Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje - przestrzeń
Książka ukazuje relacje pomiędzy kulturą dominującą szkoły a kulturą oporu tworzoną przez aktywnie działające podmioty (uczniów, nauczycieli, rodziców) i stanowiącą integralny element codzienności szkoły. Przedstawia fenomen tak zwanego „drugiego życia szkoły”, w którym dochodzi do legitymizacji i walki o obowiązujące znaczenia i symbole.
Autorka podkreśla, że szkoła jest nie tylko instytucją przekazującą wiedzę o obowiązujących normach, regułach i wartościach, lecz także przestrzenią umożliwiającą zaangażowanym podmiotom przekraczanie ograniczeń narzuconych przez kulturę dominującą.
W książce zostały omówione takie zagadnienia jak:
cechy szkolnych kultur oporu,
uczestnictwo w grach szkolnych jako przejaw dominacji lub podporządkowania,
specyfika oporu uczniów, nauczycieli i rodziców wobec hegemonii szkoły,
przestrzenie występowania oporu w szkole,
potencjał wyzwolenia ulokowany w kulturach oporu.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla profesjonalistów związanych ze sferą edukacji: dyrektorów, nauczycieli i pedagogów. Może być także cenną pomocą dydaktyczną dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich.
Opór w pięciu smakach - przeczytaj recenzję >>
Szkoła contra... O kulturach oporu - obejrzyj recenzję
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8160-399-7
- ISBN druku: 978-83-8160-201-3
- EAN: 9788381603997
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 ROZDZIAŁ 1 KULTURA OPORU W SZKOLE –ZŁOŻONOŚĆ ZJAWISKA 21 Wprowadzenie 21 1. Wielowymiarowość oporu 24 2. Heksaedr oporu – kostka Rubika 49 3. (Nie)miejsca kultury oporu w szkole 52 4. Szkolna kultura oporu – reguły gry 63 5. Cechy szkolnych kultur oporu 77 6. Typologie kultur oporu 84 Konkluzje 92 ROZDZIAŁ 2 SZKOLNE GRY W DOMINACJĘ I PODPORZĄDKOWANIE 97 Wprowadzenie 97 1. Gry jako element kultury szkoły 101 2. Komu i czemu służą szkolne gry oporu? 106 3. Rozgrywający i rozgrywani 113 4. Ograć szkolną opresję 132 Konkluzje 139 ROZDZIAŁ 3 UCZNIOWIE I „KULTURA ULICY” W SZKOLE 143 Wprowadzenie 143 1. Nudna szkoła versus emocjonująca ulica 146 2. Tożsamość sprzeciwiających się uczniów 154 3. Szkolne dziedziczenie oporu 162 4. Potencjał uczniowskiego (u)śmiechu 170 5. Figura klasowego błazna 177 Konkluzje 179 ROZDZIAŁ 4 SPECYFIKA OPORU NAUCZYCIELI WOBEC SZKOLNEJ HEGEMONII 185 Wprowadzenie 185 1. (Nie)formalna kultura nauczycielska 188 2. Nauczyciel jako pan i władca w szkole 194 3. Nauczyciel jako super(wo)man, czyli sztukmistrz 206 4. Nauczyciel „służący progowi”, czyli ignorant 212 Konkluzje 218 ROZDZIAŁ 5 RODZICE WOBEC SZKOŁY – BUNT, KONTESTACJA CZY OPÓR? 221 Wprowadzenie 221 1. Rodzice jako rezerwowi gracze 223 2. Źródła rodzicielskiego oporu 226 3. Kategorie buntujących się rodziców 235 Konkluzje 239 ROZDZIAŁ 6 PRZESTRZENIE LIMINALNE SZKOŁY 243 Wprowadzenie 243 1. Szkolna utopia i heterotopia 246 2. Zakamarki i szczeliny szkolnego oporu 250 3. Tam, gdzie gnieździ się uczniowski opór 259 Konkluzje 269 NA ZAKOŃCZENIE: O POTENCJALE WYZWOLENIA SZKOLNEJ KULTURY OPORU 273 BIBLIOGRAFIA 285 NETOGRAFIA 299