Prawda i fałsz w nauce i sztuce
Autorzy podejmują refleksję nad prawdą i
fałszem w nauce i sztuce. Przypisują prawdzie status nieredukowalnego punktu odniesienia – tak w próbach dotarcia do elementarnej wiedzy o świecie, jak i w poszukiwaniach metod i środków artystycznych niezbędnych do osiągnięcia tego celu.
Zaprezentowane tu wielopoziomowe i wieloaspektowe badania, prowadzone z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych epok i różnych kultur, wyraźnie dowodzą, że
prawda i fałsz stanowią podstawę wszelkiego rodzaju ludzkich motywacji, wyborów, decyzji i zachowań. Jednocześnie ujawniają, że każda próba ekstrapolacji wyników poszukiwań szczegółowych na poziom uogólnienia o ambicjach uniwersalizujących – przez sam fakt ich dyskursywizacji – albo podporządkowuje prowadzone rozważania regułom logiki formalnej, albo sytuuje je poza prawdą i fałszem.
The authors discuss
truth and
falsehood in
science and the arts. They view truth as an irreducible point of reference, both in striving for elementary knowledge about the world and in seeking methods and artistic means of achieving this goal. The multilevel and multiple-aspect research presented here, conducted on material from different periods and different cultures, shows very clearly that truth and falsehood lie at the foundation of all human motivation, choices, decisions, and behaviors. At the same time, however, it reveals that every bid to extrapolate the results of detailed studies into generalizations aimed at universalization – by the very fact of their discursivation – either subjects the discussion to the rules of formal logic or situates it outside the realm of truth and falsehood.
- Kategorie:
- Redakcja: Barbara Bokus, Ewa Kosowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-4222-3
- ISBN druku: 978-83-235-4214-8
- EAN: 9788323542223
- Liczba stron: 302
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Ewa Kosowska, Barbara Bokus Poza prawdą i fałszem 7 Jerzy Axer Między nauką, sztuką i fałszerstwem. Przypadek łacińskiej krytyki tekstu 20 Przemysław Piwowarczyk Mechanizmy mistyfikacji i demistyfikacji w nauce na przykładzie sporu o autentyczność tzw. Ewangelii żony Jezusa 35 Karol Wilczyński Dlaczego filozofia jest zła dla duszy? Komentarz do krytyki filozofów Al-Ġazālego 46 Maria Łukaszewicz-Chantry Jeden tylko poeta nigdy nie kłamie… Maciej Kazimierz Sarbiewski o przywileju poetów 63 Izabella Zatorska Iluzja i prawda w teatrze od baroku po romantyzm 70 Wojciech Sajkowski Uczciwość jako cecha człowieka nieucywilizowanego we francuskim obrazie Słowian Południowych na przełomie XVIII i XIX wieku 90 Adam Grzeliński Prawdziwość sądów estetycznych. George’a Santayany polemika z tradycją 101 Anna Żymełka-Pietrzak Nie naga, lecz nosząca „suknię na sukni”. Metafora prawdy u Johanna Georga Hamanna 116 Marta Baron-Milian Bezcenna nieużyteczna. Ekonomie i prawdy poezji 129 Paweł Tomczok Prawda i fałsz lustra. Podmiotowość – odzwierciedlenie – praktyka 149 Michał Rogalski Figura niezaangażowanego badacza. Prawda i prawdopodobieństwo w badaniu myśli religijnej 162 Rafał Zawisza Marańskie matactwa Hanny Arendt a prawda jej kryptoteologii 173 Piotr Kałowski Prawda i fałsz w narracjach: teoria dialogowego Ja w psychoterapii 193 Anna Milanowicz Prawda i nieprawda w ironii 210 Adrianna Smurzyńska Kiedy symulacja pozwala na adekwatne przypisywanie innym stanów mentalnych? 217 Joanna Barska Muzyka a prawda. Ilustracyjność w kontekście estetyki muzyki 227 Karolina Kolinek-Siechowicz Prawda w muzyce – czy jest czego szukać? Rozważania w kontekście nurtu wykonawstwa historycznego 239 Anna Chęćka Prawda ucieleśniona w muzyce 251 Piotr Słodkowski Prawda obrazu, prawda materii. Robert Rauschenberg, Henryk Streng i historia sztuki 256 Maciej Junkiert Polska historia literatury jako miejsce pamięci 263 Jan Kutnik Prawda miejsca a prawda ekspozycji – „analiza przypadku” na przykładzie Państwowego Muzeum na Majdanku 274 Indeks nazwisk 293