Myślenie w edukacji
Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książka stanowi syntezę wiedzy na ten temat. Autor skupia się na trzech formach myślenia: twórczym, krytycznym I troskliwym oraz sposobach Ich rozwijania.
Publikacja dla pedagogów, nauczycieli, edukatorów, studentów pedagogiki i innych kierunków humanistyczno-społecznych, badaczy edukacji, filozofów – dla wszystkich zainteresowanych sposobami postępowania umożliwiającymi uczniom na wszystkich poziomach kształcenia stanie się ludźmi bardziej refleksyjnymi, rozumniejszymi i rozsądniejszymi. Lipman nie tylko przedstawia podstawy rzemiosła myślenia i sądzenia, ale pokazuje również, jak podstawowe narzędzie ukierunkowywania edukacji na myślenie – wspólnotę dociekania – można wykorzystać do zmniejszenia przemocy w klasie szkolnej i udoskonalenia kształcenia dzieci z grup ryzyka. Dla praktyki pedagogicznej cenne są zwłaszcza przykłady naturalnych sytuacji szkolnych (instruktażowe dialogi, cytowane pytania). Mogą one dostarczyć nauczycielom ogólnych wskazówek, w jaki sposób konstruował własną praktykę edukacyjną ukierunkowaną na myślenie.
Parafrazując tytuł książki i łącząc go z serią wydawniczą: edukacja ukierunkowana na myślenie to mądra edukacja – taka, która w przemyślany sposób prowadzi uczniów i nauczycieli ku mądrości.
Dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8220-596-1
- ISBN druku: 978-83-8220-595-4
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie do wydania polskiego (Anna Łagodzka) 11 Podziękowania 21 Wstęp do drugiego wydania 23 Część pierwsza. Edukacja ukierunkowana na myślenie 29 1. Refleksyjny model praktyki edukacyjnej 31 Racjonalność jako zasada porządkująca 33 Kształcenie bez myślenia 34 Normalna praktyka edukacji przeciwstawiona krytycznej 37 Restrukturyzacja praktyki edukacyjnej 40 Edukacja jako dociekanie 42 2. Różne podejścia do nauczania ukierunkowanego na myślenie 51 Pojawienie się ruchu krytycznego myślenia 51 Krytyczne myślenie a wpajanie przekonania 69 Alternatywne podejścia do uczenia praktycznego rozumowania 73 Nauczanie ukierunkowane na budowanie połączeń, przeniesienie i przekład 78 Niektóre charakterystyki krytycznego myślenia 80 3. Przeszkody i nieporozumienia w nauczaniu ukierunkowanym na myślenie 89 Przeszkody konceptualne we wzmacnianiu myślenia 89 Kilka nieporozumień dotyczących nauczania ukierunkowanego na krytyczne myślenie 99 Część druga. Wspólnoty dociekania 109 4. Myślenie we wspólnocie 111 Co wytwarza wspólnotę i co wytwarza wspólnota 111 Podążanie za argumentem tam, dokąd prowadzi 112 Logika dyskursu konwersacyjnego 115 Sztuka rozmowy 116 Struktura dialogu 118 Dialog i wspólnota 119 Uczenie się z doświadczenia innych 121 Rola wspólnoty dociekania w edukacji 122 Formowanie wspólnot dociekania 129 Epistemologiczny status dyskusji we wspólnocie dociekania 131 5. Wspólnoty dociekania jako podejście redukujące przemoc 133 Edukacja, nie indoktrynacja 133 Do jakich kryteriów możemy się odwoływać? 136 Przemoc i usprawiedliwienie 140 Wzmacnianie sądzenia przez pracę poznawczą 145 Wspólnota dociekania w edukacji ukierunkowanej na wartości i znaczenia 148 Redukcja przemocy w otoczeniu szkolnym 150 Część trzecia. Koordynacja składników 155 6. Emocje w myśleniu i edukacji 157 Emocje i edukacja 157 Czy jest paradygmatyczna wersja myślenia emotywnego? 160 Czy możemy kształcić pod względem emocjonalnym? 161 Emocje i język 163 Zgrupowania słów służące rozwojowi płynnego nazywania emocji 165 7. Akty umysłowe 169 Świadomość a spełnianie aktów umysłowych 169 Uświadamianie sobie swoich aktów umysłowych 172 Akty umysłowe jako dokonania 173 Nastawienia zdaniowe 176 Ruch epistemiczny: akty i stany umysłowe mogą się rozwinąć w umiejętności myślowe 179 Rozwijanie się ruchów umysłowych w filozoficzny dialog 181 Przez szkło powiększające: bliższe spojrzenie na to, jak filozofia może doskonalić myślenie 187 8. Umiejętności myślowe 193 O uczeniu dzieci umiejętności myślowych 193 Umiejętności i znaczenia 202 Cztery główne odmiany umiejętności myślowych 207 Czy warto uczyć rozumowania? 215 Umiejętności i ich koordynacja 216 Od umiejętności podstawowych do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej 219 Granice umiejętności 220 Część czwarta. Edukacja ukierunkowana na doskonalenie myślenia 225 9. Transakcyjne wymiary myślenia 227 Myślenie wielowymiarowe 227 Prawo do bycia zdolnym do myślenia 232 10. Edukacja ukierunkowana na krytyczne myślenie 235 Czym może być krytyczne myślenie 235 Praktyka rozumowania – zachowania uczniów oznaczające konkluzje 253 Kształcenie profesjonalistów a kultywowanie sądzenia 255 Krytyczne myślenie a błędy nieformalne 260 11. Edukacja ukierunkowana na twórcze myślenie 273 Prymarny aspekt dzieła sztuki jako standard dzieła 273 Twórcze myślenie w perspektywie krytycznej 274 Świeżość, problematyczność i zrozumiałość 277 Myślenie poszerzające 279 Myślenie nieposłuszne 281 Myślenie majeutyczne 282 Twórcze i troskliwe myślenie 283 Twórcze i krytyczne myślenie 284 Ruchy poznawcze w procesie twórczego myślenia 285 Twórczość i dialog we wspólnocie dociekania 286 Twórczość i samodzielne myślenie 288 12. Edukacja ukierunkowana na troskliwe myślenie 291 Miejsce uczuć w myśleniu 291 Troskliwe myślenie jako troska o sprawy, które mają dla nas znaczenie 292 Niektóre rodzaje troskliwego myślenia 294 13. Wzmacnianie władzy sądzenia 303 Wdrożenie nauczania ukierunkowanego na doskonalenie sądzenia 303 Krytyczny, twórczy i troskliwy sąd 305 Połączenie tego, co uniwersalne, z tym, co partykularne 308 Trzy porządki sądu 310 Sądzenie jako kółko wahadłowe w środowiskach edukacyjnych 320 Sądy jako ekspresja osób 323 Bibliografia 325 Indeks nazwisk 339 Indeks przedmiotowy 343 Posłowie do wydania polskiego (Iwona Czaja-Chudyba) 349