Terapia zajęciowa dzieci
Książka w kompleksowy sposób przedstawia problematykę zajęciowości wśród najmłodszych i szeroko omawia zarówno teoretyczne jak i praktyczne aspekty pracy terapeuty zajęciowego z osobami w wieku rozwojowym. W podręczniku omówiono niepełnosprawność wieku rozwojowego oraz etapy rozwoju dziecka. Przedstawiono użyteczne w pracy terapeuty zajęciowego narzędzia oceny. Szczególnie szeroko przedstawione zostały obszary interwencji terapeuty zajęciowego m.in.: kontrola motoryczna, umiejętności manualne, I ADL (złożone czynności dnia codziennego), integracja sensoryczna, wzrok, słuch, interakcje społeczne, karmienie, komunikacja, zabawa, umiejętności grafomotoryczne i pisanie, pomoce techniczne. Ważną częścią podręcznika są przykłady interwencji terapeutycznych u dzieci (studia przypadków), które wzmacniają jego wartość merytoryczną. Treści zawarte w książce są zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-5855-0
- ISBN druku: 978-83-200-5826-0
- Liczba stron: 208
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1. Podstawy terapii zajęciowej u dzieci – Urszula Chrabota 1 1.1. Podejście robić-być-stawać się (doing-being-becoming) 2 1.2. Teoria motywacji 2 1.3. Terapia skupiona na dziecku i rodzinie 3 1.4. Zespół terapeutyczny 4 1.5. Proces terapii zajęciowej 5 1.5.1. Proces terapii według AOTA (American Occupational Therapy Intervention) 6 1.5.2. Proces terapii według CAOT (Canadian Association of Occupational Therapy) 7 Polecenia i pytania sprawdzające 9 Piśmiennictwo 9 2. Niepełnosprawność wieku rozwojowego – Małgorzata Szmurło 11 2.1. Niepełnosprawność ruchowa 12 2.2. Niepełnosprawność intelektualna 15 2.2.1. Kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej 15 2.2.2. Epidemiologia niepełnosprawności intelektualnej 17 2.3. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 19 2.4. Niepełnosprawność wzrokowa 20 2.5. Niepełnosprawność słuchowa 21 2.6. Niepełnosprawność sprzężona 22 2.7. Podsumowanie 22 Polecenia i pytania sprawdzające 23 Piśmiennictwo 23 3. Rozwój funkcjonalny dziecka – Małgorzata Szmurło 27 3.1. Teorie i koncepcje rozwojowe 27 3.1.1. Teorie rozwoju poznawczego 28 3.1.2. Teorie rozwoju ruchowego 30 3.1.3. Percepcja i działanie 33 3.1.4. Etapy uczenia motorycznego 34 3.2. Rozwój społeczno-emocjonalny 35 3.2.1. Regulacja emocji 35 3.2.2. Rozwój zajęciowy 35 Polecenia i pytania sprawdzające 37 Piśmiennictwo 37 4. Narzędzia oceny – Aleksandra Kulis 39 4.1. Wywiad 39 4.2. Badanie w zakresie struktury i funkcji organizmu 40 4.2.1. Pomiary liniowe i kątowe 40 4.2.2. Badanie napięcia mięśniowego 41 4.2.3. Klasyfikacja Zancolliego 43 4.2.4. Klasyfikacja House’a 45 4.2.5. Ocena chwytów 45 4.2.6. Ocena czucia 46 4.3. Testy i klasyfikacje funkcjonalne 47 4.3.1. System klasyfikacji funkcji motoryki dużej – rozszerzony i poprawiony 47 4.3.2. Manual Ability Classification System 49 4.3.3. Melbourne Assessment 51 4.3.4. Quality of Upper Extremity Skills Test 51 4.3.5. Kids-Assisting Hand Assessment 53 4.3.6. ABILHAND-Kids 54 4.3.7. ABILOCO-Kids 54 4.4. Ocena poziomu uczestnictwa 55 4.4.1. Canadian Occupational Performance Measure 55 4.4.2. Pediatric Evaluation of Disability Inventory, Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computer Adaptive Test 57 4.4.3. Child Occupational Self Assessment 59 4.4.4. Children’s Assessment of Participation and Enjoyment and Preferences for Activities for Children 59 4.4.5. Self-reported Experiences of Activity Settings 60 4.4.6. Measure of Environmental Qualities of Activity Settings 61 4.4.7. Pediatryczny Kwestionariusz Jakości Życia 62 4.4.8. Goal Attainment Scaling 62 4.4.9. Skala Barthel 62 Polecenia i pytania sprawdzające 63 Piśmiennictwo 63 5. O bszary interwencji 67 5.1. Kontrola motoryczna – Aleksandra Kulis 67 5.1.1. Podnoszenie i kontrolowanie głowy 69 5.1.2. Obracanie się 70 5.1.3. Siedzenie 71 5.1.4. Pełzanie i raczkowanie 73 5.1.5. Stanie i chodzenie 73 5.1.6. Bieganie 75 5.1.7. Skakanie 75 Polecenia i pytania sprawdzające 76 Piśmiennictwo 76 5.2. Umiejętności manualne – Aleksandra Kulis 76 Polecenia i pytania sprawdzające 83 Piśmiennictwo 84 5.3. Czynności życia codziennego (Activities of Daily Living – ADL) – Urszula Chrabota 84 5.3.1. Obszary interwencji w zakresie podstawowych czynności życia codziennego 86 5.3.2. Złożone czynności życia codziennego (IADL) 103 5.3.3. Uczestnictwo w życiu społecznym 105 Polecenia i pytania sprawdzające 107 Piśmiennictwo 108 5.4. Wzrok, słuch – Aleksandra Kulis 108 5.4.1. Wzrok 108 5.4.2. Słuch 111 Polecenia i pytania sprawdzające 111 Piśmiennictwo 112 5.5. Integracja sensoryczna – Małgorzata Szmurło 112 5.5.1. Podstawowe wzorce zaburzeń przetwarzania sensorycznego (sensory processing disorder – SPD) 113 5.5.2. Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego 117 5.5.3. Narzędzia diagnostyczne zaburzeń przetwarzania sensorycznego 118 5.5.4. Terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego 119 5.5.5. Fakty oparte na badaniach naukowych dotyczących zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) 124 Polecenia i pytania sprawdzające 125 Piśmiennictwo 125 5.6. Zabawa i zajęcia w czasie wolnym – Beata Batorowicz 126 5.6.1. Zabawa 126 5.6.2. Zajęcia w czasie wolnym 129 5.6.3. Wpływ niepełnosprawności na zabawę i zajęcia czasu wolnego 130 5.6.4. Rola terapeuty zajęciowego 131 5.6.5. Ocena 133 5.6.6. Interwencja 133 5.6.7. Podsumowanie 135 Polecenia i pytania sprawdzające 137 Piśmiennictwo 137 5.7. Wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się w terapii zajęciowej – Beata Batorowicz 138 5.7.1. Komunikacja w życiu dziecka 139 5.7.2. Brak mowy i niepełnosprawność u dzieci 139 5.7.3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (augmentative and alternative communication – AAC) 141 5.7.4. Terminologia i pojęcia kluczowe 143 5.7.5. Grupy dzieci używających AAC 143 5.7.6. Charakterystyka porozumiewania się przy użyciu AAC 144 5.7.7. Kompleksowość 145 5.7.8. Strategie wspomagające interakcje 145 5.7.9. Rola terapeuty zajęciowego 148 5.7.10. Cel i podejście 148 5.7.11. Model i ramy pojęciowe 149 5.7.12. Opis i ocena 149 5.7.13. Rodzaje i przykłady interwencji 156 5.7.14. Ocena wyników 157 Polecenia i pytania sprawdzające 158 Piśmiennictwo 159 5.8. Grafomotoryka i pisanie – Aleksandra Kulis 161 Polecenia i pytania sprawdzające 166 Piśmiennictwo 167 6. Przykłady interwencji terapeutycznych u wybranych dzieci 169 6.1. Studium przypadku – Małgosia – Aleksandra Kulis 169 6.2. Studium przypadku – Bartek – Urszula Chrabota 176 6.2.1. Ocena 177 6.2.2. Interwencja 177 6.3. Studium przypadku – Kasia – Beata Batorowicz 180 6.4. Studium przypadku – Szymek – Aleksandra Kulis 183 Skorowidz 193