Mnemotechniki
Dziecko, rozpoczynając naukę w klasie I, wkracza w magiczny świat nabywania nowych wiadomości i umiejętności, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz otaczającego świata. Interesuje się tekstem pisanym, co budzi w nim potrzebę rozszyfrowywania informacji występujących w postaci różnorodnych znaków. Jego działania zostają ukierunkowane na opanowanie umiejętności czytania i pisania – form komunikacji stanowiących bardzo ważny i podstawowy cel edukacji, mających między innymi duży wpływ na to, jak będzie przebiegać dalszy proces kształcenia. Ucząc dziecko czytania i pisania, musimy pamiętać o jego indywidualności, czyli trzeba mu umożliwić podążanie własną drogą i we własnym tempie. Nasze zadanie to dobór oraz wskazywanie odpowiednich form i metod osiągania celów, pokonywania trudności oraz motywowania do podejmowania wysiłku. […]
Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci. […]
Książka nie stanowi poszukiwań uniwersalnej metody ułatwiającej naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom, ma jedynie pokazać sposób ułatwiający skuteczne zapamiętywanie kształtów liter podobnych. Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter. W związku z tym dziecko z przyjemnością i uśmiechem podróżuje po świecie liter i skutecznie zapamiętuje ich kształt.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-151-0
- ISBN druku: 978-83-7850-078-0
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 1. Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania 11 1.1. Teoretyczne podstawy czytania, pamięci i mnemotechnik – analiza literatury 11 Czytanie 11 Pamięć 15 Mnemotechniki 19 1.2. Fizjologiczno-psychologiczne podstawy czytania 22 1.3. Semiotyczne aspekty czytania 28 1.4. Metody nauki czytania 32 1.5. Wybrane koncepcje nauki czytania 35 Koncepcja Mariana Falskiego 35 Koncepcja Jana Zborowskiego 37 Koncepcja Ewy i Feliksa Przyłubskich 39 Koncepcja Heleny Metery 40 Koncepcja Bronisława Rocławskiego 41 Koncepcja Jadwigi Cieszyńskiej 42 Koncepcja Glenna Domana 45 2. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania – wybrane zagadnienia 49 2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu 49 2.2. Wybrane koncepcje etiologiczne trudności w czytaniu 54 Koncepcja genetyczna 54 Koncepcja hormonalna 54 Koncepcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych 55 Koncepcja mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego 55 Koncepcja konfliktu dominacji półkulowej 55 Koncepcja neuropsychologiczna 56 Koncepcja zmian strukturalnych i zakłóceń czynnościowych ośrodkowego układu nerwowego 56 Koncepcja pedagogiczna 58 Koncepcja psychodysleksji 58 Koncepcja psycholingwistyczna 59 2.3. Ryzyko dysleksji i jego symptomy 59 2.4. Spostrzeganie wzrokowe a trudności w czytaniu 63 3. Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania 69 3.1. Praca terapeutyczna – ujęcie terminologiczne w literaturze pedagogiczno-psychologicznej 69 3.2. Wybrane metody terapii 72 Metoda Dobrego Startu 72 Metoda symboli dźwiękowych 73 Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig 74 Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym Newella C. Kepharta 75 Metoda 18 struktur wyrazowych 76 Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania oparta na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji 78 Terapia neuropsychologiczna według Dirka Bakkera 81 3.3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – zmiany systemowe 84 4. Metodologiczne podstawy badań własnych 91 4.1. Problematyka badań 91 4.2. Hipoteza robocza, zmienne i wskaźniki 94 4.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 98 4.4. Charakterystyka zmiennej niezależnej – czynnika eksperymentalnego 105 4.5. Organizacja i przebieg badania eksperymentalnego oraz dobór badanych grup 108 5. Poziom funkcji podstawowych – wyniki badań 111 5.1. Percepcja wzrokowa badanych uczniów 111 5.2. Percepcja słuchowa badanych uczniów 121 5.3. Motoryka mała badanych uczniów 126 6. Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie umiejętności czytania i pisania – wyniki badań własnych 133 6.1. Kierunkowe zaburzenia percepcji wzrokowej a trudności w nabywaniu przez dzieci umiejętności czytania – wyniki badań początkowych 133 6.2. Wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie umiejętności czytania – wyniki badań eksperymentalnych 140 6.3. Mnemotechniki a nabywanie umiejętności pisania 165 6.4. Efektywność programu niwelowania trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania – analiza porównawcza uzyskanych wyników 179 Podsumowanie wyników badań i wnioski 195 Postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu 198 Bibliografia 201 Spis schematów 213 Spis rysunków 214 Spis tabel 216 Spis wykresów 218