Public Relations
Aktualny i kompleksowy podręcznik z zakresu public relations, a także zbiór praktycznych przykładów, które mogą służyć jako materiał poznawczy dla osób zainteresowanych tematyką kształtowania wizerunku firm oraz instytucji.
Książka została przygotowana jako wznowienie i uzupełnienie cieszącej się od lat zainteresowaniem publikacji „Public relations praktycznie”. Publikacja ta została jednak zaktualizowana oraz wzbogacona o nowe rozdziały poświęcone między innymi branży, etyce, dezinformacji oraz modelom zarządzania kryzysowego. Czytelnicy znajdą w niej także nowe studia przypadków.
Podręcznik jest niezbędnym źródłem wiedzy dla studentów kierunków dziennikarskich, związanych z marketingiem, komunikowaniem, public relations. Jest skierowany również do praktyków biznesu, menedżerów zajmujących się komunikacją i public relations w firmach, korporacjach, samorządach oraz rzeczników prasowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23254-2
- ISBN druku: 978-83-01-23238-2
- Liczba stron: 346
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp do wydania drugiego 9 1. Public relations – kluczowe obszary dyskusji i definicje 13 1.1. Branża public relations w Polsce 14 1.2. Relacje, wizerunek i prezentowanie prawdziwych informacji 19 1.3. Etyczne fundamenty branży 21 1.4. Public relations a reklama 25 1.5. Grupy docelowe działań public relations 26 1.6. Sfery zadaniowe public relations 35 1.7. Organizacja działań public relations w firmie 37 1.8. Agencje public relations jako partner w osiąganiu celów organizacji 43 WARTO PRZECZYTAĆ 48 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 49 2. Badania i pomiar efektów 51 2.1. Wykorzystanie badań do potrzeb public relations 52 2.2. Wybrane techniki badawcze wykorzystywane w public relations 57 2.3. Brief przygotowywany na potrzeby realizacji procesu badawczego 59 2.4. Hipotezy i cele badawcze 60 2.5. Procedura badań 61 2.6. Konstruowanie narzędzi 63 2.7. Obszary badawcze 64 2.8. Badania satysfakcji pracowników 67 2.9. Raport z badań i jego wykorzystanie w działaniach public relations 71 WARTO PRZECZYTAĆ 73 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 73 3. System identyfikacji wizualnej i jego pochodne 75 3.1. Tożsamość i wizerunek firmy 76 3.2. Tworzenie systemu identyfikacji wizualnej 77 3.3. Zasady budowy systemu identyfikacji wizualnej 79 3.4. Księga identyfikacji wizualnej 84 3.5. Integrator w systemie identyfikacji 89 3.6. Wdrożenie systemu identyfikacji wizualnej 91 3.7. Rebranding 92 WARTO PRZECZYTAĆ 95 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 96 4. Planowanie strategiczne i operacyjne 97 4.1. Strategia public relations – zasady przygotowania dokumentu 98 4.2. Elementy składowe dokumentu strategii 99 4.3. Cele główne i operacyjne 102 4.4. Wizerunkowa analiza SWOT i jej wykorzystanie w strategii 105 4.5. Kampanie public relations 106 4.6. Partnerzy kampanii public relations 109 4.7. Raport z kampanii public relations 114 4.8. Komunikowanie w kampanii 115 4.9. Zmiany w świadomości odbiorców jako cel kampanii public relations 116 4.10. Organizacja wydarzeń w ramach kampanii 121 4.11. Harmonogramy w public relations 127 4.12. Budżetowanie kampanii public relations 129 WARTO PRZECZYTAĆ 134 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 135 5. Zarządzanie kryzysowe i antykryzysowe 137 5.1. Definiowanie sytuacji kryzysowej 138 5.2. Aktywność kryzysowa przedsiębiorstwa 139 5.3. Cykl i klasyfikacja kryzysu 141 5.4. Przed kryzysem. 146 5.4.1. Model przygotowania przed kryzysem (4R) 146 5.4.2. Przyczyny i symptomy sytuacji kryzysowych 148 5.4.3. Procesy i procedura w zarządzaniu wizerunkiem przed kryzysem 150 5.4.4. Audyt w przygotowaniu do wystąpienia sytuacji kryzysowych 154 5.4.5. Opracowanie scenariuszy rozwoju sytuacji kryzysowej 157 5.5. Podczas kryzysu 158 5.5.1. Procesy i procedura w zarządzaniu wizerunkiem podczas kryzysu 158 5.5.2. Działania podczas kryzysu 160 5.5.3. Schemat obiegu informacji 162 5.5.4. Sztab kryzysowy i zadania poszczególnych jego członków 163 5.5.5. Współpraca z dziennikarzami w sytuacji kryzysowej 168 5.5.6. Efekt kryzysu rozszerzonego (eskalacja kryzysu) 169 5.5.7. Zintegrowany system raportujący 170 5.6. Błędy popełniane przed i w trakcie kryzysu 171 5.7. Po kryzysie 174 5.7.1. Skutki sytuacji kryzysowej 174 5.7.2. Procesy i procedura w zarządzaniu wizerunkiem po kryzysie 176 5.7.3. Teoria echa pokryzysowego 180 5.7.4. Protokół pokryzysowy 181 5.8. Kryzysy w mediach społecznościowych 181 5.9. Wybrane modele zarządzania w kryzysie 191 WARTO PRZECZYTAĆ 194 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 195 6. Dezinformacja 197 6.1. Wpływ dezinformacji na procesy komunikacyjne 198 6.2. Rewolucja mediów społecznościowych jako wsparcie dezinformacji 200 6.3. Bańka informacyjna determinująca procesy rozwoju dezinformacji 202 6.4. Zapobieganie dezinformacji w public relations 203 6.5. Sztuczna inteligencja – tworzenie przekazów i dezinformacja 205 6.5.1. Kluczowe zagrożenia AI z punktu widzenia public relations 205 6.5.2. ChatGPT i deepfake 207 6.5.3. Sztuczna inteligencja jako narzędzie manipulacji 210 WARTO PRZECZYTAĆ 212 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 212 7. Relacje z mediami 213 7.1. Zasady skutecznych relacji z mediami 214 7.2. Organizacja relacji z mediami w firmach 216 7.3. Jak rozmawiać z dziennikarzem? 218 7.4. Rodzaje materiałów prasowych 221 7.5. Jak napisać dobrą informację prasową? 224 7.6. Autoryzować czy nie autoryzować? 226 7.7. Czy pisać sprostowania? 228 7.8. Konferencja prasowa 231 7.9. Monitoring mediów 232 7.10. Analizy i ich wykorzystanie 234 WARTO PRZECZYTAĆ 255 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 256 8. Komunikacja wewnętrzna i budowanie relacji 257 8.1. Korzyści wynikające z prowadzenia dobrej komunikacji i budowania relacji 258 8.2. Płaszczyzny komunikowania wewnątrz organizacji 259 8.3. Narzędzia komunikacji wewnętrznej 259 8.4. Błędy w komunikacji wewnętrznej 264 8.5. Motywacja finansowa i pozafinansowa 265 8.6. Psychologia i psychiatria w relacjach wewnętrznych 267 8.7. Dlaczego odchodzą? 271 8.8. Proces rekrutacji i zwolnienie z pracy 273 WARTO PRZECZYTAĆ 279 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 279 9. Relacje ze społecznościami lokalnymi 281 9.1. Public affairs, lobbing i public relations 282 9.2. Rodzaje aktywności public affairs 284 9.3. Istota komunikacji na poziomie lokalnym 288 WARTO PRZECZYTAĆ 291 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 292 10. Sponsoring 293 10.1. Korzyści wynikające ze sponsoringu 294 10.2. Rodzaje sponsoringu 296 10.3. Umowy sponsorskie 301 WARTO PRZECZYTAĆ 303 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 304 11. Public relations w sieci 305 11.1. Public relations w sieci – istota i korzyści 306 11.2. Narzędzia wspierające komunikowanie w sieci 310 11.3. Zasady projektowania kampanii public relations w sieci 313 WARTO PRZECZYTAĆ 318 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 319 12. Wizerunek osobisty 321 12.1. Budowanie wizerunku własnego 322 12.2. Komunikacja werbalna i niewerbalna 323 12.3. Wizerunek osoby na rynku pracy 324 12.4. Dokumenty aplikacyjne 325 12.5. Nie każdy potrafi pisać 326 WARTO PRZECZYTAĆ 328 PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA 328 Bibliografia 337 Indeks rzeczowy 345 O Autorze 353