Psychologiczny model dobrostanu w pracy
Problematyka dobrostanu w sytuacji pracy, rozumianego jako coś więcej niż satysfakcja z pracy, jest stosunkowo nowym obszarem badań, który podejmowany jest w raczej nielicznych kręgach naukowych. Zagadnienie to stało się popularne na fali rozwoju psychologii pozytywnej, w ramach której pojawiło się pojęcie „pozytywnej psychologii organizacji”.
Agnieszka Czerw uzasadnia w swojej książce, dlaczego
psychologia pozytywna stanowi dobry kontekst analizy dobrostanu w sytuacji pracy. Omawia szczegółowo pojęcie dobrostanu i związane z nim teorie oraz pokazuje dwa punkty widzenia, z jakich można to zagadnienie analizować: hedonistyczny, rozumiany jako przyjemne życie, i eudajmonistyczny, oznaczający życie wartościowe. Przedstawia także autorską propozycję rozumienia eudajmonistycznego dobrostanu w sytuacji pracy oraz związane z nią nowe narzędzie kwestionariuszowe. Książkę wieńczy propozycja ogólnego modelu dobrostanu uwzględniającego różne jego typy i obszary oraz wskazującego rolę, jaką w budowaniu jakości życia człowieka odgrywa dobrostan doświadczany w kontekście pracy zawodowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19363-8
- ISBN druku: 978-83-01-19224-2
- Liczba stron: 196
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 1. Psychologia pozytywna i jej wpływ na psychologię pracy i organizacji 11 2. Dobrostan jako pojęcie ogólne dotyczące różnych obszarów życia 20 2.1. Dobrostan osobisty, społeczny i zawodowy 21 2.2. Koncepcja hedonistyczna i eudajmonistyczna dobrostanu – przyjemne i wartościowe życie 23 2.3. Sens rozróżnienia perspektywy hedonistycznej i eudajmonistycznej 31 2.4. Dobrostan i złe samopoczucie 37 3. Dobrostan w pracy – stan wiedzy aktualnej 41 3.1. Hedonistyczny dobrostan w pracy i organizacji 42 3.1.1. Emocje w sytuacji pracy 43 3.1.2. Satysfakcja z pracy 49 3.2. Eudajmonistyczny dobrostan w pracy 51 3.2.1. Zaangażowanie w pracę 55 3.2.2. Flow w pracy 57 3.2.3. Pasja w pracy 60 3.2.4. Poczucie powołania w pracy 64 3.2.5. Praca jako wartość centralna w życiu człowieka 67 3.2.6. Wartości realizowane w pracy 71 3.2.7. Sens pracy 75 4. Budowanie pozytywnej organizacji poprzez nadawanie sensu pracy 83 4.1. Praktyki organizacyjne a odczuwanie sensu pracy przez pracowników 83 4.2. Przyczyny dobrostanu w pracy – w szerokim kontekście dopasowania do pracy i organizacji 92 5. Kwestionariusz eudajmonistycznego dobrostanu w miejscu pracy 98 5.1. Założenia teoretyczne kwestionariusza 99 5.2. Konstrukcja narzędzia do pomiaru dobrostanu w miejscu pracy 105 5.2.1. Badania konstrukcyjne Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 106 5.2.2. Definicje skal Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 111 5.2.3. Analiza konfirmacyjna struktury Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 114 5.2.4. Stabilność pomiaru Kwestionariuszem Dobrostanu w Miejscu Pracy 118 5.3. Profile dobrostanu w pracy 119 6. Weryfikacja konceptualnego modelu relacji eudajmonistycznego dobrostanu zawodowego z innymi typami dobrostanu 125 6.1. Relacja hedonistycznego i eudajmonistycznego dobrostanu w pracy 128 6.1.1. Badanie 1 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (satysfakcja z pracy) dobrostan w pracy 129 6.1.2. Badanie 2 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (afekt)dobrostan w pracy 141 6.1.3. Empiryczny model zależności różnych typów dobrostanu w sytuacji pracy 146 6.2. Relacja dobrostanu w miejscu pracy do dobrostanu osobistego i społecznego 150 6.2.1. Badanie 3 – dobrostan w pracy i w życiu w perspektywie hedonistycznej 151 6.2.2. Badanie 4 – eudajmonistyczny dobrostan w pracy i w życiu 154 6.2.3. Badanie 5 – dobrostan w pracy i w życiu w mieszanej perspektywie 160 6.2.3. 6.2.3.1. Badanie 5a – hedonistyczny dobrostan osobisty i eudajmonistyczny dobrostan w pracy 161 6.2.3. 6.2.3.2. Badanie 5b – eudajmonistyczny dobrostan osobisty i hedonistyczny dobrostan w pracy 164 6.2.4. Badanie 6 – dobrostan w pracy i dobrostan społeczny w perspektywie eudajmonistycznej 168 6.2.5. Empiryczny model zależności eudajmonistycznych miar dobrostanu w różnych obszarach funkcjonowania człowieka 177 6.2.6. Empiryczny model zależności dobrostanu zawodowego (eudajmonistycznego i hedonistycznego) z dobrostanem w innych obszarach funkcjonowania człowieka 182 7. Podsumowanie – rola psychologicznego dobrostanu u pracowników 191 Literatura 194 Spis tabel 212 Spis rycin 215 Spis omówionych w książce metod pomiaru 217 Indeks nazwisk 218 Indeks rzeczowy 224 Załącznik – Kwestionariusz Dobrostanu w Miejscu Pracy (KDMP) 227 O Autorce 232