Wstęp do informatyki gospodarczej. Zajęcia laboratoryjne
Książka jest efektem wieloletnich doświadczeń w pracy dydaktycznej jej autorów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jest to przede wszystkim podręcznik do przedmiotu Wstęp do informatyki gospodarczej ale jest także polecana dla ekonomistów, którzy zechcą samodzielnie podnieść swoje kompetencje informatyczne w oferowanym zakresie. Autorzy założyli, że osoby korzystające z podręcznika potrafią pracować z komputerem oraz z pakietem programów Microsoft Office w środowisku Windows. Omawiane programy, czyli Access i Excel, dotyczą wersji MS Office 2010, ale wszystkie dokładniej omówione narzędzia i funkcje będą dostępne także w nowszych wersjach tych aplikacji. Książka zawiera trzy podstawowe części. W pierwszej znalazł się skrócony kurs projektowania systemów informacyjnych połączony z modelowaniem danych i mikrobaz danych. W drugiej części model logiczny zostaje zaimplementowany do pakietu Access obsługującego relacyjne bazy danych. W trzeciej części zamieszczono przypomnienie i przystępny opis podstawowych funkcji i poleceń wykorzystywanych w typowym arkuszu kalkulacyjnym, stosując jako przykład program Excel i wskazując w nim także na pewne funkcje bazodanowe, które są możliwe do wykorzystania. Na końcu każdej z tych trzech części dołączono przykłady z rozwiązaniami i zadania do samodzielnego wykonania, do których odpowiedzi w formie plików do pobrania znajdują się na stronie internetowej Instytutu Informatyki i Gospodarki Cyfrowej w okienku Podręcznik. Podobnie pliki niezbędne do wykonania niektórych zadań są również do pobrania ze strony Instytutu. W zakończeniu przedstawiono wybrane aplikacje biurowe dostępne w internecie nieodpłatnie, które mogą stanowić alternatywę dla pakietu MS Office, i omówiono zasady funkcjonowania Chmury SGH (dostępnej już tylko dla studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie).
- Kategorie:
- Redakcja: Krystyna Polańska
- ISBN: 978-83-7378-962-3
- Liczba stron: 173
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści WSTĘP 1. WPROWADZENIE DO PROJEKTOWANIA SYSTEMÓW 1.1. Istota i cel systemu 1.2. System informacyjny Funkcje systemu informacyjnego Modelowanie systemów informacyjnych 1.3. Hierarchia funkcji Funkcja systemu informacyjnego Diagram hierarchii funkcji Rysowanie diagramu hierarchii funkcji 1.4. Diagramy przepływu danych Elementy diagramów przepływu danych Tworzenie diagramów przepływu danych 1.5. Modelowanie danych Diagramy związków encji Encje Związki Znaczenie poprawności modelu danych 1.6. Relacyjne bazy danych Zastosowanie baz danych Relacyjny model danych Przekształcanie diagramów związków encji w relacyjny model danych System zarządzania bazą danych 1.7. Przykłady i zadania do samodzielnego wykonania Zadania do samodzielnego wykonania 2. PODSTAWY PRACY Z RELACYJNĄ BAZĄ DANYCH MS ACCESS 2.1. Tworzenie bazy danych 2.2. Tworzenie nowej tabeli Tworzenie tabeli przez wprowadzanie danych Tworzenie tabeli w widoku projektu 2.3. Łączenie tabel relacjami 2.4. Formularze Formularze wieloelementowe Formularze proste Tworzenie formularza z podformularzem za pomocą Kreatora formularzy Formularze niezwiązane 2.5. Kwerendy Kwerenda wybierająca Kwerenda z parametrem Kwerenda sumująca Kwerenda z polami obliczeniowymi Kwerenda dołączająca i usuwająca oraz makro i importowanie danych Importowanie danych z arkusza kalkulacyjnego Excel Kwerenda dołączająca Kwerenda usuwająca Makro 2.6. Użycie formularzy i kwerend do realizacji innych funkcji Formularz do obsługi wizyty lekarskiej Formularz do umawiania pacjenta na wizytę 2.7. Raporty 2.8. Przykład z rozwiązaniem i zadania do samodzielnego wykonania Zadania do samodzielnego wykonania 3. PODSTAWY EXCELA DO STUDIOWANIA EKONOMII 3.1. Przypomnienie i rozszerzenie podstawowych informacji z zakresu Excela Typy wartości, kody błędów Adresowanie komórek i obszarów: względne, bezwzględne i mieszane Formuły, łącza, przecięcia obszarów Nazwy zdefiniowane dla obszarów i komórek Zasady przeliczania formuł, adresowanie cykliczne Kopiowanie, wklejanie specjalne, malarz formatów Formatowanie, formatowanie automatyczne Formatowanie warunkowe Wykresy 3.2. Wybrane funkcje Funkcje, kategorie funkcji, zagnieżdżanie funkcji Podstawowe funkcje agregujące, agregacja w pasku stanu Funkcja ZAOKR, zagadnienie dokładności Funkcja JEŻELI Funkcje SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO Operacje na dacie i czasie, funkcje DZIŚ, TERAZ 3.3. Podstawowe operacje na bazach danych Pojęcie bazy danych w Excelu Sortowanie Filtrowanie Tabele przestawne 3.4. Wybrane funkcje finansowe Ogólne zasady dotyczące funkcji finansowych Funkcja FV Funkcja PV Funkcja RATE Funkcja NPER Funkcja PMT 3.5. Przykłady z rozwiązaniami i zadania do samodzielnego wykonania Przykłady z rozwiązaniami Zadania do samodzielnego wykonania Zakończenie Bibliografia Aneks 1. Przegląd aplikacji biurowych alternatywnych wobec Microsoft Office Oprogramowanie instalowane w systemie operacyjnym Oprogramowanie dostępne w chmurze Oprogramowanie przenośne