E-learning na uczelniach. Koncepcje, organizacja, wdrażanie
Niniejsza publikacja ukazuje praktyczny aspekt wdrożenia tzw. e-learningu na uczelniach wyższych. Próby wprowadzania tej formy nauczania były już podejmowane przez polskie szkoły wyższe, ale prawdziwą „eksplozję e-learningu” mogliśmy zaobserwować podczas
pandemii koronawirusa.
Książka została przygotowana jako pokłosie przemyśleń, działań i doświadczeń autorów, powstałych podczas organizacji nauczania w trybie zdalnym. Ważnym elementem są także opinie studentów, którzy z tych metod korzystali i którzy „na własnej skórze” poznali ich zalety oraz wady.
- Jak sprawić, aby wykład przekazywany na odległość angażował aktywność studenta?
- W jaki sposób prowadzić na odległość ćwiczenia, zapewniając autentykację uczestników?
- Jak bezkontaktowo przeprowadzać egzaminy oraz obrony prac dyplomowych?
Niewątpliwą zaletą książki jest omówienie zdalnego kształcenia w zakresie nauk technicznych i ścisłych. Właśnie na tych kierunkach student musi posiadać umiejętności praktyczne, nabywane w laboratoriach, w czasie ćwiczeń oraz prowadzonych doświadczeń.
Książka zawiera także część związaną z konkretnymi narzędziami do prowadzenia e-learningu. Autorzy oceniają je, porównują i poddają wielostronnej dyskusji. Warto skorzystać z doświadczeń tych, którzy używali tych programów i uzyskali określone skutki. Tego się nie wyczyta się w instrukcji obsługi, oferowanej przez producenta.
- Kategorie:
- Redakcja: Ryszard Tadeusiewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21835-5
- ISBN druku: 978-83-01-21731-0
- Liczba stron: 355
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Streszczenie 13 Wstęp 21 CZĘŚĆ I. ZDALNIE PROWADZONE WYKŁADY 25 1. Metoda udostępniania studentom wykładów do samodzielnie aktywnie sterowanego ich przyswajania 27 1.1. Wstęp 27 1.2. Dawny entuzjazm i twarda konieczność 27 1.3. Pierwsze rozwiązanie - na szybko 28 1.4. Organizacja e-nauczania 31 1.5. Rozwiązanie długofalowe 31 1.6. Zastosowane ulepszenia 32 1.7. Zalety użycia samoobsługowych wykładów 34 1.8. Rola komentarza głosowego 36 1.9. Dalsze zalety 37 1.10. Podsumowanie 38 2. Kształcenie w zakresie podstaw elektroniki wspomaganetechnikami e-learningowymi 41 2.1. Wstęp 41 2.2. Wprowadzenie w kontekst - istotność techniki analogowej 42 2.3. W stronę realizmu - próba na małej grupie 44 2.4. Rola technik e-learningowych - wsparcie 45 2.5. Okres zagrożenia SARS-CoV-2: od wsparcia do zastępowania zajęć- instrumentarium domowe 48 2.6. Systemy telekonferencyjne 55 2.7. Rola narzędzi symulacyjnych 57 2.8. Sprzętowe laboratorium na odległość 61 2.9. Ukryty potencjał - wideodydaktyka 62 CZĘŚĆ II. ĆWICZENIA LABORATORYJNE NA ODLEGŁOŚĆ 65 3. Metodyka zdalnego prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z obszaru automatyki 67 3.1. Metodyka prowadzenia laboratorium problemowego bazującego na ćwiczeniach eksperymentalnych 68 3.2. Metodyka prowadzenia wykładu, laboratorium symulacji i projektu 75 3.3. Podsumowanie 82 4. Przygotowanie studentów do badań naukowych przez korzystanie z e-learningu na sprzętowych zajęciach laboratoryjnych 85 4.1. Ciekawostki na wykładzie - inspirowanie studentów do pracy naukowej 86 4.2. Wprowadzenie do zajęć z elektronicznej aparatury medycznej 88 4.3. Nowe elementy w alternatywnych sprawozdaniach z wirtualnych ćwiczeń 90 4.3.1. Pokazy w internecie zamiast ćwiczeń w laboratorium 90 4.3.2. Badania literaturowe - unikatowość tematów przy dużej liczbie studentów 92 4.3.3. Planowanie eksperymentu naukowego w ramach sprawozdania 94 4.3.4. Częściowe wykonywanie badań naukowych przy realizacji zajęć projektowych 97 4.4. Plan przygotowywania studentów do pracy naukowej w czasie wykładu w kolejnym semestrze zdalnym 98 4.5. Podsumowanie 99 5. E-learning w realizacji zajęć wykładowych i laboratoryjnych z zakresu systemów automatyki budynkowej 101 5.1. Wstęp 101 5.2. Wykłady 104 5.3. Wykłady z elementami e-learningu - formuły i narzędzia 105 5.4. Wykłady zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcja i doświadczenia 108 5.5. Laboratoria 112 5.6. Elementy e-learningu w organizacji laboratoriów automatyki budynkowej 113 5.7. Laboratoria zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcje i doświadczenia 115 5.8. Podsumowanie 123 6. Zdalne przeprowadzanie ćwiczeń laboratoryjnych przy użyciu rzeczywistej aparatury do przedmiotu Integracja Systemów Pomiarowych 129 6.1. Inspiracje 129 6.2. Zasady prowadzenia zajęć laboratoryjnych 131 6.3. Stanowiska laboratoryjne 131 6.3.1. Struktura sprzętu 131 6.3.2. Konfiguracja przygotowawcza 132 6.3.3. Zasady zdalnej komunikacji 133 6.4. Ćwiczenia zrealizowane zdalne 133 6.4.1. Standardy RS232C oraz SCPI 133 6.4.2. Standard Modbus 135 6.4.3. Standardy RS-485, TDM 136 6.5. Identyfikacja studenta 139 6.6. Studenci - sprzężenie zwrotne 140 6.7. Ćwiczenia w przygotowaniu 141 6.7.1. Charakterystyka diody 141 6.7.2. Mostek 142 6.8. Podsumowanie 142 7. Nauczanie zdalne w programowaniu, robotyce i informatyce śledczej. Narzędzia i metody prowadzenia laboratoriów 145 7.1. Wstęp 145 7.2. Laboratoria specjalistyczne 146 7.2.1. Laboratorium informatyki śledczej 146 7.2.2. Laboratorium robotyki 150 7.2.3. Laboratorium programowania - język Python 152 7.3. Podsumowanie 153 8. Bariery i wyzwania w nauczaniu online elektroniki 155 8.1. Wstęp 155 8.2. Bariery 156 8.3. Wyzwania 157 8.3.1. Ideały i codzienność 158 8.3.2. Organizacja laboratorium 159 8.4. Nauczanie 160 8.4.1. Narzędzia do przekazywania treści 160 8.4.2. Narzędzia wspierające wirtualne zajęcia laboratoryjne 161 8.4.3. Zajęcia laboratoryjne online w praktyce 165 8.5. Podsumowanie 166 9. Modyfikacje zajęć stacjonarnych pod kątem realizacji w formie wirtualnej na przykładzie przedmiotu Sieci transmisji danych 171 9.1. Wstęp 171 9.2. Zasady prowadzenia zajęć z przedmiotu Sieci transmisji danych przed przejściem na tryb zdalny 173 9.2.1. Zajęcia wykładowe 173 9.2.2. Zajęcia laboratoryjne 174 9.2.3. Zajęcia projektowe 176 9.2.4. Konsultacje i spotkania z prowadzącym 177 9.2.5. Obecności na zajęciach, zaliczenia i egzamin końcowy 177 9.3. Modyfikacje metodyki prowadzenia zajęć dla potrzeb realizacji zajęć zdalnych 177 9.3.1. Zmiany w zajęciach wykładowych 180 9.3.2. Zmiany w zajęciach laboratoryjnych 181 9.3.3. Zmiany w zajęciach projektowych 184 9.3.4. Zmiany ogólne w ramach kursu 185 9.4. Kooperacja ze studentami i ich opinie 186 9.5. Podsumowanie 191 CZĘŚĆ III. JAK KONTROLOWAĆ WIEDZĘ STUDENTA BEZ OSOBISTEGO KONTAKTU 193 10. Obrony online - wyzwania, problemy, doświadczenia 195 10.1. Wstęp 195 10.2. Organizacja, podstawy i wymagania prawne 196 10.3. Okres zamknięcia uczelni, przygotowania i testy 198 10.4. Organizacja i przeprowadzanie obron 202 10.5. Podsumowanie 205 CZĘŚĆ IV. PYTANIA FUNDAMENTALNE 209 11. Autorytet nauczyciela akademickiego - jak budować i utrzymać w nauczaniu zdalnym? 211 11.1. Wstęp 211 11.1.1. Pojęcia podstawowe 211 11.1.2. W jakim celu warto budować autorytet 212 11.1.3. Świadome budowanie autorytetu 214 11.2. Metody budowania autorytetu 215 11.2.1. Personalny charakter autorytetu 215 11.2.2. Wzajemny szacunek studenta i profesora 217 11.2.3. Praca wspierana przez pasję 220 11.2.4. Stawianie granic 221 11.2.5. Równe traktowanie a praca ze studentami zdolnymi 222 11.2.6. Więź jako element autorytetu 224 11.2.7. Wizerunkowy składnik autorytetu 225 11.2.8. Nauczyciel i profesjonalista 228 11.2.9. Uczenie się jako proces ciągły 230 11.2.10. Wzajemne wspieranie się autorytetów 231 11.3. Podsumowanie 233 12. Wieloaspektowość e-learningu przy nabywaniu przez studentów kompetencji związanych z kierowaniem projektami i rozwojem architektury systemów IT 237 12.1. Wstęp 237 12.2. Kompetencje architekta i kierownika projektu w branży informatycznej 239 12.3. Uwarunkowania w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 240 12.4. Analiza rozwiązań w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 242 12.5. Nauczanie bazujące na projektach (Project-BasedLearning, PBL) 244 12.6. Metody zdobywania i utrwalania wiedzy 247 12.7. Rozwój kompetencji społecznych 249 12.8. Problemy z przeprowadzaniem zajęć w czasach pandemii 250 12.9. Przeprowadzenie egzaminu testowego wzorowanego na egzaminie certyfikowanym 252 12.10. Zajęcia z architektury systemów informatycznych 253 12.11. Rozwiązania na przyszłość 256 12.12. Podsumowanie 257 CZĘŚĆ V. OPINIE I SPOSTRZEŻENIA STUDENTÓW 261 13. Narzędzia, metody i organizacja zdalnego nauczania w laboratorium automatyki okiem studenta 263 13.1. Wstęp 263 13.2. Pracujemy zdalnie - obecność i aktywność 265 13.3. Student w okowach pracy zdalnej - opinie, refleksje 269 13.4. Podsumowanie 276 CZĘŚĆ VI. OMÓWIENIE WŁAŚCIWOŚCI NARZĘDZI I ICH PORÓWNANIE 279 14. Metody i narzędzia wykorzystywane do nauczania zdalnego przez nauczycieli akademickich uczelni technicznej w okresie pandemii 281 14.1. Wstęp 281 14.2. Dostępne ogólnouczelniane narzędzia do nauczania zdalnego 283 14.2.1. Uczelniana Platforma e-Learningowa (UPeL) 283 14.2.2. ClickMeeting 284 14.2.3. MS Teams 285 14.3. Statystyka stosowanych metod i narzędzi z uwzględnieniem formy zajęć 286 14.4. Uwagi i komentarze 289 14.5. Podsumowanie 290 15. Metodyka myślenia projektowego w zdalnym nauczaniu 291 15.1. Wstęp 291 15.2. Metoda tutoringu inspirowana metodyką myślenia projektowego 292 15.3. Podsumowanie 298 16. Analiza porównawcza popularnych narzędzi do telekonferencji 299 16.1. Wstęp 299 16.2. Wymagania dotyczące zajęć laboratoryjnych z informatyki 300 16.3. ClickMeeting - jedyne oficjalne narzędzie do e-learningu na AGH przed koronawirusem 304 16.4. Microsoft Teams 307 16.5. Cisco Webex 310 16.6. Zoom 313 16.7. BigBlueButton 316 16.8. Discord 319 16.9. Google Meet i Hangout 321 16.10. Skype (bezpłatna wersja) 321 16.11. Signal 323 16.12. Inne narzędzia 323 16.13. Narzędzia do telekonferencji pod konkretne zastosowanie 323 16.14. Podsumowanie 326 17. Wykorzystanie MS Teams do prowadzenia zajęć z podstaw elektrotechniki 329 17.1. Wstęp 329 17.2. E-learning 330 17.3. Podstawy elektrotechniki 330 17.4. Wybór MS Teams 332 17.5. Nowa rzeczywistość 334 17.6. Elektrotechnika online 335 17.7. MultiSim 336 17.8. Prace pisemne i ocenianie 338 17.9. Podsumowanie 341 18. DokuWiki jako system do wygodnego tworzenia i udostępniania materiałów dydaktycznych 343 18.1. Wstęp 343 18.2. Problemy z często stosowanymi metodami przygotowania i zamieszczania treści 344 18.3. DokuWiki - podstawowe zalety 345 18.4. Wymagania techniczne i proces instalacji 347 18.5. Hierarchia treści 348 18.6. Uprawnienia dostępu 349 18.7. Rozszerzenia 349 18.8. Osadzanie treści jednej strony wiki na innej stronie 351 18.9. Usuwanie stron i sekcji oraz zmiana nazw sekcji 352 18.10. Organizacja treści 352 18.11. Historia zmian 354 18.12. Podsumowanie 355