Dostojny uniwersytet?
Książka zawiera wielopoziomową i wielowymiarową analizę określającą rolę i miejsce całego szkolnictwa wyższego w systemie instytucjonalnym państwa. Ukazuje sukcesy edukacyjne i badawcze polskich uczelni, ale i poważne porażki oraz zagrożenia, które stają się ich udziałem. Książka
Dostojny Uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów, szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się piękną tradycją. Prezentowane studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność. Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie tylko w kręgach pracowników naukowych i studentów, ale także wśród przedstawicieli różnych szczebli władzy w Polsce. Z recenzji prof. Jacka Wodza
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Śliz, Marek S. Szczepański
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64363-35-1
- ISBN druku: 978-83-64363-19-1
- Liczba stron: 204
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo przedwstępne / 9 20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich rektorów uniwersytetów polskich oraz władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11 Anna Śliz, Marek S. Szczepański Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku / 16 Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16 Filozofia grecka i Akademia / 17 Universitas — kolejne kartki z historii / 20 Uniwersytet wielopojawieniowy — od średniowiecza do XXI wieku / 21 Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy / 25 Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP / 28 O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce / 32 Aleksander Kwiatek Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu” / 35 Jacek Nowak Uniwersytet na nowe czasy / 56 Szkoły wyższe a region / 59 Szkoły wyższe w Małopolsce / 66 Zakończenie / 72 Janusz Mucha Europejskie uniwersytety w kryzysie? / 76 Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76 Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian / 80 Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81 Protesty / 93 Zakończenie / 96 Lista przywoływanych wypowiedzi / 98 Andrzej Radziewicz-Winnicki Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności / 100 Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102 Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów / 108 Zakończenie / 114 Kazimierz Z. Sowa Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu / 119 Istota uniwersytetu / 119 Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121 Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121 Trzy składniki misji uniwersytetu / 122 Elementy konstytutywne uniwersytetu / 123 Autonomia uniwersytetu / 126 Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów / 129 Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133 Zakończenie / 137 Arkadiusz Jabłoński Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu” ilości do „sukcesu” jakości / 140 Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140 Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143 Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146 „Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich osób / 149 Zakończenie / 153 Krzysztof Frysztacki „Spoglądając” na amerykańskie uczelnie / 156 Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156 Różnorodność amerykańskich uczelni / 158 Edukacja i badania / 161 Wybrane zasady funkcjonowania / 163 Zakończenie / 166 Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka Quality of Education in Slovakia (University education) / 168 The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project “Tuning educational structures in Europe”) / 168 University education in Slovakia / 172 Constantine the Philosopher University in Nitra / 179 Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179 Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180 Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180 Faculty of Arts (FF) / 181 Faculty of Education (PF) / 181 Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183 Conclusion / 184 Słowo na zakończenie / 186 Noty o autorach / 188 Indeks osób / 192 Contents / 196 Summaries / 198