Paradoksalne funkcje szkoły studium krytyczno-etnograficzne
Książka jest próbą przyjrzenia się procesom edukacyjnym z perspektywy antropologicznej choć znaczenie analizy w jej ramach poczynionych odnosi funkcjonowanie szkoły do szerszego kontekstu społecznego, politycznego czy ekonomicznego. Jest to jednocześnie analiza konsekwencji do jakich prowadzi różnicowanie się szkół pod względem jakości kształcenia. Dodatkowym narzędziem analiz tu poczynionych jest teoretyczny kontekst poszerzający interpretację zebranych danych o analizy opierające się na teorii kodów językowych a także analizy systemowo-funkcjonalnej. Obydwie perspektywy są niemal nieobecne w praktyce badawczej w Polsce. Publikacja niniejsza ma za zadanie wypełnienie tej luki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-285-4
- ISBN druku: 978-83-7865-285-4
- Liczba stron: 334
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Uwagi wstępne 7 Rozdział 1. Krytyczna etnografia edukacyjna – założenia i inspiracje 15 1.1. Kulturowe ramy reprodukcji społecznej Willisa 16 1.2. Współczesna krytyczna etnografia: między p pozytywizmem a postmodernizmem 18 1.3. Carspecken i krytyczna etnografia szkoły z Houston 21 1.4. Procedury metodologiczne w krytycznej etnografii szkoły 26 Rozdział 2. Konteksty teoretyczne konstrukcji badania 33 2.1. Specyfika polskich nierówności edukacyjnych jako teoretyczny kontekst doboru próby 33 2.2. Quasi-rynek edukacyjny: zarys teoretyczny pola 45 Rozdział 3. Procedura badań własnych 54 3.1. Procedura doboru zbiorowości oraz próby i techniki użyte w badaniu 56 3.2. Szczegółowe zastosowanie procedur krytycznej etnografii edukacyjnej oraz założenia teoretyczne analizy i interpretacji danych 61 3.3. Analiza systemu relacji na podstawi e proceduralnego działania polityki 62 3.4. Analiza dyskursu pedagogicznego z punktu widzenia lingwistyki systemowo-funkcjonalnej 67 3.5. Zastosowanie teorii kodów edukacyjnych Bernsteina: narzędzie kodowania – operacjonalizacja Klasyfikacji i Ramy 83 3.6. Schemat procedury badawczej i pytania badawcze 99 Rozdział 4. Relacje z terenu badawczego 103 4.1. Specyfika problemów etnograficznych badań edukacyjnych 103 4.2. Badane szkoły – opisy i interpretacje 110 4.3. Szkoła B – hierarchia jako podstawa porządku społecznego 114 4.4. Szkoła A – wspólnota aprecjacji różnicy 128 4.5. Rytuały szkolne jako podstawa porządku moralnego szkoły w interpretacji badanych 141 Rozdział 5. „Samorefleksyjna kultura ogółu” – interpretacyjne konsekwencje procesów globalizacji korporacyjnej 155 5.1. Różnicowanie jako podstawa koniecznej i zobiektywizowanej sprawiedliwości – mit merytokracji w perspektywie interpretacyjnej badanych 161 5.2. Klasizm jako mit legitymizujący izolowanie klas społecznych 177 5.3. Szkoła jako „marka” na rynku edukacyjnym 193 5.4. Interpretacje utowarowionej formy edukacji 225 Rozdział 6. Różnice w perspektywie lingiwstyki systemowo‑funkcjonalnej 237 6.1. Analiza w perspektywie systemowo‑funkcjonalnej 237 6.2. Lekcje matematyki – dyskurs sokratejski versus proceduralny 239 6.3. Lekcje języka polskiego: wiedza horyzontalna versus wertykalna 250 6.4. Lekcje przedsiębiorczości: kultura przedsiębiorczości versus kultura oporu 264 6.5. Podsumowanie 279 Rozdział 7. Różnice w perspektywie kodów edukacyjnych Bernsteina 281 7.1. Analiza wyników badania w perspektywie Klasyfikacji 281 7.2. Analiza wyników badania w perspektywie Ramy 291 7.3. Interpretacja dotychczasowych ustaleń 297 7.4. Interpretacja w perspektywie antropologicznej 303 7.5. Społeczny kontekst zmiany orientacji kodów edukacji 312 Podsumowanie 316 Bibliografia 325 Spis rysunków i tabel 333