Projektowanie i realizacja szkoleń
W książce przedstawiono warunki dobrego zaplanowania całego procesu szkoleniowego oraz sprawnej i skutecznej jego realizacji. Poruszono problemy związane z identyfikacją i analizą potrzeb szkoleniowych. Opisano działania i narzędzia umożliwiające zaspokojenie tych potrzeb. Omówiono różne metody szkoleniowe pod kątem ich przydatności, uwzględniając specyfikę uczenia się osób dorosłych. Podkreślono znaczenie pracy grupowej, a także doboru miejsca i czasu szkolenia. Zwrócono uwagę na cele i sposoby oceny jego efektów oraz na pomiar jego skuteczności. Przedstawiono najważniejsze wymagania stawiane trenerom, od umiejętności których w dużej mierze zależą wyniki przedsięwzięcia szkoleniowego.
Książka jest przeznaczona dla obecnych i przyszłych szkoleniowców. Skorzystają z niej zarówno osoby mające przygotowanie pedagogiczne, jak i te, które go nie mają. Będzie też z pewnością przydatna dla studentów, którzy przygotowują się do działalności trenerskiej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-208-2134-5
- ISBN druku: 978-83-208-1853-6
- Liczba stron: 228
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 1. Edukacja dorosłych - geneza i rozwój koncepcji 1.1. Podstawowe pojęcia 1.2. Rozwój idei kształcenia ustawicznego i edukacji dorosłych 1.3. Współczesne zadania i funkcje edukacji dorosłych 2. Rozwój człowieka dorosłego 2.1. Pojęcie dorosłości 2.2. Uwarunkowania rozwoju człowieka dorosłego 2.3. Fazy rozwoju człowieka dorosłego i etapy kariery zawodowej 3. Charakterystyka odrębności uczenia się osób dorosłych 3.1. Pojęcie procesu uczenia się 3.2. Specyfika uczenia się dorosłych 3.3. Warunki optymalizujące uczenie się 4. Formy i metody kształcenia ludzi dorosłych 4.1. Edukacja dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych 4.1.1. Kształcenie w formach szkolnych 4.1.2. Kształcenie w formach pozaszkolnych 4.2. Strategie kształcenia dorosłych 4.3. Tradycyjne metody wykorzystywane w kształceniu dorosłych 4.3.1. Metody oparte na dominującej roli wykładowcy 4.3.2. Tradycyjne metody oparte na pracy w grupie 4.3.3. Samokształcenie jako metoda uczenia się dorosłych 4.4. Alternatywne metody edukacji dorosłych 4.4.1. Treningi psychologiczne 4.4.2. Szkolenia outdoor 4.4.3. E-learning 4.4.4. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się 5. Modele szkolenia pracowników w organizacjach 5.1. Definicje i rodzaje szkolenia 5.2. Cele podnoszenia kwalifikacji 5.3. Modele szkolenia pracowników w organizacjach 6. Projektowanie szkolenia 6.1. Cykl szkoleniowy 6.2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych 6.2.1. Wymiary określania potrzeb szkoleniowych 6.2.2. Osoby biorące udział w określaniu potrzeb szkoleniowych 6.2.3. Metody i techniki określania potrzeb szkoleniowych 6.2.4. Raport końcowy 6.3. Projektowanie programu szkolenia 6.3.1. Cele szkolenia 6.3.2. Ramy czasowe szkolenia 6.3.3. Dobór treści 6.3.4. Formy pracy 6.3.5. Projektowanie procesu oceny skuteczności szkolenia 6.3.6. Planowanie działań poszkoleniowych 6.4. Przygotowanie pomocy i materiałów dydaktycznych 6.4.1. Rodzaje pomocy i materiałów szkoleniowych 6.4.2. Proces przygotowania materiałów 6.4.3. Stosowanie materiałów szkoleniowych 7. Realizacja szkolenia 7.1. Formy i metody szkolenia 7.1.1. Formy szkolenia 7.1.2. Metody szkolenia 7.1.3. Kryteria doboru formy i metody szkolenia 7.1.4. Inne metody 7.2. Przeprowadzanie szkolenia 7.2.1. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia 7.2.2. Miejsce szkolenia i aranżacja przestrzeni 7.2.3. Rozpoczęcie szkolenia 7.2.4. Sekwencja działań w trakcie szkolenia 7.2.5. Praca w grupach i podgrupach 7.3. Warunki efektywnego szkolenia 7.3.1. Działania niezbędne przed szkoleniem 7.3.2. Działania niezbędne w trakcie szkolenia 7.3.3. Działania niezbędne po zakończeniu szkolenia 8. Analiza i ocena efektów szkoleń 8.1. Znaczenie oceny skuteczności i efektywności szkoleń 8.2. Model oceny skuteczności szkoleń według D. L. Kirkpatricka 8.3. Narzędzia oceny skuteczności szkoleń na poszczególnych poziomach 8.3.1. Ocena reakcji uczestników na szkolenie 8.3.2. Ocena efektów uczenia się 8.3.3. Ocena zmian w zachowaniu uczestników 8.3.4. Ocena efektów szkolenia dla organizacji 9. Cechy i umiejętności trenera 9.1. Zadania i role trenera 9.2. Umiejętności trenera wspierające uczenie się 9.2.1. Umiejętność porozumiewania się 9.2.2. Umiejętność wzbudzania zainteresowania zajęciami 9.2.3. Umiejętność motywowania do uczenia się 9.3. Umiejętności trenera przydatne w trudnych sytuacjach 9.3.1. Podtrzymywanie uwagi uczestników 9.3.2. Rozwiązywanie konfliktów 9.3.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami 9.4. Rozwój osobisty trenera Zakończenie Bibliografia