Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za wadliwe wypowiedzenie umowy kredytu udzielonego przedsiębiorcy
Publikacja dotyczy jednego z najbardziej spornych momentów w relacji bankklient, czyli momentu, gdy bank wypowiada umowę kredytu i domaga się jego zwrotu przed terminem uzgodnionym w umowie. Autor dogłębnie analizuje pozycję prawną banku wobec klienta w obliczu wadliwego wypowiedzenia umowy kredytu, a także porusza zagadnienia istotne dla uczestników rynku finansowego (zarówno kredytodawców, jak i kredytobiorców).W opracowaniu uwzględniono m.in. znowelizowane przesłanki wypowiedzenia umowy kredytu oraz tendencje rozwojowe w dziedzinie odpowiedzialności banków, które pojawiły się w ostatnich latach. Omówiono w szczególności zmiany dokonane na przełomie 2015-2016 r., w tym nowelizacje art. 75 i 75c ustawy - Prawo bankowe oraz art. 256 ust. 2 ustawy - Prawo restrukturyzacyjne.Publikacja odpowiada m.in. na następujące pytania:
Czy bank może być traktowany wobec kredytobiorcy jako uprzywilejowana "instytucja zaufania publicznego"?
Jaka jest natura stosunku prawnego pomiędzy bankiem i kredytobiorcą oraz czy zawiera element doradztwa?
Kiedy bank może wypowiedzieć umowę kredytu?
Jakie są następstwa złożenia przez bank oświadczenia o wypowiedzeniu, gdy obiektywnie nie zaistniały przesłanki wypowiedzenia?
Czy zasady współżycia społecznego mogą powstrzymać bank od dochodzenia spłaty kredytu?
Czy bank może być odpowiedzialny odszkodowawczo wobec klienta i pozostałych interesariuszy, gdy domaga się zaspokojenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej?
Adresaci:Książka przeznaczona jest dla adwokatów, radców prawnych, sędziów oraz pracowników banków zatrudnionych w departamentach restrukturyzacji i windykacji, departamentach ryzyka oraz departamentach prawnych. Będzie cennym źródłem wiedzy dla pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, a także dla syndyków i doradców restrukturyzacyjnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8124-235-6
- ISBN druku: 978-83-8107-705-7
- EAN: 9788381242356
- Liczba stron: 487
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wprowadzenie | str. 15 Rozdział I Pozycja prawna banku w stosunkach cywilnoprawnych | str. 23 1. Normatywna definicja banku (podmiotu zarządzającego ryzykiem) | str. 23 2. Bank jako przedsiębiorca | str. 27 3. Bank jako instytucja zaufania publicznego | str. 32 4. Wnioski | str. 43 Rozdział II Szczególne cechy jurydyczne zobowiązaniowego stosunku kredytowego | str. 47 1. Istota umowy kredytu | str. 47 2. Skutki kwalifikacji udzielenia kredytu jako czynności bankowej | str. 51 3. Świadczenie banku w stosunku kredytowym | str. 53 4. Umowa kredytu udzielonego przedsiębiorcy w walucie obcej lub ze stałym oprocentowaniem a umowa instrumentu finansowego | str. 59 5. Udzielenie kredytu a inne formy finansowania | str. 67 6. Ograniczenia autonomii woli stron w stosunku kredytowym | str. 69 7. Problem ekwiwalentności świadczeń banku i kredytobiorcy | str. 72 8. Wpływ przewagi ekonomicznej banku wobec kredytobiorcy na treść stosunku kredytowego | str. 74 9. Ewolucja prawa bankowego a problem dopuszczalności przyznawania ochrony konsumenckiej wszystkim kredytobiorcom działającym w sektorze tzw. realnej gospodarki | str. 79 10. Ustawowe przywileje banku determinujące jego uprawnienia i obowiązki w cywilnoprawnym stosunku kredytowym | str. 93 11. Obowiązek lojalności banku wobec kredytobiorcy jako element stosunku kredytowego | str. 102 12. Wpływ norm wyrażonych w zbiorach deontologii bankowej na treść stosunku kredytowego | str. 122 13. Poziom należytej staranności wymagany od banku w stosunku kredytowym | str. 140 14. Wyłączenie możliwości ekskulpacji przez bank korzystający z outsourcingu bankowego mimo wykazania braku winy w wyborze lub powierzenia czynności profesjonaliście | str. 147 15. Skutki kwalifikacji umowy kredytu i zabezpieczenia spłaty kredytu jako kompleksu umów | str. 153 16. Wnioski | str. 159 Rozdział III Przesłanki wypowiedzenia umowy kredytu przez bank | str. 165 1. Rozkład ryzyk i interesów stron w kontekście wypowiedzenia umowy kredytu | str. 165 2. Niedotrzymanie przez kredytobiorcę warunków udzielenia kredytu jako ustawowa przesłanka wypowiedzenia umowy kredytu | str. 170 3. Utrata zdolności kredytowej jako ustawowa przesłanka wypowiedzenia umowy kredytu | str. 174 4. Wypowiedzenie umowy kredytu a postępowanie restrukturyzacyjne | str. 185 5. Wypowiedzenie umowy kredytu a wdrożenie programu naprawczego przez kredytobiorcę | str. 205 6. Dopuszczalność modyfikacji ustawowych przesłanek wypowiedzenia umowy kredytu | str. 206 7. Umowne przesłanki wypowiedzenia stosunku kredytowego przez bank | str. 211 8. Klauzula istotnej negatywnej zmiany jako kontraktowy odpowiednik ustawowej klauzuli rebus sic santibus | str. 217 9. Bezskuteczność oświadczenia o poddaniu się egzekucji złożonego w trybie uchylonego art. 97 pr. bank. jako podstawa wypowiedzenia umowy kredytu | str. 220 10. Skutki prawne wypowiedzenia stosunku kredytowego | str. 228 11. Termin wypowiedzenia stosunku kredytowego | str. 234 12. Dopuszczalność warunkowego wypowiedzenia umowy kredytu | str. 241 13. Ciężar dowodu a forma i treść wypowiedzenia umowy kredytu przez bank | str. 243 14. Wnioski | str. 255 Rozdział IV Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za nieuzasadnione wypowiedzenie umowy kredytu | str. 261 1. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku a autonomia woli w zakresie decyzji o wypowiedzeniu umowy kredytu | str. 261 2. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku a nadużycie prawa do wypowiedzenia umowy kredytu | str. 286 3. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za doprowadzenie kredytobiorcy do przedterminowej spłaty kredytu po obiektywnie nieuzasadnionym wypowiedzeniu umowy kredytu | str. 297 4. Wnioski | str. 313 Rozdział V Odpowiedzialność odszkodowawcza banku w związku z dochodzeniem zaspokojenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej | str. 317 1. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za ujawnienie tajemnicy bankowej i naruszenie renomy kredytobiorcy wskutek przedwczesnych działań windykacyjnych | str. 317 2. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za skorzystanie z zabezpieczeń spłaty kredytu w celu zaspokojenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej | str. 344 3. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za spowodowanie egzekucji singularnej niewymagalnej wierzytelności kredytowej | str. 372 4. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za spowodowanie otwarcia postępowania upadłościowego kredytobiorcy (egzekucji uniwersalnej) w celu dochodzenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej | str. 389 5. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za spowodowanie otwarcia postępowania sanacyjnego wobec kredytobiorcy w celu dochodzenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej | str. 401 6. Wnioski | str. 405 Rozdział VI Problem roszczeń odszkodowawczych osób trzecich wobec banku w związku z bezpodstawnym wypowiedzeniem umowy kredytu | str. 409 1. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku wobec bezpośrednio poszkodowanych zabezpieczycieli wierzytelności kredytowej | str. 409 2. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku wobec pośrednio poszkodowanych wspólników spółki kapitałowej, której udzielono kredytu | str. 413 3. Odpowiedzialność odszkodowawcza banku wobec niezaspokojonych wierzycieli kredytobiorcy | str. 428 4. Wnioski | str. 437 Podsumowanie | str. 441 Wykaz aktów prawnych | str. 457 Wykaz orzecznictwa | str. 461 Bibliografia | str. 469