, próba i dobór badanych 97 2.1.5.1. Charakterystyka prób w badaniach 98 2.1.5.2. Operat losowania 101 2.1.5.3. Wielkość próby w badaniu ilościowym 101 2.1.5.4. Możliwość wnioskowania o całej populacji na podstawie wyników badań ilościowych 101 2.1.6. Etyka badań 102 2.1.7. Utrudnienia w realizacji badań seksualności i aktywności seksualnej 104 2.2. Przegląd ważniejszych badań seksualności w Polsce 110 Część II 147 Seksualność człowieka w cyklu życia 147 Rozdział 3. Seksualność u progu dorosłości 151 3.1. Charakterystyka badanych 155 3.1.1. Charakterystyka demografi czno-społeczna 155 3.1.1.1. Płeć 155 3.1.1.2. Typ szkoły ponadgimnazjalnej 156 3.1.1.3. Sytuacja rodzinna 156 3.1.2. Relacje z rodzicami w okresie dojrzewania 159 3.1.3. Samopoczucie młodzieży 160 3.1.4. Samoocena 162 3.1.5. Wzorce osobowe 163 3.1.6. Związki 165 3.1.7. Symptomy niedostosowania społecznego 166 3.1.7.1. Problemy w szkole 167 3.1.7.2. Nieprzestrzeganie przepisów porządkowych i prawa 167 3.1.7.3. Łamanie umów i ustaleń oraz nakazów i zakazów rodziców i opiekunów 167 3.1.7.4. Palenie papierosów 168 3.1.7.5. Picie alkoholu 169 3.1.7.6. Narkotyki 171 3.1.7.7. Kradzieże 172 3.1.7.8. Świadczenie/oferowanie płatnych usług seksualnych 172 3.2. Seksualność nastolatków 173 3.2.1. Dojrzewanie 173 3.2.1.1. Przejawy dojrzewania psychoseksualnego 173 3.2.2. Inicjacja seksualna 175 3.2.3. Aktywność seksualna nastolatków 183 3.2.3.1. Formy aktywności seksualnej 183 3.2.3.2. Doświadczenia homoseksualne 185 3.2.3.3. Metody antykoncepcyjne 189 3.2.3.4. Kontakty seksualne poza stałym partnerem seksualnym 192 3.2.3.5. Ocena własnych doświadczeń związanych z seksem w porównaniu z rówieśnikami 194 3.2.3.6. Doświadczenia związane z pornografi ą 195 3.3. Poglądy na tematy związane z seksualnością 200 3.3.1. Stosunek do wybranych norm obyczajowych 200 3.3.2. Stosunek do homoseksualności 203 3.3.3. Stosunek do pornografi i 204 3.3.4. Stosunek do prostytucji 208 3.4. Podsumowanie 210 Rozdział 4. Seksualność ludzi dorosłych 215 4.1. Charakterystyka badanych 217 4.1.1. Związki formalne i nieformalne 217 4.1.2. Relacje z partnerem 223 4.1.3. Częstotliwość wykonywania badań profi laktycznych przez kobiety 226 4.1.4. Częstotliwość wykonywania badań profi laktycznych przez mężczyzn 228 4.1.5. Samopoczucie psychiczne 229 4.1.6. Zadowolenie z życia seksualnego i sprawności seksualnej 230 4.2. Aktywność seksualna ludzi dorosłych 234 4.2.1. Rola seksu w życiu ludzi dorosłych 234 4.2.2. Zachowania seksualne 235 4.2.2.1. Inicjacja seksualna 235 4.2.2.2. Liczba partnerów seksualnych 236 4.2.2.3. Częstotliwość i okoliczności kontaktów seksualnych 236 4.2.2.4. Przeżywanie orgazmu 239 4.2.3. Formy aktywności seksualnej 240 4.2.4. Kontakty homoseksualne 245 4.2.4.1. Pociąg seksualny do osób tej samej płci 245 4.2.4.2. Podejmowanie kontaktów homoseksualnych 246 4.2.4.3. Orientacja seksualna 247 4.2.5. Kontakty seksualne poza stałym związkiem 248 4.2.6. Stosowanie metod antykoncepcyjnych 251 4.2.6.1. Stosowanie prezerwatyw 254 4.2.7. Obawy związane z aktywnością seksualną 258 4.2.8. Trudności związane z uprawianiem seksu 261 4.2.9. Ocena związku z partnerem/partnerką 263 4.3. Poglądy na tematy związane z seksualnością 267 4.3.1. Poglądy na temat życia seksualnego 267 4.3.2. Poglądy na temat masturbacji 277 4.3.3. Postawy wobec mniejszości seksualnych 279 4.4. Podsumowanie 282 Rozdział 5. Seksualność osób po 50 roku życia 287 5.1. Charakterystyka badanych 289 5.1.1. Związki formalne i nieformalne 289 5.1.2. Charakterystyka związków ze stałym partnerem 292 5.1.3. Zdrowie i kondycja psychofi zyczna 298 5.1.4. Częstotliwość wykonywania badań profi laktycznych przez kobiety 299 5.1.5. Częstotliwość wykonywania badań profi laktycznych przez mężczyzn 302 5.1.6. Samopoczucie 303 5.1.7. Samoocena i ocena swojego życia 304 5.2. Aktywność seksualna dorosłych po 50 roku życia 306 5.2.1. Rola seksu w życiu ludzi w wieku 50 lat i więcej 306 5.2.2. Aktywność seksualna 306 5.2.3. Zmniejszenie zainteresowania seksem 311 5.2.4. Formy aktywności seksualnej 312 5.2.4.1. Masturbacja 312 5.2.4.2. Formy aktywności towarzyszące stosunkom seksualnym 314 5.2.5. Kontakty homoseksualne 315 5.2.6. Kontakty seksualne poza stałym związkiem 316 5.2.7. Stosowanie prezerwatywy 317 5.2.8. Obawy związane z aktywnością seksualną 319 5.2.9. Trudności związane z uprawianiem seksu 322 5.2.10. Ocena sprawności seksualnej u mężczyzn w zależności od wieku 326 5.2.11. Problemy kobiet związane z przekwitaniem 326 5.2.11.1. Miesiączkowanie 326 5.2.11.2. Problemy związane z życiem seksualnym 327 5.2.11.3. Charakterystyka kobiet, które stosują lub stosowały terapię opóźniającą lub łagodzącą objawy klimakterium 330 5.2.12. Ocena związku z partnerem/partnerką 332 5.2.13. Potrzeba bycia z młodszą osobą w związku 337 5.3. Poglądy na tematy związane z seksualnością 338 5.3.1. Poglądy na temat różnych aspektów życia seksualnego 338 5.3.2. Poglądy i postawy dotyczące życia intymnego ludzi dojrzałych 350 5.3.3. Przekonania dotyczące homoseksualności 365 5.4. Seks w sanatoriach 368 5.4.1. Charakterystyka osób badanych 368 5.4.2. Cele przyjazdu do sanatorium i stopień ich osiągnięcia 370 5.4.3. Relacje interpersonalne w sanatorium 371 5.4.4. Aktywność seksualna w sanatorium 374 5.5. Podsumowanie 376 Część III 381 Różne barwy seksualności 381 Rozdział 6. Seksualność osób o orientacji homoseksualnej 385 6.1. Seksualność mężczyzn mających seks z mężczyznami 386 6.1.1. Charakterystyka osób badanych 386 6.1.1.1. Cechy społeczno-demografi czne 386 6.1.1.2. Dojrzewanie i młodość 390 6.1.1.3. Pragnienia i wartości 393 6.1.1.4. Samoocena różnych aspektów swojego życia oraz kondycja psychofi zyczna 397 6.1.1.5. Używanie substancji psychoaktywnych 399 6.1.1.6. Uprawianie sportu i dbałość o atrakcyjność fizyczną 400 6.1.1.7. Wiedza i przekonania dotyczące infekcji przenoszonych drogą płciową 403 6.1.2. Aktywność seksualna 405 6.1.2.1. Historia dojrzewania płciowego i życia seksualnego badanych 405 6.1.2.2. Tożsamość seksualna i wychodzenie z ukrycia (coming out) 410 6.1.2.3. Doświadczenia i zachowania seksualne mężczyzn mających seks z mężczyznami 415 6.1.2.4. Kontakty seksualne z kobietami 430 6.1.2.5. Trudności i problemy związane z uprawianiem seksu 432 6.1.2.6. Próba typologii wzorów zachowań seksualnych 433 6.1.2.7. Relacje z otoczeniem i doznana dyskryminacja 434 6.1.2.8. Pozaseksualne kontakty ze społecznością mężczyzn MSM 435 6.1.3. Poglądy na tematy związane z seksualnością 438 6.1.3.1. Opinie na temat zachowań seksualnych w miejscach publicznych 438 6.1.3.2. Poglądy na temat uregulowań prawnych dotyczących par jednopłciowych 439 6.1.3.3. Opinie na temat opieki zdrowotnej dla mężczyzn mających seks z mężczyznami 441 6.1.3.4. Podsumowanie 442 6.2. Seksualność kobiet homoseksualnych 442 6.2.1. Charakterystyka osób badanych 442 6.2.1.1. Wspomnienia z dzieciństwa 443 6.2.1.2. Obecne relacje z rodziną 443 6.2.1.3. Religia i wiara 444 6.2.1.4. Funkcjonowanie w pracy i przestrzeni publicznej 445 6.2.2. Uświadomienie, aktywność i doświadczenia seksualne 446 6.2.2.1. Uświadomienie seksualne 446 6.2.2.2. Kształtowanie tożsamości seksualnej 447 6.2.2.3. Wychodzenie z ukrycia 449 6.2.2.4. Aktywność seksualna 450 6.2.2.5. Bezpieczeństwo w seksie 453 6.2.3. Rola internetu i innych mediów w życiu kobiet homoseksualnych 454 6.2.4. Społeczność kobiet homoseksualnych 456 6.3. Podsumowanie 459 Rozdział 7. Seks a internet 465 7.1. Charakterystyka badanych internautów 467 7.1.1. Cechy społeczno-demografi czne osób badanych 467 7.2. Korzystanie z internetu 472 7.3. Znajomości w internecie 477 7.4. Seks w internecie 487 7.4.1. Rozmowy o seksie 487 7.4.2. Konsekwencje seksu w internecie 489 7.4.3. Spotkania w „realu” 490 7.4.4. Internet jako źródło wiedzy o seksie 493 7.4.5. Oglądanie materiałów erotycznych i pornografi cznych w internecie 493 7.4.6. Ukrywanie aktywności internetowej przed bliskimi 497 7.4.7. Akcesoria erotyczne kupowane przez internet 498 7.4.8. Płatny seks w internecie 498 7.4.9. Korzystanie z internetu przez mężczyzn mających seks z mężczyznami 500 7.5. Podsumowanie 501 Rozdział 8. Seksualność w dobie zagrożeń pandemią HIV/AIDS 507 8.1. Wiedza na temat HIV/AIDS 508 8.1.1. Wiedza dotycząca dróg zakażenia HIV i sposobów jego uniknięcia u osób w wieku 15−49 lat 510 8.1.2. Poziom wiedzy o HIV/AIDS u osób w wieku 15−49 lat określony według zaleceń WHO/UNAIDS 512 8.1.3. Wiedza o HIV/AIDS u osób po 50 roku życia 513 8.1.4. Wiedza o HIV/AIDS u mężczyzn mających seks z mężczyznami 514 8.1.5. Wiedza o HIV/AIDS u kobiet świadczących usługi seksualne 515 8.1.6. Wiedza młodzieży i nauczycieli o HIV/AIDS 515 8.2. Testowanie w kierunku HIV/AIDS 520 8.2.1. Testowanie wśród osób w wieku 15−49 lat 523 8.2.2. Testowanie w innych grupach osób 527 8.3. Seksualność osób żyjących z HIV/AIDS 532 8.4. Postawy wobec osób żyjących z HIV/AIDS 544 8.5. Podsumowanie 549 Rozdział 9. Prostytucja dorosłych 553 9.1. Skala zjawiska prostytucji 558 9.2. Kobiety świadczące usługi seksualne i ich praca 560 9.2.1. Wyniki badań ilościowych 560 9.2.1.1. Cechy społeczno-demografi czne kobiet świadczących usługi seksualne 561 9.2.1.2. Stosunek do wykonywanej pracy w charakterze prostytutek 563 9.2.1.3. Warunki pracy kobiet zatrudnionych w sektorze usług seksualnych 565 9.2.1.4. Przymus świadczenia usług 566 9.2.1.5. Świadczenie usług seksualnych poza granicami Polski 566 9.2.1.6. Zarobki kobiet świadczących usługi seksualne 567 9.2.2. Wyniki badań jakościowych 569 9.2.2.1. Opinie kobiet oferujących płatne usługi seksualne 569 9.2.2.2. Opinie klientów korzystających z płatnych usług oferowanych przez prostytutki 571 9.2.2.3. Opinie przedstawicieli organizacji pozarządowych i policji 574 9.2.2.4. Opinie „opiekunów” prostytutek 579 9.3. Klienci usług seksualnych 582 9.3.1. Wyniki badań ilościowych 582 9.3.1.1. Liczba klientów 582 9.3.1.2. Cechy społeczno-demografi czne klientów 583 9.3.2. Wyniki badań jakościowych 586 9.3.2.1. Opinie badanych prostytutek 586 9.3.2.2. Opinie klientów kobiet świadczących usługi seksualne 586 9.3.2.3. Opinie przedstawicieli organizacji pozarządowych i policji 589 9.3.2.4. Opinie „opiekunów” prostytutek 590 9.4. Kupowanie i świadczenie usług seksualnych przez mężczyzn mających seks z mężczyznami 591 9.4.1. Kupowanie usług seksualnych 591 9.4.2. Świadczenie usług seksualnych przez MSM 592 9.5. Podsumowanie 594 Rozdział 10. Przemoc seksualna 599 10.1. Przemoc seksualna wśród młodzieży 601 10.1.1. Postawy młodzieży wobec przemocy seksualnej 601 10.1.2. Uczniowie jako ofi ary przemocy 606 10.1.3. Uczniowie jako sprawcy przemocy 618 10.2. Prostytucja i pornografi a dziecięca 622 10.2.1. Skala zjawiska (rozpowszechnienie prostytucji i pornografi i dziecięcej – opinie uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych) 623 10.2.2. Obraz zjawiska prostytucji i pornografi i dziecięcej (opinie osób nieletnich świadczących usługi seksualne) 626 10.2.2.1. Charakterystyka osób badanych 627 10.2.2.2. Wiedza na temat seksualności 637 10.2.2.3. Poglądy na tematy związane z seksualnością 639 10.2.2.4. Kontakty seksualne 641 10.2.2.5. Doświadczenia przemocy seksualnej 644 10.2.2.6. Świadczenie usług seksualnych 646 10.2.2.7. Stosowanie środków antykoncepcyjnych 656 10.2.2.8. Wykorzystanie młodych osób do pornografi i i prostytucji 656 10.2.2.9. Potrzeba wsparcia 657 10.3. Przemoc seksualna wśród dorosłych 658 10.4. Podsumowanie 664 Część IV 669 Zamiast zakończenia 669 Rozdział 11. Obraz seksualności Polaków 673 11.1. Postawy wobec seksu osób w wieku 18–49 lat 673 11.1.1. Segment 1: purytanie 675 11.1.2. Segment 2: partnerzy 679 11.1.3. Segment 3: pasywni 682 11.1.4. Segment 4: hedoniści 686 11.1.5. Segment 5: abstynenci 691 11.2. Zadowolenie z życia seksualnego osób w wieku 18–49 lat 694 11.2.1. Zadowolenie z życia seksualnego a uznawane wartości i ocena jakości życia 694 11.2.2. Zadowolenie z życia seksualnego a związki z partnerem 697 11.2.3. Zadowolenie z życia seksualnego a formy aktywności seksualnej 698 11.3. Seksualność a związki 702 11.4. Podsumowanie 710 Rozdział 12. Edukacja seksualna 717 12.1. Edukacja seksualna dzieci i młodzieży w opiniach osób w wieku 18–49 lat 721 12.1.1. Rozmowa z rodzicami na tematy związane z seksualnością 721 12.1.2. Źródła informacji na tematy związane z seksualnością 723 12.1.3. Opinie dotyczące potrzeby edukacji seksualnej w szkole i jej realizacja 724 12.2. Opinie uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczące zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” 727 12.2.1. Zadania i tematyka zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” 727 12.2.2. Opinie na temat realizacji zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” 732 12.2.3. Ocena przygotowania nauczycieli wychowania do życia w rodzinie 733 12.3. Nauczyciele wobec edukacji seksualnej (opinie nauczycieli przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie”) 734 12.3.1. Poglądy nauczycieli wychowania do życia w rodzinie dotyczące seksualności człowieka 735 12.3.2. Kwalifi kacje nauczycieli przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” 738 12.3.3. Program przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” 739 12.3.4. Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie 744 12.4. Podsumowanie 751 Rozdział 13. Seksualność Polaków 2011 757 13.1. Aktywność seksualna 757 13.1.1. Masturbacja 757 13.1.2. Inicjacja seksualna 758 13.1.3. Kontakty oralne 759 13.1.4. Kontakty analne 760 13.1.5. Kontakty homoseksualne 760 13.1.6. Zwyczaje seksualne 761 13.2. Relacje w związkach i życie w pojedynkę 763 13.3. Zdrowie seksualne 765 13.4. Przemoc seksualna 768 13.5. Płatne usługi seksualne 769 13.6. Seks a internet 769 13.7. Poglądy na tematy związane z seksualnością 770 13.8. Podsumowanie 774 Bibliografia 775 Projekty krajowe 781 Projekty międzynarodowe 783 Polish research projects 784 International research projects 784 Spis tabel 785 Spis rysunków 793 Spis wykresów 795