Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń. Każde dziecko musi mieć określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki, w tym prawo do rozwoju, który dorośli powinni wspomagać.
Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania zarówno dziecka, jak i środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym, korekcyjnym lub kompensacyjnym. Opracowanie obejmuje szeroko pojętą pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka. Druga część opracowania zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu. W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.
Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej. Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi.
Dwie ostatnie części książki stanowią zawartość płyty CD.
Wersja ebook zawiera całą zawartość płyty CD. 120 stron scenariuszy plus cała książka zostały zawarte w jednym ebooku! Polecamy!
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-863-2
- ISBN druku: 978-83-7850-139-8
- Liczba stron: 256
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Przedmowa Część I DIAGNOZA Wybrane narzędzia diagnostyczne (zabawy, ćwiczenia, karty pracy wykorzystywane podczas diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka) Poznajmy się Bawimy się razem Zabawy z klockami Zabawy manualne Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych Zabawy ze zwierzętami Zabawy z literami Kwestionariusze obserwacyjne rozwoju dziecka Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom zmysłowy. Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom poznawczy Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom odkrywczo-badawczy. Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - abstrakcyjno-symboliczny. Część II WYNIKI DIAGNOZY Przykładowy wzór opisu z zeszytu indywidualnej pracy terapeutycznej. Opis przypadku - praca na poziomie zmysłowym. Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym z wybranymi elementami poziomu zmysłowego. Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym. Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym i odkrywczo-badawczym wzbogaconym o wybrane elementy zawarte na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym. Opis przypadku - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym z wybranymi elementami poziomu odkrywczo-badawczego. Opis przypadku - praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym. Część III PLANOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie zmysłowym. Pierwszy czasookres Drugi czasookres Trzeci czasookres Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie odkrywczo-badawczym. Pierwszy czasookres Drugi czasookres Trzeci czasookres Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym. Pierwszy czasookres Drugi czasookres Trzeci czasookres Część IV PODSUMOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ Przykładowe opisy postępów rozwoju psychomotorycznego dziecka. Bibliografia ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD: PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNYCH ORAZ WYBRANE KARTY PRACY Wzory wybranych scenariuszy zajęć dydaktyczno-terapeutycznych: 1. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym) 2. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym) 3. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym) 4. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym) 5. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym) 6. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym) 7. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym) 8. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym) 9. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym) 10. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym) 11. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym) 12. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym) 13. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym) 14. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym) 15. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym) 16. Scenariusz (relaksacja do zastosowania na każdym poziomie) Wzory wybranych kart pracy: 1. Zabawy z figurami 2. jakie to figury? 3. Policz, ile 4. Ile? 5. Połącz 6. Uzupełnij 7. Ile teraz jest? 8. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (1) 9. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (2) 10. W spiżarni wiewiórki (1) 11. W spiżarni wiewiórki (2) 12. "Gdy wiosna na świecie" 13. Gra "wiosenne domino" 14. Co tu nie pasuje 15. Zabawy i sporty zimowe 16. Wielkanoc 17. Przeczytaj, wytnij i ułóż 18. Przeczytaj, pokoloruj pisanki według poleceń z wiersza 19. Ola robi porządki w pokoju 20. Obrazki zwierząt 21. Dźwięk i obrazki 22. Pory roku 23. Prawda czy fałsz? 24. Jesienne zabawy słuchowe 25. Zabawy rytmiczne 26. Zwierzęta mieszkające w lesie 27. "Poranek Kasi" 28. Warzywna wykreślanka 29. Rebusy 30. Obrazkowe zabawy 31. Co tu nie pasuje? Część VI POMOCE DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE W PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ Z DZIEĆMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Puzzle całoroczne Loteryjka "w ciemno" Kolorowy drapacz chmur Przestrzenne klocki dydaktyczne "Gigant" Pizza obrazkowo-sylabowa Kolorowe mozaiki geometryczne Podróże małe i duże