Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich
W jednej ze swoich książek Hanna Rylke pisze: […] nasze dzieci i nasi uczniowie są ekspertami od narkotyków. Wiedzą o nich bardzo dużo, niezależnie od tego, czy sami ich używają, czy nie. Większość z nas ma małe szanse, aby im dorównać orientacją w problemie i praktyczną wiedzą (Rylke, 1999, s. 10).
W dzisiejszych czasach substancje psychoaktywne postrzegane są przez młode pokolenie jako środki wspomagające naukę czy dobrą zabawę, a nawet są traktowane jako niezbędny warunek obu tych sfer aktywności. Niestety, wiedza rodziców i nauczycieli na temat narkotyków jest daleka od poziomu, który pozwalałby na skuteczny dialog z młodzieżą w tym zakresie.
Aby podejmować skuteczne działania profilaktyczne w tym zakresie, potrzebna jest gruntowna wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska interesującej nas populacji. I temu celowi ma służyć niniejsza praca, w której omówiono m.in. poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych (kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty oraz steroidy anaboliczno-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz wpływu na funkcjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-820-2
- ISBN druku: 978-83-7308-860-3
- Liczba stron: 103
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1.1. Przyjmowanie narkotyków i steroidów anaboliczno-androgennych przez młodzież 1.1.1. Przyczyny sięgania po środki uzależniające 1.1.2. Kryteria diagnostyczne i fazy rozwoju uzależnienia 1.1.3. Czynniki determinujące powstawanie uzależnienia 1.2. Zasięg i przyczyny stosowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej 1.2.1. Odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki 1.2.2. Przyjmowanie narkotyków przez badanych 1.2.3. Skutki uboczne doznawane przez badanych z powodu stosowania narkotyków 1.2.4. Znajomość osób, które doznały negatywnych skutków przyjmowania substancji psychoaktywnych 1.2.5. Motywy osób niebiorących narkotyków 2.1. Kanabinole (przetwory konopi indyjskich) 2.1.1. Charakterystyka kanabinoli i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.1.2. Stosowanie kanabinoli w badanej populacji 2.2. Stymulanty 2.2.1. Charakterystyka stymulantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.2.2. Stosowanie stymulantów w badanej populacji 2.3. Halucynogeny 2.3.1. Charakterystyka substancji halucynogennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.3.2. Stosowanie środków halucynogennych w badanej populacji 2.4. Inhalanty (środki wziewne) 2.4.1. Charakterystyka inhalantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.4.2. Stosowanie inhalantów w badanej populacji 2.5. Depresanty 2.5.1. Charakterystyka depresantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.5.2. Stosowanie depresantów w badanej populacji 2.6. Opiaty 2.6.1. Charakterystyka opiatów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.6.2. Stosowanie opiatów w badanej populacji 2.7. Steroidy anaboliczno-androgenne 2.7.1. Charakterystyka steroidów anaboliczno-androgennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne 2.7.2. Stosowanie steroidów anaboliczno-androgennych w badanej populacji