Nowa psychologia dysleksji
Nowa psychologia dysleksji nie jest drugim wydaniem Psychologii dysleksji, ale jej całkowicie nową wersją. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikom najnowszych zmian w rozumieniu zjawiska, wyników nowych badań i aktualnych trendów dotyczących diagnozy i terapii tego zaburzenia.
W Nowej psychologii dysleksji w porównaniu z jej pierwszą wersją czytelnik znajdzie:
• rozbudowaną tematykę ryzyka dysleksji, zwłaszcza z uwzględnieniem rodzinnego ryzyka, dotychczas rzadko w Polsce omawianego,
• część poświęconą mechanizmom czytania oraz prezentację modelu nabywania czytania i pisania w języku polskim,
• rozbudowaną część dotyczącą diagnozowania i interwencji, szczególnie omówienie narzędzi diagnostycznych i procedur diagnozowania.
Na nowo spojrzymy na dysleksję z perspektywy modelu biopsychospołecznego, modyfikując stosowany wcześniej model opisu zaburzeń rozwojowych autorstwa Uty Frith (1985), m.in. poprzez wprowadzenie modelu wieloczynnikowego Bruce’a F. Penningtona (2009).
Nowa psychologia dysleksji to doskonałe kompendium najbardziej aktualnej wiedzy na temat trudności w czytaniu i pisaniu. Odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, głównie ze strony profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy z różnych powodów nie mogą w sposób optymalny realizować zadań stawianych przed nimi przez system edukacji. Jest to także książka ważna dla osób pracujących w obszarze nauki – stanowi bowiem doskonały, systematyczny przegląd współczesnych badań nad dysleksją, na podstawie starannie wyselekcjonowanej, bogatej literatury. Z lektury monografii wyłania się złożony obraz omawianego zaburzenia. Jednym z pierwszych problemów jest konieczność uporządkowania wiedzy na temat zjawiska dysleksji rozwojowej, choćby ze względu na niejednolitą terminologię oraz zróżnicowane sposoby definiowania, co Autorka realizuje systematycznie i skrupulatnie.
Z recenzji dr hab. Anety R. Borkowskiej, prof. UMCS
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20904-9
- ISBN druku: 978-83-01-20773-1
- Liczba stron: 296
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Od autorki 11 Podziękowania 12 Rozdział 1. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych 13 1.1. Zaburzenia neurorozwojowe a zaburzenia uczenia się 13 1.2. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych w międzynarodowych klasyfikacjach 20 1.3. Krótka historia badań nad dysleksją u dzieci 25 Rozdział 2. Nabywanie czytania i pisania 35 2.1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej 36 2.2. Nabywanie umiejętności czytania przez dziecko 38 2.3. Model nabywania czytania i pisania w języku polskim 41 2.4. Podsumowanie 50 Rozdział 3. Dysleksja jako zaburzenie komunikacji językowej 51 3.1. W poszukiwaniu definicji 51 3.2. Modele opisu dysleksji 66 3.3. Rozpowszechnienie zjawiska dysleksji 71 3.4. Dysleksja a zaburzenia rozwoju językowego 76 3.5. Dysleksja a IQ 85 Rozdział 4. Metodologia badań nad zjawiskiem dysleksji 93 4.1. Interdyscyplinarny charakter badań nad dysleksją 94 4.2. Procedury badawcze stosowane w badaniach 98 4.3. Podsumowanie 109 Rozdział 5. Uwarunkowania dysleksji 113 5.1. Podłoże biologiczne dysleksji 113 5.2. Najważniejsze patomechanizmy 132 Rozdział 6. Obraz kliniczny dysleksji 177 6.1. Objawy dysleksji 177 6.2. Podtypy dysleksji 185 6.3. Dysleksja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne 193 Rozdział 7. Ryzyko dysleksji 211 7.1. Ryzyko poznawczo-behawioralne 213 7.2. Rodzinne ryzyko dysleksji 215 7.3. Wczesne uwarunkowania dysleksji 219 7.4. Ryzyko dysleksji a rozwój mowy 220 7.5. Podsumowanie 223 Rozdział 8. Diagnoza dysleksji 225 8.1. Przedmiot diagnozy – pojęcie dysleksji 225 8.2. Podstawy postępowania diagnostycznego w dysleksji 226 8.3. Diagnoza dysleksji w oparciu o międzynarodowe klasyfikacje ICD i DSM 229 8.4. Diagnoza funkcjonalna w przypadku dysleksji 232 8.5. Zasady diagnozowania dysleksji 234 8.6. Podstawowe elementy i cele postępowania diagnostycznego 236 8.7. Diagnozowanie dysleksji na etapie edukacji podstawowej – na przykładzie baterii Dysleksja 3 i Dysleksja 5 Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 239 8.8. Główne kierunki zaleceń postdiagnostycznych 251 Rozdział 9. Diagnoza ryzyka dysleksji 253 9.1. Ocena nauczycielska – diagnoza przesiewowa 254 9.2. Diagnoza specjalistyczna ryzyka dysleksji 267 Rozdział 10. Główne formy wsparcia osób z dysleksją 295 10.1. Wspomaganie problemów z komunikacją 297 10.2. Wczesny kontakt z czytaniem 299 10.3. Specjalne potrzeby edukacyjne – dostosowania dla dzieci z dysleksją i jej ryzykiem 299 10.4. Terapia specjalistyczna w przypadku dysleksji i jej ryzyka 306 10.5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii 316 Zakończenie 325 Bibliografia 331 Indeks rzeczowy 375 Spis rycin 379 Spis tabel 381 O Autorce 383