Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego
Autorka monografii przybliża codzienność pracy nauczyciela widzianą oczami przedstawicieli tego zawodu. Oddaje głos nauczycielom i omawia realia ich pracy. Pokazuje trudności, z jakimi muszą się mierzyć, a które często są niezauważalne dla uczniów i ich rodziców oraz opinii publicznej. Opisuje pracę nauczyciela w kilku aspektach, na które składają się m.in.: czas pracy, system awansu zawodowego, system motywowania, w tym wynagrodzenie za pracę, system oceny pracy, a także kwalifikacje nauczycieli, wieloetatowość i nauczanie wielu przedmiotów oraz emocja dumy jako istotna w budowaniu motywacji wewnętrznej pracowników oświaty. W każdym rozdziale czytelnik znajdzie odniesienie do pewnego mitu dotyczącego pracy nauczyciela, a funkcjonującego w opinii publicznej i dyskursie społecznym. Książka stanowi głos w dyskusji praktyków i polityków edukacyjnych. Zachęca i inspiruje do dalszych eksploracji, poszukiwań i analiz. Dedykowana jest zarówno badaczom różnych dyscyplin nauki, jak i przedstawicielom środowisk pedagogicznych, nauczycielom, studentom kierunków społecznych i humanistycznych oraz reprezentantom organów prowadzących i nadzorujących pracę nauczycieli, politykom władz centralnych i lokalnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-186-4
- ISBN druku: 978-83-8220-185-7
- Liczba stron: 158
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Metodologia badań 17 1.1. Cel badań 17 1.2. Dostęp do obserwowanej przestrzeni 17 1.3. Etnografia jako strategia badawcza 20 1.4. Techniki gromadzenia danych 22 1.5. Refleksje badacza 25 Rozdział 2. Praca i zawód – próba definicji 27 2.1. Praca w ujęciu socjologicznym 27 2.2. Zawód w ujęciu socjologicznym 30 2.3. Specyfika pracy nauczyciela 32 Rozdział 3. Mit pierwszy – feminizacja zawodu nauczyciela 35 Rozdział 4. Mit drugi – mobilność nauczycieli 39 Rozdział 5. Mit trzeci – czas pracy nauczyciela 41 5.1. Czas pracy nauczyciela w raportach OECD 41 5.2. Czas pracy nauczyciela w Polsce 47 Rozdział 6. Mit czwarty – system awansu zawodowego oraz kwalifikacje nauczycieli 63 6.1. System awansu zawodowego 63 6.2. Podnoszenie kwalifikacji 67 Rozdział 7. Mit piąty – ocena pracy nauczyciela 73 Rozdział 8. Mit szósty – system motywowania 83 8.1. Wynagrodzenie nauczycieli 85 8.1.1. Wynagrodzenie polskich nauczycieli w odniesieniu do krajów OECD 86 8.1.2. Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce 96 8.2. Duma jako motywator 101 8.2.1. Duma – rozważania definicyjne 102 8.2.2. Przyczyny pojawiania się dumy w pracy nauczyciela 106 8.2.2.1. Duma jako wynik prestiżu 106 8.2.2.2. Duma jako wynik uznania 107 8.2.2.3. Duma jako wynik relacji nauczyciel – uczeń 109 8.3. Motywy podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela 116 8.4. Pozostałe elementy systemu motywowania nauczycieli 120 Rozdział 9. Mit siódmy – rola nauczyciela. Edukacja vs wychowanie 127 Zakończenie 139 Bibliografia 147