Transformacja w coachingu
Autorka traktuje
coaching jako jedną z metod edukacji dorosłych i osadza swój wywód teoretyczny na andragogicznych koncepcjach uczenia się. Zaprezentowane badania sytuuje w kontekście teorii transformatywnego uczenia się Jacka Mezirowa. Czytelnik otrzymuje ponadto opis własnych badań empirycznych autorki, przeprowadzonych metodą studium przypadku. Na podstawie wywiadów z trzynastoma osobami poddanymi procesowi coachingu dowiaduje się: jak przebiegał proces uczenia się, jakie były jego konteksty, jakich zmian doświadczyli uczestnicy, a także jakie znaczenie miała osoba coacha. Autorka formułuje też praktyczne wskazówki dla coachów w zakresie warunków ułatwiających proces uczenia się w coachingu.
*
Największym, wybitnym osiągnięciem autorki jest opracowany przez nią schemat procesu uczenia się w coachingu, porównany następnie z etapami uczenia się opracowanymi na podstawie teorii Mezirowa. Na uznanie zasługują także wskazówki, jakie sformułowała autorka pod adresem praktyków na podstawie wnikliwej analizy wyników swoich badań. Książka wnosi bardzo istotny wkład w teorię i praktykę edukacji dorosłych. Publikację tę uznaję za wybitną.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Skibińskiej (UW)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-714-2
- ISBN druku: 978-83-8142-713-5
- Liczba stron: 384
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Uczenie się w ujęciu andragogicznym 13 1.1. Kategoria „uczenie się” w andragogice 13 1.2. „Doświadczenie” jako kategoria opisu procesu uczenia się dorosłych 18 Podsumowanie 21 Rozdział 2. Rekonstrukcja teorii transformatywnego uczenia się 23 2.1. Jack Mezirow (1923–2014) – twórca teorii 23 2.2. Ogólny zarys teorii 25 2.3. Analiza aparatury pojęciowej 34 2.4. Analiza twierdzeń naukowych 45 2.5. Analiza stosowanej metodologii badań 49 2.6. Etapy rozwoju teorii/transformacja teorii – powiązania z innymi teoriami 55 2.7. Geneza teorii transformatywnego uczenia się 71 2.8. Recepcja teorii transformatywnego uczenia się w Polsce 77 2.9. Krytyka teorii transformatywnego uczenia się 78 Podsumowanie 81 Rozdział 3. Coaching w polu andragogiki 83 3.1. Czym jest coaching? 83 3.2. Kim jest coach? 98 3.3. Krytyka coachingu 101 3.4. Coaching wśród metod edukacji dorosłych 107 Podsumowanie 112 Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych 115 4.1. Charakterystyka obranego podejścia badawczego 115 4.2. Problematyka podjętych badań 119 4.3. Metoda, technika i narzędzie badawcze 124 4.4. Dobór przypadków (próby badawczej) 127 4.5. Przebieg procedury badawczej 131 4.6. Kwestie etyczne badania 133 4.7. Krytyka metodologicznych podstaw badań własnych 135 Rozdział 5. Prezentacja badanych przypadków 143 5.1. Ogólne informacje o badanych 144 5.2. Opisy doświadczeń uczenia się w coachingu poszczególnych badanych 159 5.2.1. Pani Ewa – „coaching spowodował, że zaczęłam widzieć inne obszary” 159 5.2.2. Pani Karina – „coaching pomaga dokładnie ustalić, co ta osoba ma robić, za co powinna być odpowiedzialna” 161 5.2.3. Pan Tomasz – „to jest takie oczywiste, trzeba było tylko otworzyć oczy” 165 5.2.4. Pan Daniel – „to mi się objawiło, nazwało i okazało, że miałem to przez cały czas, choć o tym nie wiedziałem” 168 5.2.5. Pani Joanna – „zmieniłam sposób, w jaki widzę świat, zmieniłam to, na czym opieram swoje rozumowanie i swoją argumentację i swoje wybory” 172 5.2.6. Pani Julia – „zdałam sobie sprawę, że muszę więcej czasu poświęcić sobie, że muszę się lepiej zrozumieć” 176 5.2.7. Pani Anna – „coaching jako sposób na to, żeby prze- trwać” 179 5.2.8. Pani Wioletta – „te spotkania dały mi taką siłę, żeby szukać […] nic złego w sobie nie mam, żebym się bała sama do siebie do środka zajrzeć” 182 5.2.9. Pan Marek – „to było takie proste i oczywiste i ja przecież mogłem to zrobić sam, a nie zrobiłem i nie potrafiłem” 186 5.2.10. Pani Maria – „uświadomienie sobie tego, że ja sobie sama to zrobiłam, było dla mnie najważniejszą rzeczą” 190 5.2.11. Pan Karol – „po coachingu zostały mi pierwsze kartki w życiu […] i ja po raz pierwszy pamiętam, co ja na tych kartkach zapisałem” 194 5.2.12. Pani Zuzanna – „widać było, że ze spotkania na spotkanie było mi lepiej ze sobą” 197 5.2.13. Pan Bartosz – „przed coachingiem wydawało mi się, że więcej zależy od zewnętrznego otoczenia, a po – wyraźnie to poczucie kontroli przeszło do wnętrza” 199 Rozdział 6. Analiza przekrojowa materiału empirycznego 203 6.1. Doświadczenia uczenia się w coachingu badanych osób dorosłych 203 6.2. Przebieg procesu uczenia się w coachingu 214 6.3. Konteksty przebiegu procesu uczenia się w coachingu 246 6.4. Zmiany doświadczane przez badane osoby dorosłe w kontekście coachingu 292 6.5. Znaczenie osoby coacha w doświadczeniach badanych z procesu coachingu 322 Rozdział 7. Praktyczne aplikacje wyników badań własnych 351 Zakończenie 359 Bibliografia 365 Netografia 377 Spis rysunków 379 Spis tabel 381 O Autorze 383