Listening and Acouological Education
The book is devoted to the analysis of the complex phenomenon of
listening, with its own specific dynamics. Listening, understood as a way of being in the world, requires an acouological
education, in which the logic of creative participation calls for a being with others that is responsible, inspiring, tasteful and that overcomes “reductionisms” in a
translational way.
The publication is intended for those interested in the phenomenon of listening, the philosophy of education, contemporary pedagogy, philosophical hermeneutics, as well as the philosophy of music. It could become a source a inspiration for counselling, relations (also in the therapeutic dimension) and communication scholars and professionals.
The book is a very impressive, thoughtful and deep contribution to the fields of hermeneutics and education. The language is poetic, appealing and easy to follow. The examples used are touching and bring the theories to life. The author has a very thorough understanding of the field and finds unique ways to engage the reader with multiple ideas around listening, hermeneutics and education. […] The author’s contribution is also unique in a way as it includes philosophy, psychology, musicology, and education and communicates across the disciplinary boundaries. Important, distinctive and interesting links between thinkers, ideas and disciplines are being made. (Prof. dr hab. Barbara Weber)
Małgorzata Przanowska’s book restores to us in our thinking a fascinating resonance of our way of being in the world. It gives voice to the rustling aspect of thoughts, the vibrations of human bodies and the cosmos. The author is interested in the kind of energy that like an image penetrates the mind, but has a greater capacity for transposing movements through the entire substance of a human being. Through assiduous, in-depth and original research that has been expressed precisely, interestingly and clearly, the author develops her studies on hermeneutics, and the Gadamerian approach to it, that are focused on the issue of listening. (Dr hab. Rafał Włodarczyk)
This new “listening-based” philosophy of education abandons the prevailing activity-based concept of education which obviously has its own right wherever effectiveness is needed. By contrast, acouological education […] goes back to a layer where activity and passivity do not yet oppose to each other. When listening means understanding, it means self-articulation at the same time. […] We definitely need more education theory of this kind, namely philosophically informed and at the same time dealing not with other theories – but with processes and phenomena which are even closer to ourselves than our normal conceptual thinking. (Prof. dr hab. Philipp Thomas)
*********
Książka jest poświęcona analizie wieloaspektowego, posiadającego swoistą dynamikę, fenomenu słuchania. Rozumiane jako sposób bycia w świecie słuchanie wymaga kształtowania akuologicznego (acouological education), w którym logika twórczego uczestnictwa zaprasza do odpowiedzialnego, translacyjnie przekraczającego „redukcjonizmy”, inspirującego i pełnego smaku bycia z innymi.
Publikacja przeznaczona dla osób zainteresowanych fenomenem słuchania, filozofią edukacji, współczesną pedagogiką, hermeneutyką filozoficzną, a także filozofią muzyki. Może stać się inspiracją dla środowisk zajmujących się poradnictwem, relacjami (również w wymiarze terapeutycznym) oraz komunikacją.
*********
Małgorzata Przanowska – assistant professor in the General Education and Philosophy of Education Section of the Humanistic Foundations of Education Unit of the Faculty of Education at the University of Warsaw. She is also attending a postgraduate course in Composition at the Fryderyk Chopin University of Music.
----
Małgorzata Przanowska – adiunkt w Pracowni Pedagogiki Ogólnej i Filozofii Edukacji w Zakładzie Humanistycznych Podstaw Pedagogiki na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, słuchaczka Podyplomowych Studiów Kompozycji w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-235-3743-4
- ISBN druku: 978-83-235-3735-9
- Liczba stron: 306
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Introduction. Intertwining of threads: Resounding contexts 7 PART I THE PHENOMENOLOGICAL HERMENEUTICS OF LISTENING 1. The hermeneutic conversation and the piercing dialectics resounding in listening (overture fi gures: Hans-Georg Gadamer and Jean-Luc Nancy) 39 1.1. Conversations and things 39 1.2. Audibility of things and voice-mousikē 44 1.3. Dialectic versus sophistic speaking and listening 49 1.4. Listening and freedom 52 1.5. Openness – understanding – questionness of things 54 1.6. The conversation/listening that we are 58 1.7. Listening to light – ontological tonality and the self 60 1.8. Sense and the logic of evocation 67 1.9. Someone as (hermeneutically dialectic) art 72 2. The hermeneutic priority of the question: Cultivating the hermeneutic ear 77 2.1. Initial remarks: The formative how and a deep- rooted liberation 77 2.2. The educational: Between question and listening 80 2.3. Ways of the question(ing): An approximation 85 2.4. Ways of listening: An approximation 88 2.5. Issue of education: An approximation 93 3. A mini-phenomenology of listening (or the small hermeneutic phenomenology of listening) 97 3.1. Conceptual ambiguity: Forms of listening 97 3.2. Unwitting listening and listening as intentional, attentive hearing 100 3.3. Understanding/interpretative listening 105 3.4. Breathing listening or heart listening 108 3.5. Listening in action 111 3.6. Critical listening 112 3.7. Interrogative listening 114 3.8. Emancipatory-liberating listening 116 3.9. Recognizing/diagnostic listening 119 3.10. Instrumental listening 121 3.11. Psychologically therapeutic listening 126 3.11.1. Attentive-feeling listening and mindfulness 130 3.11.2. Empathic listening 132 3.11.3. Actively conscious listening 136 3.11.4. Passive-impression listening 137 3.11.5. Relaxing-meditative listening 137 3.12. Philosophically therapeutic (therapeic) listening 139 3.12.1. Dialogical listening and its polyphonic doubleness 142 3.12.2. Musical listening and listening to music 148 3.12.3. The musical (mousikē-logos listening) in the philosophical, or the musicality of the wor(l)d 165 4. Interludium. Interweaving of meanings: (Trans-)formative (dialectic) mousikē 173 PART II TOWARD ACOUOLOGICAL EDUCATION 5. Listening in acouo-translation(al) education 201 5.1. The understanding of (transformative) acouo- translation 201 5.2. Some myths about translation – some myths about education 214 5.3. The listening culture (and the fi gure) of the Meaningful Translator-Interpreter 221 5.4. Translation(al) listening or listening-for translation 229 6. The sense of acouological education 232 6.1. Pedagogical apologias in contemporary dynamics of/in education:Approaching the acouological in education 232 6.2. The question of the hermeneutics of education: The in-between of philosophy and pedagogy 255 6.3. The sense (reductions) and a sense of a “tasting touch” recoveryin acouological education 262 6.4. Education(al) listening – formative listening 272 7. Coda: Acouo-Educator 276 Acknowledgments 281 Bibliography 282 Index 297