Wybrane problemy zarządzania procesami kształcenia w społeczeństwie informacyjnym
Praca zawiera główne tezy z obszaru nowoczesnych form zarządzania i organizacji procesów kształcenia. Prezentuje genezę nauczania opartego na nowoczesnych środkach technicznych, z e-learningiem włącznie. W zakresie teoretycznym i badawczym omawia społeczne i techniczne aspekty upowszechnienia się e-learningu w Polsce. Dokonuje deskrypcji znaczenia ICT względem jej zastosowań edukacyjnych w kontekście społecznej asymilacji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-651-0
- Liczba stron: 254
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 1. Znaczenie edukacji dla społeczeństwa informacyjnego w kontekście zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnej / 13 1.1. Multimedialny substrat technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji /14 1.1.1. Dorastanie społeczeństwa przedinformacyjnego / 14 1.1.2. Zarys rozwoju społeczeństwa informacyjnego w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnej / 17 1.1.3. Multimedia – technika mediów zintegrowanych / 23 1.1.4. Implikacje stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej w sferze edukacji / 32 1.2. Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnej w kształceniu ogólnym a dynamika zmian społeczno-ekonomicznych / 43 1.2.1. Globalizacja edukacyjnych źródeł informacji i wiedzy – treści kształcenia / 44 1.2.2. Technologia informacyjno-komunikacyjna a „szok informacyjny” / 46 1.2.3. Perspektywy edukacji w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnej / 49 Literatura / 60 2. Techniczne i ekonomiczne aspekty dostępu do Internetu / 63 2.1. Szerokopasmowy dostęp do Internetu na przykładzie Polski / 65 2.1.1. Techniczny aspekt szerokopasmowego dostępu do Internetu / 67 2.1.2. Polski rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu / 75 2.1.3. Znaczenie łączy światłowodowych dla rozwoju Internetu / 82 2.2. Satelitarne łącza komunikacyjne dla Internetu / 87 2.2.1. Aspekt techniczny i kierunki rozwoju systemów łączności satelitarnej / 90 2.2.2. Rynek satelitarnych usług telekomunikacyjnych / 94 Literatura / 97 3. Związki e-edukacji z koncepcjami behawiorystycznymi, kognitywistycznymi i konstruktywistycznymi / 99 3.1. Uczenie się jako reakcja na bodźce – behawioryzm / 103 3.2. Uczenie się jako aktywne przyswajanie informacji – procesy poznawcze / 107 3.3. Konstruowanie wiedzy jako podstawa kreatywności w społeczeństwie informacyjnym / 111 Literatura / 114 4. Od nauczania programowanego do wirtualnej przestrzeni społecznej Internetu na usługach e-learningu / 116 4.1. Nauczanie wspomagane komputerowo – wprowadzenie do e-learningu / 118 4.1.1. Znaczenie koncepcji nauczania programowanego / 120 4.1.2. Nauczanie wspomagane komputerowo – CAI / 127 4.2. Rozwój form kształcenia w perspektywie wirtualnej przestrzeni społecznej Internetu / 131 4.2.1. Kształcenie na odległość a e-learning / 132 4.2.2. Między portalem a platformą w e-learningu / 145 4.2.3. Systemy e-learningowe 3D / 150 4.3. Potencjał e-learningu a transformacje zinstytucjonalizowanej edukacji / 159 Literatura / 164 5. Oczekiwania wobec zastosowań Internetu w edukacji a rzeczywiste postawy i potrzeby młodego pokolenia Polaków / 168 5.1. Pokoleniowość użytkowników Internetu w kontekście ekspansji wytworów ICT / 170 5.2. Edukacyjny wymiar Internetu w opiniach młodego pokolenia i jego nauczycieli / 175 5.3. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji – kierunków kształcenia dla studiów nauczycielsko-informatycznych / 184 5.4. Znaczenie Internetu w życiu pracowników placówek oświatowych wyznacznikiem zmian w zinstytucjonalizowanej edukacji / 189 Literatura / 197 Aneks / 201 Metodologia stosowana w badaniach własnych / 201 1. Wykorzystanie Internetu w procesie kształcenia w ramach projektu „Internet w każdej gminie” (IwG) / 203 2. Edukacyjne zasoby Internetu w Polsce utworzone w ramach projektów wdrożeniowych / 206 3. Publiczny dostęp do Internetu w Polsce na przykładzie kawiarenek internetowych / 208 4. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach administratorów kawiarenek internetowych / 209 5. Wpływ Internetu na młode pokolenie w opiniach młodych klientów kawiarenek internetowych / 211 6. Zawartość informacyjna witryn WWW śląskich szkół / 212 7. Przedmiot technologia informacyjna w edukacji gimnazjalnej w zreformowanym szkolnictwie w Polsce / 215 8. Trendy rozwojowe społeczeństwa informacyjnego w Polsce w obszarze wykorzystania ICT / 219 9. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów / 221 10. Oddziaływanie szkolnego Internetu na twórcze zachowania uczniów (kontynuacja – uzupełnienie) / 222 11. Racjonalność pojmowania „społeczeństwa informacyjnego” w środowisku nauczycieli / 224 12. Sfera informacyjna placówek oświatowych w zakresie wykorzystania Internetu / 225 13. Awans zawodowy nauczycieli w kontekście usług Internetu / 227 14. Szanse rozwojowe uczniów stwarzane przez zdobycze technologii informacyjno-komunikacyjnej / 228 15. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w zarządzaniu publicznymi placówkami oświatowymi / 229 16. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych placówek oświatowych (1) / 230 17. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym dyrektorów publicznych placówek oświatowych (2) / 231 18. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (1) / 232 19. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (2) / 234 20. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (3) / 235 21. Internet w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych – wybór kierunku kształcenia (4) / 236 22. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (pilotażowe) / 237 23. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (1) / 238 24. Internet w życiu młodzieży gimnazjalnej (2) / 239 25. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (1) / 240 26. Znaczenie Internetu w pracy i życiu prywatnym nauczycieli (2) / 241 27. Wpływ Internetu na procesy kształcenia gimnazjalistów / 242 28. Bezpieczeństwo sieciowe w szkołach / 243 29. Wpływ Internetu na relacje w grupach kształcenia integracyjnego / 245 30. E-learning w życiu osób niepełnosprawnych / 246 31. Znaczenie e-learningu dla rozwoju form kształcenia / 247 Summary / 249 Zusammenfassung / 249