MENU

HR compliance. Skuteczne wykrywanie nadużyć i zachowań niepożądanych

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 84,00 zł
75,60
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

HR compliance. Skuteczne wykrywanie nadużyć i zachowań niepożądanych

HR compliance jest to system działań pracodawcy i jego upoważnionych przedstawicieli lub struktur stworzony w celu kontroli przestrzegania prawa. Dotyczy obszarów związanych z pracownikami, w których członkowie organizacji mogą być zarówno sprawcami, jak i ofiarami naruszeń.


Według autorów efektywne działania kontrolne powinny uwzględniać:
• zapobieganie zachowaniom niepożądanym, takim jak mobbing, dyskryminacja czy molestowanie seksualne;
• procedury przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń naruszeń prawa przez pracowników;
• przestrzeganie przez pracodawcę praw pracowników.


W publikacji omówiono zagadnienia takie jak:
• odpowiedzialność członków zarządu;
• zmniejszanie ryzyka związanego z wykorzystaniem technologii systemów rozproszonych;
• cyberbezpieczeństwo cyfrowych kanałów zarządzania zgłoszeniami;
• przykłady dobrych praktyk w zakresie tworzenia i implementacji systemów whistleblowingowych w Polsce.


Dzięki lekturze książki czytelnik dowie się, jak krok po kroku stworzyć system HR compliance, aby był oparty na właściwych regulacjach oraz miał praktyczne zastosowanie.
Publikacja przeznaczona jest zarówno dla pracowników i menedżerów działów HR, jak i dla prawników oraz specjalistów do spraw compliance. Zainteresuje również przedstawicieli kadry kierowniczej.

„Zdecydowanie wartościowe jest połączenie idei przestrzegania norm i zasad z aktywnością działów HR i szerzej – z aktywnością pracodawców i kadry kierowniczej w dziedzinie zarządzania. Niektóre książki dostępne na rynku, w sposób zapewne niezamierzony, utrwalają podział na tak zwany miękki i twardy HR. W dzisiejszych realiach zarządzania biznesem, w świecie norm i standardów oraz coraz szybciej postępujących zmian, podejście holistyczne jest wysoce wskazane. I właśnie to podejście wybrzmiewa w niniejszej publikacji”.
Jarosław Marciniak

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz najważniejszych skrótów | str. 11
Wstęp | str. 13

Czym jest compliance? | str. 14
Filary HR compliance | str. 15
Znaczenie HR compliance | str. 16

Rozdział I
Odpowiedzialność członków zarządu | str. 19

Zarząd – spiritus movens firmy | str. 19
Kodeks karny – lektura obowiązkowa | str. 21
Kodeks spółek handlowych – zagadka należytej staranności | str. 24
Kodeks pracy | str. 25
Projekt ustawy – nowe podstawy odpowiedzialności | str. 26
Odpowiedzialność cywilnoprawna członków zarządu | str. 27
Trzy małpki a odpowiedzialność członków zarządu | str. 28

Rozdział II
Pierwszy filar – eliminacja zachowań naruszających prawa pracowników | str. 30

Niedopuszczanie do mobbingu i dyskryminacji przez eliminację zachowań niepożądanych | str. 30

1.1. Prawidłowe identyfikowanie zachowań niepożądanych | str. 30
1.1.1. Zasada równego traktowania w zatrudnieniu. Dyskryminacja. Charakterystyka pojęcia „dyskryminacja” | str. 31
1.1.2. Rodzaje dyskryminacji. Kryteria dyskryminacyjne | str. 33
1.1.3. Molestowanie jako szczególny przejaw dyskryminacji | str. 35
1.1.4. Przykłady nierównego traktowania w zatrudnieniu | str. 37
1.1.5. Mobbing  | str. 40
1.1.5.1. Definicja mobbingu | str. 40
1.1.5.2. Przesłanki mobbingu | str. 41
1.1.5.2.1. Działanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu | str. 41
1.1.5.2.2. Nękanie lub zastraszanie | str. 42
1.1.5.2.3. Uporczywość i długotrwałość | str. 43
1.1.5.2.4. Cel: poniżanie, ośmieszanie, odizolowanie lub wyeliminowanie z zespołu | str. 45
1.1.5.2.5. Skutek: zaniżona ocena przydatności zawodowej | str. 48
1.1.6. Zachowania niepożądane niebędące mobbingiem i dyskryminacją | str. 49

Obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym w zakładzie pracy | str. 55

2.1. Podstawowe obowiązki wynikające z Kodeksu pracy | str. 55
2.2. Wdrożenie procedur | str. 57
2.2.1. Tryb wprowadzenia | str. 57
2.2.2. Zakres regulacji | str. 60
2.3. Szkolenia | str. 62

Działania następcze przy zgłoszeniu mobbingu, dyskryminacji i innych zachowań niepożądanych | str. 63

3.1. Postępowanie wyjaśniające jako element systemu zapobiegania | str. 63
3.2. Tryb wnoszenia zgłoszenia | str. 65
3.3. Osoba uprawniona do wniesienia zgłoszenia | str. 67
3.4. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego | str. 67
3.5. Powołanie komisji wyjaśniającej | str. 68
3.6. Przeprowadzenie postępowania dowodowego w ramach postępowania wyjaśniającego | str. 69
3.7. Procedury organizacji prac komisji wyjaśniającej | str. 70
3.8. Rozstrzygnięcie zgłoszenia | str. 71
3.9. Prawa osoby zgłaszającej nadużycia i osoby, której zgłoszenie dotyczy | str. 72
3.9.1. Zakaz niekorzystnego traktowania dyskryminowanych | str. 72
3.9.1.1. Zakaz niekorzystnego traktowania mobbingowanych | str. 74
3.9.1.2. Anonimowość i poufność | str. 75
3.9.2. Domniemanie niewinności | str. 76
Rozdział III
Drugi filar – zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników | str. 78

Sygnalista – geneza i status | str. 78

1.1. Geneza pojęcia sygnalisty | str. 78
1.1.1. Powstanie pojęcia sygnalisty w systemie światowym | str. 78
1.1.2. Polska geneza pojęcia sygnalisty | str. 80
1.2. Status sygnalisty na gruncie dyrektywy o ochronie sygnalistów | str. 83
1.3. Status sygnalisty na gruncie projektu polskiej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa | str. 84
1.4. Czy tylko sygnalista jest objęty ochroną? | str. 89
1.5. Czy sygnalistą może być tylko pracownik? | str. 91

Zakres nadużyć podlegających zgłoszeniu | str. 92

2.1. Zakres wynikający z dyrektywy o ochronie sygnalistów | str. 92
2.2. Rozszerzenie zakresu przez podmioty obowiązane | str. 93
2.3. Wyłączenia zastosowania ochrony sygnalistów | str. 95

Prawa sygnalisty | str. 97

3.1. Prawa sygnalisty w świetle przepisów | str. 97
3.2. Zakaz działań odwetowych | str. 97
3.2.1. Czym są działania odwetowe? | str. 98
3.2.2. Zakres zakazu działań odwetowych | str. 99
3.2.3. Osoby pomagające | str. 100
3.2.4. Osoby powiązane | str. 100
3.2.5. Formy działań odwetowych | str. 101
3.2.6. Środki ochrony prawnej przed działaniami odwetowymi | str. 104
3.2.7. Odpowiedzialność dyscyplinarna | str. 106
3.2.8. Odszkodowanie | str. 107
3.2.9. Ciężar odpowiedzialności | str. 107
3.3. Kiedy sygnalista nie podlega ochronie prawnej? | str. 108
3.4. Prawo do bycia anonimowym | str. 109

Wdrożenie regulaminu zgłoszeń wewnętrznych | str. 111

4.1. Brak wdrożenia i nieprawidłowe objęcie ochroną sygnalistów | str. 111
4.2. Odpowiedzialność finansowa | str. 113
4.3. Ujawnienie publiczne | str. 115
4.4. Wizerunek przedsiębiorstwa | str. 117

Kanały zgłoszeń nieprawidłowości | str. 118

5.1. Ustanowienie skutecznych kanałów zgłoszeń naruszeń prawa jako wartość dla przedsiębiorstwa | str. 118
5.2. Podział kanałów zgłoszeń | str. 119
5.3. Rodzaje kanałów zgłoszeń wewnętrznych | str. 121
5.4. Cechy wewnętrznych kanałów zgłoszeń naruszeń prawa | str. 124
5.5. Procedura wdrożenia wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości | str. 125
5.6. Wniesienie zgłoszenia naruszenia prawa. Podjęcie decyzji o wdrożeniu działań naprawczych | str. 127
5.7. Podmioty uprawnione do przyjmowania i koordynowania rozpoznawania zgłoszeń | str. 128
5.8. Obowiązek informacyjny | str. 129
5.9. Działania następcze wynikające ze zgłoszenia naruszeń | str. 132

Postępowanie z wpływającymi zgłoszeniami oraz podejmowanie działań następczych | str. 134

6.1. Ustalenie wewnętrznych procedur rozpoznawania zgłoszeń naruszeń | str. 134
6.2. Skład komisji wyjaśniającej | str. 136
6.2.1. Powołanie komisji wyjaśniającej | str. 136
6.2.2. Członkowie komisji wyjaśniającej | str. 136
6.2.3. Liczba członków komisji wyjaśniającej | str. 139
6.3. Tryb procedowania komisji | str. 140
6.4. Przeprowadzanie postępowania dowodowego | str. 141
6.5. Rozstrzygnięcie postępowania. Przekazanie informacji zwrotnej | str. 142

Wpływ przepisów o sygnalistach na RODO | str. 144

7.1. Wstęp | str. 144
7.2. Ochrona danych osobowych jako kategoria naruszeń zgłaszanych przez sygnalistów | str. 144
7.3. RODO a obowiązki spoczywające na pracodawcach | str. 146
7.3.1. Poufność danych | str. 146
7.3.2. Obowiązki pracodawcy | str. 147
7.3.3. Podstawy przetwarzania danych | str. 150
7.3.4. Powierzanie przetwarzania danych podmiotom zewnętrznym | str. 151
7.3.5. Procedura zgłaszania naruszeń | str. 151
7.3.6. Zakres zbieranych danych | str. 152
Rozdział IV
Trzeci filar – zgodność regulacyjna – przestrzeganie przez pracodawcę prawa pracy | str. 153

Zarządzanie zgodnością (compliance), w tym w obszarze HR | str. 153

1.1. Wstęp do zarządzania zgodnością | str. 153
1.2. Rola oficera compliance a zarządzanie zgodnością | str. 154
1.2.1. Określenie mapy ryzyka | str. 155
1.2.2. Dostosowanie procesów | str. 155
1.2.3. Przeprowadzanie postępowań wyjaśniających | str. 156
1.2.4. Działania zaradcze | str. 157
1.2.5. Prowadzenie polityki szkoleniowej | str. 158
1.3. Rola sygnalisty w procesie zarządzania zgodnością | str. 159
1.4. Zarządzanie zgodnością a ryzyko regulacyjne | str. 160
1.5. System zgodności | str. 161
1.5.1. Ład korporacyjny jako fundament systemu zgodności | str. 161
1.5.2. Należyta organizacja jako element systemu zgodności | str. 163
1.5.3. Hierarchiczny system regulacji wewnętrznych | str. 165
1.5.4. System zgodności dopasowany do wymogów organizacji | str. 166
1.6. Budowanie odpowiedzialności za zgodność | str. 168

Dobre praktyki w zakresie zarządzania zgodnością | str. 169
Zarządzanie zgodnością a HR | str. 171

Rozdział V
Odpowiedzialność za dopuszczanie się naruszeń w zakresie 
 działań niepożądanych na podstawie przepisów Kodeksu pracy, Kodeksu cywilnego, Kodeksu wykroczeń i Kodeksu karnego | str. 176

Słowem wstępu | str. 176
Odpowiedzialność pracodawcy | str. 176
Mobbing | str. 177

3.1. Dochodzenie odszkodowania od pracodawcy | str. 177
3.2. Obrona pracodawcy przed zarzutem mobbingu | str. 178
3.3. Wysokość odszkodowania | str. 180
3.4. Odpowiedzialność pracodawcy za krzywdę doznaną przez pracownika | str. 181
3.5. Wysokość zadośćuczynienia | str. 182
3.6. Naruszenie dóbr osobistych | str. 184
3.7. Zbieg odszkodowania i zadośćuczynienia | str. 185
3.8. Odpowiedzialność regresowa sprawcy mobbingu | str. 186

Dyskryminacja | str. 186

4.1. Wysokość odszkodowania | str. 188
4.2. Naruszenie dóbr osobistych | str. 189
4.3. Odpowiedzialność regresowa osoby odpowiedzialnej za dyskryminację | str. 190
4.4. Molestowanie | str. 191

Odpowiedzialność za dopuszczanie się innych zachowań niepożądanych | str. 193

5.1. Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa pracodawcy | str. 195
5.2. Szczególne podstawy odpowiedzialności karnej i wykroczeniowej | str. 196
5.3. Odpowiedzialność sprawcy działań niepożądanych | str. 199
5.3.1. Odpowiedzialność cywilna | str. 199
5.3.2. Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa | str. 201
5.4. Odpowiedzialność sprawcy fałszywego zgłoszenia | str. 202

Podsumowanie | str. 204

Literatura | str. 207
Autorzy | str. 209
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

52,20 zł
69,60 zł

Hashimoto - skuteczny, holistyczny plan zarządzania chorobą.

Choroba Hashimoto to jedna z najpowszechniejszych chorób autoimmunologicznych XXI wieku. Cierpi na nią ponad 800 tysięcy Polaków. Czy również i ty? A może dopiero zauważasz niepokojące objawy, takie jak zmęczenie, ciągłe uczucie zi...
129,60 zł
144,00 zł

Ceny transferowe. Analizy porównawcze, dokumentacje, compliance

Zmiany dotyczące cen transferowych, które weszły w życie z dniem 1.01.2019 r. a zostały doprecyzowane w 2020 r. mają na celu przede wszystkim zawężenie obowiązku dokumentacyjnego do większych podmiotów i poprawienie jakości informacji pr...
7,72 zł
9,90 zł

Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

W publikacji zostały opisane skutki dla sprzedawcy i nabywcy popełnienia błędów i nadużyć w fakturowaniu. Szczegółowo zostały omówione błędy, które nie powodują że nabywca traci prawo do odliczania VAT oraz błędy powo...
17,50 zł
25,00 zł

REGION JAKO KONTEKST ZACHOWAŃ POLITYCZNYCH

Książka podejmuje problem roli szeroko rozumianego regionu w kształtowaniu się zachowań politycznych, w szczególności zachowań wyborczych. Porusza w pierwszym rzędzie teoretyczny aspekt zagadnienia, odwołując się do pojęcia „kontekstu&rdqu...
33,30 zł
44,40 zł

Uzdrawiająca joga tybetańska. Szybkie i skuteczne ćwiczenia, które możesz wykonać wszędzie

Praktyki jogi tybetańskiej do niedawna były tajemnicą. Dzięki tej książce odkryjesz ich znaczenie i poznasz ćwiczenia, które pozwolą Ci zamienić negatywne doświadczenia w pozytywne. Ich siła polega na wykorzystaniu systemu umysł-energia-ciało, k...
34,02 zł
37,80 zł

Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy

: Z perspektywy recenzenta najważniejszą zaletą książki jest to, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych nauczycieli wychowawców funkcjonujących we współczesnej szkole, którzy chcieliby podnieść poziom swojej działalności dydaktycz...
32,40 zł
54,00 zł

Kultura zachowań językowych w internecie

Pierwsza na polskim rynku synteza poświęcona poprawności językowej w internecie. Książka w mądry, zabawny i przystępny sposób przedstawia zagadnienia netykiety. Autorka omawia najczęstsze zachowania w komunikacji za pośrednictwem internetu &ndas...
36,90 zł
41,00 zł

Psychospołeczne aspekty zachowań ludzi w organizacjach

Złożoność i dynamika współczesnej rzeczywistości implikują wyłanianie się nowego paradygmatu społeczno-kulturowego, a w istocie – nowych paradygmatów zarządzania organizacjami. Podstawą, na której się one opierają jest wiedza...
18,06 zł
21,00 zł

Determinanty zachowań menedżerów w chronicznym stresie zawodowym

Autor podejmuje problematykę chronicznego stresu zawodowego na przykładzie menedżerów. To grupa zawodowa bardzo podatna na stres tego rodzaju, a jednocześnie nie zawsze potrafiąca poradzić sobie z jego skutkami w życiu zawodowym i osobistym.<...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!