Podmioty bezczynności
Temat monografii zrodził się z dwóch potrzeb: teoretycznej i społecznej. W refleksji nad „bezczynnością” nie chodziło o fetyszyzację stanu faktycznego bądź nihilistyczne kreślenie końca sprawczości, a raczej o krytyczny namysł nad tym, co nieudane, niesamodzielne, nibyczynne, nadczynne, niechlujne, impotentne, zanikające, jałowe, depresyjne, melancholijne, ubezczynniające, nieskuteczne, zaniechane, niewiadome lub występujące przeciwko bezczynności. Z jednej strony bezczyn może mieć potencjał twórczy, z drugiej – zawsze jest czyjś: państwa, władzy, społeczności, instytucji, grupy, wspólnoty, jednostki, twórcy.
******
The
Actors of Idleness
The subject of the monograph arose from two needs: theoretical and social. The reflection on “idleness” was not about fetishization of the factual state or nihilistic drafting of the end of agency, but about critical reflection on what failed, what is dependent, seemingly active, overactive, scruffy, impotent, vanishing, idle, depressing, melancholic, ineffective, discontinued, unknown or acting against idleness. On the one hand, idleness has creative potential, on the other hand, there is always someone else: the state, authorities, society, institution, group, community, individual, creator.
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Piniewska, Łukasz Wróbel, Magda Nabiałek, Piotr Sidorowicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-6345-7
- ISBN druku: 978-83-235-6337-2
- EAN: 9788323563457
- Liczba stron: 438
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Katarzyna Kuczyńska-Koschany – Hercen, wolność, my 11 Magda Nabiałek – Marionetka i linoskoczek. Figury bohatera w dramacie dwudziestolecia międzywojennego 23 Agata Żaglewska – „To nie dziewczę mówi, ale przez dziewczę mówi”. Nieudane performanse Deotymy 47 Helena Markowska-Fulara – „To bieda, że nic zacząć nie mogę…” – Szczęsny Kossakowski jako podmiot bezczynności 73 Łukasz Wróbel – O impotencji, zaniku woli oraz braku sprawczości (Flaubert, Melville) 93 Monika Kopcik – Imperatyw deskryptywny w Dociekaniach filozoficznych Ludwiga Wittgensteina 117 Karolina Kulpa – Niechlujna wirtuozeria Stefana Themersona 137 Adela Kobelska – Tryby literaturoznawczej bezczynności. Koło Polonistów UP 165 Piotr Sidorowicz – W sprawie rozprawy tendencyjnej. O nadczynności Stefana Żółkiewskiego w Sporze o Mickiewicza 185 Aleksandra Ziobro – (Bez)czynność interpretacji na przykładzie Odyseusza przy maszcie Marcii Sá Cavalcante Schuback 205 Alina Molisak – Przeciwko bezczynności – żydowskie młodzieżowe farmy rolnicze 219 Anna Piniewska – O niepełnosprawności. Bez tytułu 245 Jadwiga Biernacka – „Żaden pałac nie runie sam z siebie”. Przepis na reportaż skuteczny (i nieskuteczny) 265 Joanna Jeziorska-Haładyj – Bezczynność bohaterki drugoosobowej biografii 287 Zuzanna Sala – Depresja a melancholia. Depresja jako kategoria interpretacyjna 305 Wiosna Szukała – Mój rok relaksu i odpoczynku Ottessy Moshfegh i Serotonina Michela Houellebecqa w świetle koncepcji bezczynności Giorgia Agambena 329 Mateusz Kaliński – „O końcu świata, który trwa, przypominam sobie nieczęsto, są bowiem sprawy ważniejsze”. Nawiedzona codzienność w Mer de Glace Małgorzaty Lebdy 355 Agnieszka Kluba – Dyskursy nibyczynności 381 Dodatek folklorystyczny 399 Panoptikum 405 Biogramy autorów 419 Spis ilustracji 424 Indeks osobowy 425 ********* Katarzyna Kuczyńska-Koschany – Herzen, Freedom, We 11 Magda Nabiałek – Marionette and Tightrope Walker. Figures of the Hero in the Drama of the Interwar Period 23 Agata Żaglewska – ‘It Is Not the Girl Who Speaks, but Through the Girl It Speaks’. Unsuccessful Performances of Deotyma 47 Helena Markowska-Fulara – ‘It Is a Pity that I Cannot Start Anything…’ – Szczęsny Kossakowski as a Subject of Idleness 73 Łukasz Wróbel – On Impotence, Atrophy of the Will and Lack of Agency (Flaubert, Melville) 93 Monika Kopcik – Descriptive Imperative in Ludwig Wittgenstein’s Philosophical Investigations 117 Karolina Kulpa – The Sloppy Virtuosity of Stefan Themerson 137 Adela Kobelska – Modes of Literary Idleness. Circle of Polonists at the University of Poznań 165 Piotr Sidorowicz – About the Tendentious Dissertation. On Stefan Żółkiewski’s Hyperactivity in Spór o Mickiewicza [Dispute over Mickiewicz] 185 Aleksandra Ziobro – (Dis)interpretation on the Example of Ulysses at the Mast by Marcia Sá Cavalcante Schuback 205 Alina Molisak – Against Idleness – Jewish Youth Farms 219 Anna Piniewska – On Disability. Untitled 245 Jadwiga Biernacka – ‘No Palace Will Collapse by Itself’. Recipe for Effective (and Ineffective) Reportage 265 Joanna Jeziorska-Haładyj – The Idleness of the Protagonist in the Second Person Biography 287 Zuzanna Sala – Depression Versus Melancholy. Depression as an Interpretative Category 305 Wiosna Szukała – Agamben’s Concept of Idleness in Michel Houellebecq’s Serotonin and Ottessa Moshfegh’s My Year of Rest and Relaxation 329 Mateusz Kaliński – ‘The End of the World, Which Lasts, I Do Not Often Remember About, Because There Are More Important Things.’ Haunted Everyday Life in Małgorzata Lebda’s Mer de Glace 355 Agnieszka Kluba – Discourses of Quasi-Activity 381 Folklore supplement 399 Panopticon 405 Biographical Notes 419 List of Illustrations 424 Index of Names 425