MENU
PWN wspiera profesjonalistów

E-usługi a RODO

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2021

  • Seria / cykl: PRAWO W PRAKTYCE

  • Autor: Małgorzata Ciechomska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 76,00 zł
68,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

E-usługi a RODO

Korzystanie z portali społecznościowych, telewizji na żądanie, poczty elektronicznej, wyszukiwarki internetowej, zakupów on-line czy usług e-administracji to codzienność społeczeństwa informacyjnego.
W prezentowanej publikacji znajdziemy odpowiedź na pytanie, jakie są zagrożenia związane z ochroną danych osobowych usługobiorców tych e-usług i jak należy im zapobiegać.

Książka szczegółowo omawia m.in.:• możliwe ryzyka i zasady ochrony przetwarzania danych osobowych w związku ze świadczeniem e-usług;• nowe zagrożenia, jak danetyzacja czy profilowanie;• pozycję i obowiązki administratora i współadministratora danych, również w ujęciu orzecznictwa europejskiego;• uprawnienia usługobiorców, takie jak np.: prawo dostępu do danych, prawo do bycia zapomnianym oraz prawo sprzeciwu.

Publikacja prezentuje również obowiązki usługodawców, tj. ochronę danych w fazie projektowania czy domyślną ochronę danych oraz omawia możliwe sankcje za naruszenia, w tym kary nakładane przez krajowe organy nadzoru.

Książka zainteresuje podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie e-commerce, adwokatów i radców prawnych specjalizujących się w prawie ochrony danych osobowych oraz reprezentujących klientów w postępowania przed UODO i sądami administracyjnymi a także sędziów sądów administracyjnych stosujących przepisy RODO w prowadzonych postępowaniach.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 15
Wstęp | str. 19
Część I
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW USŁUG SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO – PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAGADNIENIA
Rozdział 1
Geneza rozwoju prawnej ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 39
1.1. Wprowadzenie | str. 39
1.2. Pojęcie prywatności | str. 40
1.3. Ewolucja unijnego modelu ochrony danych osobowych | str. 45
1.3.1. Prawnomiędzynarodowe źródła norm w obszarze prywatności i ochrony danych osobowych | str. 46
1.3.2. Ochrona danych osobowych w prawie Unii Europejskiej | str. 53
1.3.2.1. Ochrona danych osobowych w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 53
1.3.2.2. Ochrona danych osobowych w prawie wtórnym Unii Europejskiej | str. 58
1.4. Relacja między prawem do ochrony danych osobowych a prawem do prywatności | str. 62
1.5. Podsumowanie | str. 64
Rozdział 2
Specyfika pojęcia „dane osobowe” w kontekście świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego | str. 67
2.1. Wprowadzenie | str. 67
2.2. Definicja danych osobowych – kryterium identyfikowalności a problematyka danych posiadających „charakter” osobowy | str. 69
2.3. Przykłady szczególnych kategorii danych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 80
2.3.1. Identyfikatory internetowe (ang. digital identifiers) | str. 81
2.3.2. Dane o lokalizacji | str. 85
2.3.3. Tzw. social login | str. 87
2.4. Anonimizacja danych osobowych | str. 88
2.5. Pseudonimizacja | str. 90
2.6. Przetwarzanie danych osobowych | str. 92
2.7. Przetwarzanie danych niewymagających identyfikacji | str. 93
2.8. Dane nieosobowe | str. 96
2.9. Podsumowanie | str. 99
Rozdział 3
Podstawowe pojęcia z zakresu świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego | str. 103
3.1. Wprowadzenie | str. 103
3.2. Definicja usług społeczeństwa informacyjnego | str. 106
3.2.1. Usługa normalnie świadczona za wynagrodzeniem | str. 108
3.2.2. Usługa świadczona na odległość | str. 109
3.2.3. Usługa świadczona drogą elektroniczną | str. 110
3.2.4. Usługa świadczona indywidualnie | str. 112
3.3. Usługa łączności elektronicznej | str. 113
3.4. Strony usługi społeczeństwa informacyjnego | str. 121
3.4.1. Usługobiorcy | str. 121
3.4.2. Usługodawcy | str. 122
3.4.2.1. Podmioty udostępniające usługi | str. 123
3.4.2.2. Podmioty pośredniczące w dostępie do usług | str. 124
3.4.2.3. Dostawcy usług internetowych | str. 124
3.5. Podmioty przetwarzające dane w ramach świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego | str. 125
3.5.1. Administrator | str. 127
3.5.2. Podmiot przetwarzający a administrator | str. 131
3.5.3. Współadministrator | str. 133
3.6. Odbiorca | str. 139
3.7. Podmiot danych | str. 139
3.8. Podsumowanie | str. 140
Część II
ZAGROŻENIA DLA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH E-USŁUG
Rozdział 4
Wybrane usługi społeczeństwa informacyjnego – analiza zagrożeń | str. 145
4.1. Wprowadzenie | str. 145
4.2. Chmura obliczeniowa – definicja | str. 147
4.2.1. Rodzaje usług w chmurze obliczeniowej | str. 151
4.2.2. Modele eksploatacji chmury obliczeniowej | str. 152
4.2.3. Chmura obliczeniowa – charakterystyka zjawiska | str. 153
4.3. Portale społecznościowe – zarys usługi | str. 156
4.4. Zagrożenia dla ochrony danych osobowych usługobiorców | str. 161
4.4.1. Reidentyfikacja usługobiorców usług społeczeństwa informacyjnego | str. 161
4.4.2. Brak kontroli usługobiorców nad swoimi danymi osobowymi | str. 165
4.4.2.1. Brak informacji o sposobie i podmiotach przetwarzających dane | str. 166
4.4.2.2. Brak przejrzystości wzorców umownych | str. 167
4.4.2.3. Ograniczenie przenoszalności danych osobowych usługobiorcy pomiędzy dostawcami e-usług | str. 168
4.4.2.4. Ograniczenie koncepcji zgody usługobiorcy i obowiązku informacyjnego | str. 169
4.4.2.5. Problem „własności” danych osobowych usługobiorcy | str. 170
4.4.2.6. Trudności związane z faktycznym usunięciem danych osobowych usługobiorcy | str. 171
4.4.2.7. Bariery notyfikacji naruszeń danych osobowych | str. 172
4.5. Podsumowanie | str. 173
Rozdział 5
Profilowanie oraz podejmowanie zautomatyzowanych decyzji jako szczególny sposób przetwarzania danych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 177
5.1. Wprowadzenie | str. 177
5.2. Charakterystyka zjawiska profilowania w dobie ery big data | str. 178
5.3. Definicja profilowania i jego istota | str. 183
5.4. Profilowanie a podejmowanie zautomatyzowanych decyzji | str. 187
5.5. Zagrożenia związane z wykorzystaniem technik profilowania i podejmowania zautomatyzowanych decyzji | str. 188
5.5.1. Dyskryminacja | str. 189
5.5.2. Brak indywidualizacji (ang. de-individualisation) | str. 190
5.5.3. Asymetria informacji (ang. information asymmetries) | str. 190
5.5.4. Dodatkowe problemy aplikacyjne technik profilowania | str. 191
5.5.5. Brak przejrzystości przetwarzania danych oraz brak kontroli w ramach profilowania | str. 192
5.5.6. Reidentyfikacja | str. 195
5.6. Koncepcja danetyzacji (ang. datafication) | str. 195
5.7. Podsumowanie | str. 196
Część III
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH USŁUGOBIORCÓW USŁUG SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO NA PODSTAWIE RODO
Rozdział 6
Instrumenty ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 201
6.1. Wprowadzenie | str. 201
6.2. Podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 203
6.3. Bezpieczeństwo danych osobowych w kontekście świadczenia e-usług | str. 216
6.3.1. Podejście oparte na ryzyku | str. 217
6.3.2. Ochrona danych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych | str. 223
6.3.3. Ocena skutków przetwarzania | str. 226
6.3.4. Obowiązki notyfikacyjne ciążące na administratorach danych | str. 229
6.4. Koncepcja neutralności technologicznej RODO | str. 234
6.5. Zakres terytorialny zastosowania rozporządzenia ogólnego | str. 238
6.6. Podsumowanie | str. 250
Rozdział 7
Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych i uprawnienia usługobiorców usług społeczeństwa informacyjnego | str. 253
7.1. Wprowadzenie | str. 253
7.2. Przesłanki legalizacyjne przetwarzania danych osobowych | str. 254
7.2.1. Zgoda podmiotu danych | str. 257
7.2.2. Wykonanie umowy | str. 271
7.2.3. Obowiązek prawny | str. 274
7.2.4. Ochrona żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej | str. 275
7.2.5. Wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi | str. 276
7.2.6. Prawnie uzasadniony interes | str. 277
7.2.7. Podstawy prawne przetwarzania przy użyciu szczególnych kategorii danych w usługach społeczeństwa informacyjnego | str. 282
7.3. Prawa usługobiorców w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach usług społeczeństwa informacyjnego | str. 285
7.3.1. Prawa informacyjne | str. 286
7.3.2. Prawo dostępu do danych | str. 293
7.3.3. Prawo do przenoszenia danych do innego usługodawcy | str. 296
7.3.4. Prawo do sprostowania danych | str. 301
7.3.5. Prawo do usunięcia danych | str. 303
7.3.6. Prawo sprzeciwu | str. 307
7.4. Podsumowanie | str. 309
Rozdział 8
Środki ochrony prawnej podmiotu danych, odpowiedzialność i sankcje w związku ze świadczeniem usług społeczeństwa informacyjnego | str. 313
8.1. Wprowadzenie | str. 313
8.2. Środki ochrony prawnej – uprawnienia podmiotu danych | str. 315
8.2.1. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego | str. 315
8.2.2. Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem przeciwko organowi nadzorczemu | str. 323
8.2.3. Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem przeciwko administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu | str. 325
8.2.4. Prawo do odszkodowania i odpowiedzialność | str. 328
8.3. Administracyjne kary pieniężne | str. 332
8.4. Podsumowanie | str. 336
Wnioski końcowe | str. 339
Bibliografia | str. 349
Orzecznictwo | str. 373
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

55,44 zł
69,30 zł

Usługi Microsoft Azure Programowanie aplikacji

Microsoft Azure to jedna z wielu platform chmurowych, które powstały w ciągu kilku ostatnich lat i zdobyły znaczącą pozycję na rynku usług IT w skali globalnej. Każda z tych platform oferuje gotowe do subskrypcji i użycia własne aplikacje chmuro...
24,34 zł
31,20 zł

RODO w praktyce

Z badań wynika, że połowa polskich firm nie poradziła sobie z RODO, a liczba skarg wciąż rośnie. Przedsiębiorcy po wdrożeniu RODO oczekiwali zerojedynkowych rozwiązań, które raczej jeszcze długo nie zostaną ugruntowane. Swoboda jaką dał ustawoda...
89,10 zł
99,00 zł

Usługi hotelarskie w Groupon. Produkt. Podmioty. E-dystrybucja

Głównym celem pracy jest ukazanie roli serwisów zakupów grupowych (w tym zwłaszcza serwisu Groupon) w dystrybucji usług hotelarskich.Przeprowadzone badania uwzględniły zarówno ocenę znaczenia serwisów zaku...
99,90 zł
111,00 zł

RODO. Ochrona danych osobowych w zatrudnieniu ze wzorami

Publikacja porusza problematykę ochrony danych osobowych w zatrudnieniu w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Ochrony danych osobowych 2016/679 (w skrócie RODO) oraz przepisów krajowych. Autorzy anali...
7,72 zł
9,90 zł

Jakie zmiany w zakresie ochrony danych osobowych pracowników wprowadza RODO

Od 25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać unijne ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane RODO. Rozporządzenie to będzie stosowane bezpośrednio w prawie polskim i nie wymaga implementacji do porządku krajowego. Zwiększa ono ochronę danych oso...
53,10 zł
59,00 zł

Podręcznik do bankowości. Rynki, regulacje, usługi

Niniejszy podręcznik jest dostosowany do formy i zawartości standardowego kursu bankowości realizowanego na większości uczelni ekonomicznych. Jego przydatność do studiowania bankowości zwiększają liczne przykłady i studia przypadków, a także doł...
18,06 zł
21,00 zł

Warunki życia oraz usługi społeczne w Gdyni

Autorzy przyjrzeli się bliżej warunkom życia w Gdyni – mieście, które rokrocznie zajmuje czołowe pozycje wśród najlepszych miast do życia w Polsce. Wyszli z założenia, że usługi społeczne stanowią tę sferę działań samorządu, kt&oacu...
7,72 zł
9,90 zł

Usługi budowlane – rozliczenia VAT i podatku dochodowego

Usługi budowlane to jedne z popularniejszych usług wykonywanych przez polskich podatników. Jak się okazuje w ich bieżącym świadczeniu nie przeszkodziła nawet szalejąca na świecie epidemia koronawirusa. W publikacji na przykładach omówione...
11,62 zł
14,90 zł

Jak rozliczać w VAT usługi transportowe i spedycyjne

"Publikacja przedstawia kompleksowe zasady rozliczenia VAT od usług transportowych i spedycyjnych zarówno u podatników świadczących te usługi jak i u podmiotów, które je nabywają. Krok po kroku przedstawiamy jak dokonać...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!