Nowe praktyki kulturowe Polaków
Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki z przeciwległych biegunów opisują życie kulturalne Polaków po 1989 roku. Pierwszy przez pryzmat świata festiwali - wielozmysłowej kultury iwentu, drugi z perspektywy zamkniętych enklaw czy też subświatów internetu. Efektem jest fascynujący reportaż socjologiczny nie tyle o uczestnictwie Polaków w kulturze, ile o Polakach jako społeczeństwie posttransformacyjnym.
Nowe praktyki kulturowe Polaków to lektura obowiązkowa nie tylko dla socjologów, lecz także dla kulturoznawców, animatorów kultury oraz tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19425-3
- ISBN druku: 978-83-01-19368-3
- Liczba stron: 376
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie. Polacy i Polki w dwóch czasach (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) 11 Siedem tez o przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze 12 Polki i Polacy w dwóch kulturowych czasach 12 Kultura i uczestnictwo w „duchu” potransformacyjnym 15 Model rutynizacji karnawału w kulturze 16 Model ucieczki w alternatywne subświaty kulturowe 25 CZĘŚĆ I. MEGACEREMONIAŁY. RÓŻOWE OGRODY (Tomasz Szlendak) 31 Rozdział 1. Kultura iwentowa. Wyostrzona charakterystyka problemu 33 Rozdział 2. Wielozmysłowa kultura iwentu. Rozrysowanie konceptu 37 Współczesne praktyki kulturalne. Dyspozycje mentalne, ograniczenia strukturalne i atrybuty społeczne 39 Rozproszenie uwagi 39 Rozsypany czas wolny/Czas dla siebie 41 Społeczny przymus emitowania wrażeń 43 Efekt 1: Okienkowy odbiór kultury i wszystkożerność kulturalna 44 Efekt 2: Wielozmysłowe preferencje kulturalne 47 Efekt 3: Kumulowanie „płaskich” ekscytacji i natychmiastowe dzielenie się nimi 49 O charakterze i społecznych uwarunkowaniach lokalnych odmian wielozmysłowej kultury iwentu 50 Rozdział 3. Niemiejsca i nieczas: pejzaż megawydarzeń 55 Rozdział 4. Komercja z niekomercją w komercyjnym splocie 67 Rozdział 5. Biała klacz, ukradkowe psów głaskanie. Wielozmysłowe (a)traktory 77 Rozdział 6. Uczestnicy: próba generalizacji 89 Dzieci 99 Złoty płaszcz, błyszcząca pidżama 102 Rozdział 7. Po co? Siedem motywacji 113 Spęd 114 Piwo 116 Grono 116 Marka 117 POP 117 Dystynkcja 118 Zapomnienie 120 W ostatniej chwili 121 Rozdział 8. Praktyki 123 Wałęsanie się i przyglądanie ludziom 125 Zbiorowe nieinterakcje 126 Konsumpcja i zabawa ludyczna 129 Przymknięte oko kontroli 133 Sieciowo-gronowe sterowanie strawą kulturalną 138 Cyfrowłączanie 140 Branie czynnego udziału 144 Pogoda jako sternik praktyk 145 Materialne rusztowania praktyk 146 Rozdział 9. Nawigowanie po morzu symultaniczności 155 Sposoby radzenia sobie z symultanicznością 156 Ekonomizacja uczestnictwa 163 Rozdział 10. Zajebiście i letnio 167 Rozdział 11. Pluszowy apartheid imprezowy. O strukturze utwardzanej festiwalami 175 Klasowe uporządkowanie imprez 177 Kolizje obcych planet 180 Segregacja 186 Zagrody dla VIP-ów 191 Rozdział 12. Nawet darmo nie jest za darmo. O pieniądzach 193 Rozdział 13. Przyszłość: nuda i spirala wzrostu oczekiwań 197 Interludium. Ostentacja jako norma (Tomasz Szlendak) 201 Polaków wyjście z szafy, kultura konsumpcji, performans i styl 201 Stylistyka godności w czasach strukturalnie zdekrystalizowanych 204 Ułuda codziennej performatyki 209 Polski pejzaż performansów: klasa a styl 212 Dopuśćmy na koniec Interludium pewną myśl 218 CZĘŚĆ II. SUBŚWIATY. NA WYSPACH ODSZCZEPIONYCH ZNACZEŃ (Krzysztof Olechnicki) 219 Wprowadzenie. Subświaty-wyspy 221 Rozdział 1. Internetowe subświaty kulturowe: charakterystyka, defi nicja i typologia 227 Rozdział 2. Długie odwiedziny: opis subświatów 235 Hyperreal 237 Wizaż 238 Gildia 239 But w Butonierce. Bespoke Social Club 241 Polski Portal Piwowarski 243 Digart 243 Rozdział 3. Wyspy odszczepionych znaczeń i zapełnianie próżni socjologicznej 245 Rozdział 4. Produkcja i dystrybucja wiedzy 251 Rozdział 5. Dyskurs profesjonalny, hierarchia, elitarność 257 Rozdział 6. Starzy i młodzi, gapowicze i prosumenci 265 Rozdział 7. Jaszczurom wstęp wzbroniony! 273 Rozdział 8. Chronosocjologia 279 Rozdział 9. R.I.P. dla subświata 283 Rozdział 10. Dewirtualizacja 289 Rozdział 11. Transformersi 299 Rozdział 12. Tożsamość, opór, solidarność 307 Samokrytyka, tematy niedobadane. Czy dwubiegunowy model tłumaczy wszystko? (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) 309 Aneks metodologiczny. Jak badaliśmy megaceremoniały i subświaty (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) 321 Nota bibliografi czna i podziękowania 361 Bibliografia 363 Spis ilustracji 371 Indeks nazwisk 373