Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych
Kompetencje interpersonalne to jedne z ważniejszych kompetencji zawodowych. Pomagają pracownikowi odnaleźć się na rynku pracy, a organizacji zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną. Książka stanowi praktyczne wprowadzenie w zagadnienia pomiaru i doskonalenia kompetencji społecznych ujmowanych jako umiejętności interpersonalne. Nacisk położono w niej na podstawowe kwestie związane z doborem i konstruowaniem narzędzi pomocnych w oszacowaniu umiejętności interpersonalnych kandydata do pracy oraz na strategie i metody treningowe służące doskonaleniu talentów interpersonalnych pracowników. Szczegółowo omówiono w niej m.in.:
uwarunkowania kompetencji społecznych i zasady ich pomiaru,
predyspozycje do rozwoju kompetencji społecznych,
rolę metod edukacyjnych w kształtowaniu tych kompetencji,
modele treningu umiejętności społecznych,
coaching umiejętności interpersonalnych,
programy doskonalenia kompetencji społecznych.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, trenerów zajmujących się miękkimi szkoleniami, a także wszystkich osób zainteresowanych rozwojem osobistym i zawodowym.
Książka zawiera kod aktywacyjny, który umożliwia jednokrotny bezpłatny udział w badaniu on-line za pomocą profesjonalnego narzędzia diagnostycznego iP121-Profilowanie Osobowości Zawodowej. Po wypełnieniu kwestionariusza on-line uzyskuje się dostęp do rozbudowanego raportu iP Coach opisującego wyniki badania w kontekście rozwoju zawodowego i kierowania karierą. Raport zawiera następujące sekcje:
czynniki motywujące do pracy,
predyspozycje do rozwijania kluczowych kompetencji zawodowych,
wewnętrzne ograniczenia dla pomyślnego rozwoju zawodowego,
cechy wyróżniające na tle innych osób,
role w zespole.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-567-0
- ISBN druku: 978-83-264-4364-0
- EAN: 9788380925670
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O autorze | str. 11 Wprowadzenie | str. 13 Rozdział 1. Dlaczego warto i należy zajmować się kompetencjami społecznymi | str. 15 Kompetencje społeczne a sukces w pracy zawodowej | str. 15 Nowa organizacja | str. 21 Nowy kontrakt | str. 22 Nowa kariera | str. 23 Rozdział 2. Kompetencje społeczne jako talent i umiejętności interpersonalne | str. 26 Społeczna natura człowieka | str. 26 Dwa główne sposoby definiowania kompetencji społecznych | str. 27 Talent interpersonalny | str. 31 Kryteria oceny kompetencji społecznych | str. 32 Kondycja interpersonalna i główne wyzwania interpersonalne | str. 33 Kompetencje społeczne na mapie kompetencji zawodowych | str. 36 Rozdział 3. Uwarunkowania kompetencji społecznych | str. 39 Modele uwarunkowań kompetencji społecznych | str. 39 Predyspozycje a kompetencje. Modele deficytów skuteczności interpersonalnej | str. 40 Rola treningu społecznego w rozwoju kompetencji społecznych | str. 45 Portfolio interpersonalne | str. 47 Rozdział 4. Zasady pomiaru kompetencji społecznych | str. 49 Pomiar kompetencji społecznych jako pomiar psychologiczny | str. 49 Diagnoza, retrognoza i prognoza | str. 52 Aspekty kompetencji społecznych i wybór narzędzi pomiaru | str. 54 Strategie pomiaru | str. 60 Definiowanie kompetencji | str. 64 Zliczanie i interpretacja wyników | str. 66 Rozdział 5. Pomiar predyspozycji do rozwoju kompetencji społecznych | str. 71 Predyspozycje intelektualne. Inteligencja społeczna | str. 72 Predyspozycje osobowościowe. Temperament | str. 74 Rola testów psychometrycznych w pomiarze predyspozycji | str. 77 Rozdział 6. Biodane jako predyktory skuteczności interpersonalnej | str. 82 Inwentarze biograficzne | str. 84 Strukturyzowane wywiady biograficzne i behawioralne | str. 87 Rozdział 7. Pomiar znajomości strategii interpersonalnych | str. 93 Wiedza społeczna i jej wpływ na skuteczność interpersonalną | str. 93 Testy kompetencyjne (low-fidelity simulations | str. 94 Wywiad sytuacyjny | str. 97 Rozdział 8. Ocena zachowań społecznych i umiejętności podejmowania wyzwań interpersonalnych | str. 101 Testy sytuacyjne | str. 103 Obserwatorzy | str. 107 Rozdział 9. Opinie otoczenia jako wskaźnik poziomu kompetencji społecznych | str. 111 Referencje | str. 111 Socjometria | str. 113 Ocena wieloźródłowa | str. 115 Rozdział 10. Metody pomiaru kompetencji społecznych - epilog | str. 119 Rozdział 11. Zasady rozwoju kompetencji społecznych | str. 122 Proces zmiany | str. 123 Facylitowanie procesu zmiany | str. 126 Nabywanie wprawy | str. 130 Uczenie się dorosłych | str. 133 Specyfika rozwoju kompetencji społecznych | str. 135 Rozdział 12. Rola metod edukacyjnych w rozwoju kompetencji społecznych | str. 138 Biblioterapia - wykorzystanie lektury do wspierania rozwoju kompetencji społecznych | str. 139 Prelekcje - jak inspirować do doskonalenia kompetencji społecznych | str. 141 E-learning - interpersonalne szkolenia elektroniczne | str. 145 Rozdział 13. Trening umiejętności społecznych | str. 150 Zasadnicze cele i modele treningu umiejętności społecznych | str. 150 Rola metod aktywnych w treningu umiejętności społecznych | str. 152 Dobre praktyki treningu umiejętności społecznych | str. 153 Techniki odgrywania roli i modelowania zachowań | str. 155 Praktyczne wskazówki pomocne przy projektowaniu programu treningu umiejętności społecznych (TUS) | str. 158 Podstawowe umiejętności społeczne jako punkt wyjścia rozwoju wysokiej skuteczności interpersonalnej | str. 161 Specyficzne techniki treningu umiejętności społecznych | str. 163 Transfer umiejętności społecznych | str. 165 Ściągawka dla trenera | str. 167 Rozdział 14. Coaching umiejętności interpersonalnych | str. 170 Istota i style coachingu | str. 170 Naturalny trening społeczny a rozwój umiejętności interpersonalnych | str. 172 Coaching umiejętności interpersonalnych a naturalny trening społeczny | str. 174 Coaching oparty na dowodach (evidence based coaching) | str. 179 Self-coaching i autotrenażer miękkich kompetencji | str. 181 Peer coaching. Action learning | str. 185 E-coaching - zdalne wspomaganie rozwoju kompetencji | str. 186 Rozdział 15. Programy doskonalenia kompetencji społecznych - epilog | str. 189 Bibliografia | str. 191 Indeks | str. 203 Aneks | str. 209