Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego. SE 131
Dyskusja w środowisku polityków społecznych przyczynia się do wzbogacenia piśmiennictwa na temat współczesnych problemów i stanowi podstawę rekomendacji nowych rozwiązań. Jednym z pilniejszych wyzwań jest wykorzystanie ogromnego zainteresowania
kształceniem się i zdobywaniem wiedzy obserwowanego w Polsce od początku okresu transformacji systemowej. W dobie realizacji procesu bolońskiego i niepowodzeń strategii lizbońskiej problemy badań i rozwoju znajdują znaczące miejsce w tych dyskusjach. Edukacja ma obecnie podstawowe znaczenie w kształtowaniu zrozumienia procesów zrównoważonego rozwoju.
Pierwszy rozdział niniejszej publikacji zawiera opracowania o rozwoju społeczno-gospodarczym z wykorzystaniem systemu edukacji. Ważne miejsce w tym procesie przemian zajmuje kontrowersyjny program reformowania szkolnictwa wyższego. Ta część stanowi najobszerniejszy rozdział niniejszej publikacji, a problemy studentów pojawiają się także w kolejnych częściach tomu. Dotyczą one uwarunkowań demograficznych i regionalnych. Publikacje na tematy demograficzne, ukazujące się w roku II Kongresu Demograficznego w Polsce, wpisują się w burzliwą dyskusję o zagrożeniach demograficznych kraju. Z kolei opracowania dotyczące problematyki regionalnej dobrze przystają do momentu podejmowania rozstrzygnięć związanych z budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
„Studia Ekonomiczne” nr 131 – Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Kategorie:
- Redakcja: Andrzej Rączaszek, Wiesław Koczur
- Język wydania: polski
- ISSN: 2083-8611
- Liczba stron: 230
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 Rozdział I. EDUKACJA WOBEC ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO 11 Janusz Sztumski: REFLEKSJE WOKÓŁ WYZWAŃ WOBEC EDUKACJI PRZEŁOMU XX I XXI WIEKU 13 Summary 21 Agnieszka Lorek: EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNIWERSYTECIE EKONOMICZNYM W KATOWICACH 23 Summary 31 Anna Skórska: SYSTEM KSZTAŁCENIA A ZATRUDNIENIE MŁODZIEŻY W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ 32 Summary 40 Magdalena Rojek-Nowosielska: EDUKACJA JAKO INSTRUMENT KSZTAŁTOWANIA WIEDZY O SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW 42 Summary 50 Andrzej Przymeński: ZRÓŻNICOWANIE KLASOWE WSPÓŁCZESNEGO SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO. TRUDNOŚCI W DYDAKTYCE ZAGADNIENIA 51 Summary 59 Rozdział II. PROBLEMY EDUKACJI NA POZIOMIE AKADEMICKIM 61 Krystyna Piotrowska-Marczak: KONTROWERSJE WOKÓŁ SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE 63 Summary 70 Agnieszka Makarewicz-Marcinkiewicz: MIĘDZYNARODOWE I WEWNĄTRZSYSTEMOWE DETERMINANTY ZARZĄDZANIA SZKOLNICTWEM WYŻSZYM W POLSCE 72 Summary 79 Małgorzata Rószkiewicz: WPŁYW SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO NA KSZTAŁTOWANIE KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO – POZYCJA POLSKI NA TLE KRAJÓW EUROPEJSKICH 81 Summary 90 Radosław Jeż: PROCES BOLOŃSKI A SYSTEM SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE. BUDOWA I KONSOLIDACJA TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ W GOSPODARCE OPARTEJ NA WIEDZY 91 Summary 99 Edyta Jurczak-Pejko: KSZTAŁCENIE NA POZIOMIE WYŻSZYM A POTRZEBY GOSPODARKI (OPARTEJ NA) WIEDZY 100 Summary 106 Helena Szewczyk: REFORMA SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W ZAKRESIE ZATRUDNIANIA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W UCZELNIACH PUBLICZNYCH (WYBRANE PROBLEMY) 108 Summary 114 Grzegorz Węgrzyn: PARAMETRYZACJA EDUKACJI DROGĄ DONIKĄD 116 Summary 123 Rozdział III. DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA EDUKACJI 125 Anita Richert-Kaźmierska, Marcin Forkiewicz: KSZTAŁCENIE OSÓB STARSZYCH W KONCEPCJI AKTYWNEGO STARZENIA SIĘ 127 Summary 139 Gabriela Plencler-Borecka, Agnieszka Gawor, Łukasz Borecki: UDZIAŁ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH I DZIAŁAŃ TRANSGRESYJNYCH W KSZTAŁTOWANIU KAPITAŁU KARIERY 140 Summary 150 Marta Rostropowicz-Miśko: SYTUACJA LOKALNYCH RYNKÓW PRACY WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W KONTEKŚCIE PROCESÓW MIGRACYJNYCH 151 Summary 159 Aleksandra Stańczyk: GÓRNICZE SZKOLNICTWO ZAWODOWE W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ 161 Summary 167 Rozdział IV. REGIONALNE ASPEKTY EDUKACJI 169 Elżbieta Kryńska: DETERMINANTY EDUKACJI INFORMATYCZNEJ W SYSTEMIE SZKOLNYM. STUDIUM PRZYPADKU SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 171 Summary 180 Małgorzata Podogrodzka: STUDENCI MAZOWSZA I POLSKI 181 Summary 190 Izabela Buchowicz: UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W GIMNAZJACH W WARSZAWIE, GDAŃSKU I LUBLINIE 191 Summary 197 Marta Makuch: POTENCJAŁ EKONOMICZNY KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU W XXI WIEKU. ANALIZA ZWIĄZKU PŁCI, WYKSZTAŁCENIA I STATUSU NA RYNKU PRACY Z PERSPEKTYWY REGIONALNEJ 198 Summary 207 Robert Rauziński, Teresa Sołdra-Gwiżdż, Kazimierz Szczygielski: INSTYTUCJE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W REGIONIE OPOLSKIM 209 Summary 217 Beata Skubiak: EDUKACJA A ROZWÓJ REGIONALNY 218 Summary 228