Miejsca Leśmiana
Nie jest to książka o Leśmianie, lecz o wielu „Leśmianach” jako tworach krytycznoliterackiej imaginacji. Przedstawia proces wcielania się twórczości poety w dyskurs krytyczny – proces długotrwały, bo zapoczątkowany ponad sto lat temu i nadal niezakończony, a przy tym przebiegający w zmiennym tempie, z przeplatającymi się okresami stagnacji i gwałtownych przyspieszeń. Dzieje krytycznoliterackiej recepcji Leśmiana tworzą odrębną całość, rządzącą się własnymi prawami i tworzącą własne konwencje dyskursywne, zarazem jednak stanowią wycinek całości większej – dziejów polskiej krytyki literackiej. Przyjęcie tej szerszej perspektywy pozwala traktować świadectwa odbioru jako reprezentacje języka krytycznoliterackiego w jego kolejnych stadiach historycznych, od schyłku Młodej Polski po czasy najnowsze. Mikrohistoria recepcji Leśmiana – jednego z patronów literackiej nowoczesności – daje zatem wgląd w procesy kształtowania się języka dwudziestowiecznej krytyki i formowania się modernistycznej świadomości estetycznej. W książce Miejsca Leśmiana. Studium topiki krytycznoliterackiej diagnoza języka krytycznoliterackiego skupia się na punktach węzłowych, jakimi są stałe schematy argumentacyjne (toposy). Jak się zdaje, podstawowe „miejsca” retoryczne leśmianologii tworzą zbiór w znacznej mierze pokrywający się z topiką nowoczesnej krytyki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-1497-6
- ISBN druku: 978-83-242-1223-1
- Liczba stron: 620
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 1. RYTM RECEPCJI Trzy diachronie i ich rytmy Debiut poety – milczenie krytyki Inicjacja – pierwsze wzmianki Leśmian w syntezach młodopolskich Pierwsze recenzje Przerwa w latach 1915–1918 Recepcja Łąki W związku z „Ponową” i „Czartakiem” Przemilczanie: lata dwudzieste Krytyka nacjonalistyczna Przyspieszenie: lata trzydzieste Recenzje Napoju cienistego Nekrologi Recenzje Dziejby leśnej „Poeta niepotrzebny”: 1939–1945 Recepcja poza krajem Mały „powrót do Leśmiana”: 1945–1949 Jednym głosem: 1949–1953 Przyspieszenie: „odwilż” Wielki „powrót do Leśmiana”: 1957–1971 Stabilizacja Jeszcze jeden powrót: Leśmian ponowoczesny? 2. TOPIKA LOKALIZACJI „Gdzie umieścić Leśmiana?” „»Chimera« go charakteryzuje i on charakteryzuje »Chimerę«” „Dadanaizm” i „szkoła Leśmiana” „Poezja Żydów w języku polskim” „Wyszedł z modernizmu” „Epigon Młodej Polski” „Wobec mitu moderny” „Pośmiertny tryumf Młodej Polski” „Prawie sam jeden” – Leśmian na „szczytach symbolizmu” „W epoce wpływu Bergsona i panowania ideologii czynu” Od strony postmodernizmu: „Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna” DODATEK. ARGUMENTACJE WSPOMAGAJĄCE: GENEALOGIE I PARALELE Genealogie „Od Mickiewicza do Leśmiana” – szukanie tradycji „Prymitywizm”, „regres” i „ludowe źródła” „Od Leśmiana” – spadkobiercy i kontynuatorzy Komparatystyka 3. WOKÓŁ TOPOSU „ŻYCIA” „Precedens wyjściowy”: „życie” Brzozowskiego „Poeta życia wewnętrznego” „Marzyciel”, „fantasta”, „wizjoner”, „demiurg” „Lustrzany model świata”, czyli „kultura i życie” „Poeta przyrody” „Poeta zmysłowej miłości” „Poza rzeczywistością historyczną” „Humanizm” i „egzystencjalizm” „Kierunek – abstrakcja i kierunek – konkretyzacja” „Dynamizator liryki” „Klasyka rozpoznaje się po epifanii” 4. TOPIKA „FILOZOFII” „Metafizyka”, czyli „głosy duszy” „Rebusowe zawiłe spekulacje filozoficzne” „Filozofia Leśmiana” – założenia ogólne Filozofia u Leśmiana „Metafizyka”, czyli „nowe światy” i „zdobywczość słowa” „Antropologia Leśmiana” „Wobec teizmu” „Poeta-psychoanalityk” 5. TOPIKA ORYGINALNOŚCI „Leśmianizmy”: „dziwactwo” czy „słowo umotywowane”? „Znikomek”: legenda Leśmiana „Bolesna sława”: legenda recepcji BIBLIOGRAFIA INDEKS RZECZOWY INDEKS NAZWISK SUMMARY