Kontrola i kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych - wybrane aspekty i przykłady.
Kontrola wykonywanych czynności odbywa się praktycznie we wszystkich obszarach funkcjonowania człowieka, instytucji czy przedsiębiorstw. Trudno sobie wyobrazić brak procedur sprawdzania efektów, stanu czy zmian wprowadzanych w podmiotach gospodarczych. Tym bardziej tak istotna jest potrzeba kontrolowania działalności jednostek sektora finansów publicznych, wobec których oczekiwania do ich poprawnego wykonywania obowiązków i nałożonych zadań są szczególnie duże. Zwłaszcza, że konsekwencje braku prawidłowego funkcjonowania określonych instytucji ponoszą bezpośrednio ich kierownicy, a pośrednio politycy sprawujący władzę w danym okresie. Stąd niezwykle ważne jest wdrażanie i przestrzeganie procedur oraz zasad prowadzenia kontroli w tego typu podmiotach. Głównym celem niniejszej monografii jest próba przedstawienia różnych aspektów dotyczących kontroli, zwłaszcza kontroli zarządczej w określonych jednostkach sektora finansów publicznych. Przy czym jest to ujęcie wieloautorskie, stąd czasami odmiennie akcentowane są określone problemy. Wartością dodaną publikacji jest również połączenie wiedzy teoretycznej z bogatym doświadczeniem zawodowym większości autorów, pracujących w sektorze finansów publicznych.
- Kategorie:
- Redakcja: Paweł Dec
- ISBN: 978-83-8030-327-0
- Liczba stron: 149
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp Dorota Kubiś Rozdział I. Kontrola zarządcza jako instrument zapewniający dyscyplinę finansów publicznyc Wprowadzenie 1. Pojęcie i istota kontroli zarządczej 2. Standardy kontroli zarządczej 3. Obowiązki i odpowiedzialność wskazanych osób w zakresie kontroli zarządczej 4. Adekwatność uregulowań w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 5. Realizacja standardów kontroli zarządczej 6. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych - ujęcie statystyczne Zakończenie Barbara Majewska Rozdział II. System kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie Wprowadzenie 1. Istota i rola kontroli oraz audytu wewnętrznego - wybrane aspekty teoretyczne 2. Istota i elementy systemu kontroli wewnętrznej 3. System kontroli wewnętrznej stosowany w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie Zakończenie Angelika Rejmanowska Rozdział III. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej Wprowadzenie 1. Kontrola - wybrane aspekty 2. Przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 3. Wybrane problemy orzecznicze Zakończenie Cezary Liberadzki Rozdział IV. Najwyższa Izba Kontroli w systemie kontroli państwowej Wprowadzenie 1. Najwyższa Izba Kontroli jako naczelny organ państwa 2. Zasady przeprowadzania kontroli NIK 3. Postępowanie kontrolne Najwyższej Izby Kontroli 4. Kontrola NIK w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych 5. Kontrola NIK w Starostwie Powiatowym w Płońsku Zakończenie Monika Barszczewska Rozdział V. Najczęstsze uchybienia procedur zamówień publicznych i możliwość ich identyfikacji Wprowadzenie 1. Zamówienia publiczne - wybrane aspekty 2. Uchybienia związane z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców 3. Uchybienia związane z ustaleniami wartości i opisem przedmiotu zamówienia 4. Uchybienia związane ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia 5. Najczęściej popełniane uchybienia po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych Zakończenie Agata Domańska Rozdział VI. Funkcjonowanie kontroli zarządczej w Biurze Polonijnym Kancelarii Senatu Wprowadzenie 1. Cele i mierniki osiągania celów jako element kontroli zarządczej 2. Samoocena kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych 3. Funkcjonowanie kontroli zarządczej w Biurze Polonijnym Kancelarii Senatu 4. Ocena rozwiązań w zakresie kontroli zarządczej w Biurze Polonijnym Kancelarii Senatu Zakończenie Anna Szelka Rozdział VII. Funkcjonowanie kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Żory Wprowadzenie 1. Odpowiedzialność kierownika jednostki sektora finansów publicznych w kontroli zarządczej 2. Podstawy prawne kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Żory 3. Organizacyjne aspekty funkcjonowania kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Żory 4. Samoocena kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Żory w 2018 roku Zakończenie Marta Pikulińska Rozdział VIII. Specyfika kontroli wewnętrznej w jednostkach szkolnictwa wyższego na przykładzie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Wprowadzenie 1. Działalność kontrolna w UWM w Olsztynie - procedury i regulacje 2. Działalność kontrolna Biura Kontroli Wewnętrznej UWM w Olsztynie w latach 2016-2018 3. Wyniki i oceny zrealizowanych w UWM w Olsztynie kontroli wewnętrznych Zakończenie Sylwia Baer Rozdział IX. Aspekty kontroli celno-skarbowej w Polsce w kontekście przekształceń organizacji służb skarbowych Wprowadzenie 1. Administracja skarbowa - organizacja i zadania 2. Funkcje, zadania i zakres kontroli celno-skarbowej 3. Uprawnienia kontrolujących i obowiązki podmiotów kontrolowanych 4. Zakończenie kontroli celno-skarbowej 5. Ewolucja organizacji i uprawnień służb celno-skarbowych w Polsce Zakończenie Krzysztof Szydłak Rozdział X. System kontroli programów europejskich na podstawie Programu INTERREG VA Brandenburgia-Polska Wprowadzenie 1. Program Współpracy INTERREG VA Brandenburgia-Polska 2014-2020 2. System kontroli w Programie Współpracy INTERREG VA Brandenburgia-Polska 2014-2020 3. Wyniki kontroli w programie Zakończenie Marcin Warda Rozdział XI. Specyfika kontroli wykonania zadań w Ministerstwie Obrony Narodowej Wprowadzenie 1. Kontrola w jednostkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej 2. Przeprowadzenie kontroli 3. Kontrola wykonania zadania w jednostce wojskowej 4. Kontrola jako ostatnia faza procesu dowodzenia Zakończenie Jakub Jamka Rozdział XII. Kontrola jako element systemu nadzoru ministrów nad fundacjami Wprowadzenie 1. Ogólne podstawy prawne nadzoru ministrów nad fundacjami 2. Kompetencje kontrolne ministrów względem fundacji 3. Kompetencje kontrolne wprowadzone ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu 4. Procedura kontroli fundacji jako instytucji obowiązanych przez ministra nadzorującego Zakończenie Agata Kosowska Rozdział XIII. Agencja wykonawcza - zagadnienia funkcjonowania i kontroli Wprowadzenie 1. Aspekty prawne regulujące działalność i funkcjonowanie agencji wykonawczych 2. Istota i podstawy gospodarki finansowej agencji wykonawczych 3. Mechanizmy kontroli finansowej agencji wykonawczych 4. Zakres i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Zakończenie Bibliografia O NAS • REGULAMIN • POLITYKA PRYWATNOŚCI • DLA AUTORÓW • MAPA SERWISU •