Ocalić sztukę
Druga wojna światowa zagroziła dziełom sztuki w całej Europie. W najnowszej książce Bożena
Fabiani stawia sobie pytania: jak przetrwały włoskie dzieła? Kto i jak je ocalił? Jak chroniono je przed zniszczeniami wojennymi? Wszędzie działali ofiarnie cisi bohaterowie, którzy z narażeniem życia ukrywali, przewozili, zabezpieczali obrazy, rzeźby, freski. Żadne muzeum nie ocalało dzięki szczęściu, ale dzięki heroicznej pracy ludzi kochających sztukę. Książka zawiera opowieści o wojennych losach dzieł zilustrowane przez archiwalne fotografie oraz dygresje poświęcone artystom.
„Szczęśliwy kraj, myślałam, w którym stoją od wieków kamienne solidne domostwa i puchną nienaruszone archiwa. Kiedy ja ćwierć wieku po wojnie przemierzałam Warszawę w poszukiwaniu materiałów do pracy doktorskiej na temat imigracji francusko-włoskiej na dworze królewskim w XVII wieku, pytano mnie ironicznie, czy aby wiem, że była wojna. Przecież papiery spłonęły. Wydawało mi się, że chyba żadne miasto nie ucierpiało tak strasznie jak moja rodzinna Warszawa – do końca życia nie zapomnę tej powojennej pustyni ruin, gór gruzów z wydeptanymi tylko ścieżkami, gdzie kiedyś biegły ulice. Italia jawiła mi się jako szczęśliwa kraina obfitująca niezmiennie w piękno, które w niej trwa nienaruszone przez zły los. Jakże się myliłam! Dziś nie mogę się nadziwić własnej ignorancji”.
Fragment tekstu
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20609-3
- ISBN druku: 978-83-01-20606-2
- Liczba stron: 352
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
OD AUTORKI 6 CZĘŚĆ I 12 CZAS EWAKUACJI I OCHRONY 12 Rozdział 1 KRÓTKA HISTORIA WOJNY 13 Rozdział 2 GDYBY OBRAZY POTRAFIŁY MÓWIĆ 24 Rozdział 3 REPOZYTORIA TOSKANII 45 Rozdział 4 DALSZE REPOZYTORIA 58 CZĘŚĆ II 70 CZAS INWAZJI ALIANTÓW 70 Rozdział 5 SYCYLIA 71 Rozdział 6 KTO NAPRAWDĘ URATOWAŁ SKARBY Z KLASZTORU NA MONTE CASSINO 79 Rozdział 7 ZWOŻENIE SKARBÓW NA WATYKAN 92 Rozdział 8 CO SIĘ DZIAŁO W SASSOCORVARO PO 8 WRZEŚNIA 1943 100 Rozdział 9 WYWOŻENIE DEPOZYTU DO RZYMU 105 Rozdział 10 PRACA W PALAZZO VENEZIA 114 Rozdział 11 WYPRAWA TRZECIA – VITERBO POD BOMBAMI 119 Rozdział 12 „TRZEBA WĘDROWAĆ OD MIEJSCOWOŚCI DO MIEJSCOWOŚCI…” 130 Rozdział 13 RZYM – TRAGEDIA BOMBARDOWANIA 145 Rozdział 14 MONUMENTS MEN WŁĄCZAJĄ SIĘ DO AKCJI 149 Rozdział 15 UMBRIA, TOSKANIA I NIESZCZĘSNA LINIA GOTÓW 157 Rozdział 16 WĘDRÓWEK Z PORUCZNIKIEM CIĄG DALSZY 181 Rozdział 17 INSPEKCJE I ODKRYCIE 188 Rozdział 18 FLORENCJA W OGNIU 198 Rozdział 19 HISTORIA PEWNEGO MOSTU 212 Rozdział 20 PORUCZNIK HARTT W ROLI URZĘDNIKA 223 Rozdział 21 MIASTECZKA WOKÓŁ FLORENCJI: IMPRUNETA, TRAGICZNA POMYŁKA 230 Rozdział 22 CO SŁYCHAĆ W REPOZYTORIACH? 241 Rozdział 23 PIZA 253 Rozdział 24 AREZZO I BORGO SAN SEPOLCRO 264 Rozdział 25 LA VERNA I PIEVE SAN STEFANO 278 Rozdział 26 ZA LINIĄ GOTÓW 284 Rozdział 27 I ZNOWU FRESKI SPOD GRUZU 292 Rozdział 28 W LOMBARDII I NAD LAGUNĄ 298 CZĘŚĆ III 314 ODZYSKIWANIE I POWRÓT SKARBÓW 314 Rozdział 29 WIELKA GRABIEŻ 315 Rozdział 30 OPERACJA „WIELKI POWRÓT” 325 ZAKOŃCZENIE 331 ŹRÓDŁA ZDJĘĆ 332