Wybór studiów. Rola preferencji kosztów i korzyści
Omawiana książka stanowi próbę kompleksowego, a zarazem ściśle naukowego zbadania uwarunkowań wyborów edukacyjnych związanych z podejmowaniem studiów wyższych w Polsce. Na polskim rynku jest to książka unikatowa i nowatorska ze względu na holistyczne ujęcie, rygor metodologiczny i zakres danych objętych badaniem. Warto również podkreślić, że zespół autorski, obejmujący, wraz z redaktorami naukowymi siedem osób, składa się z wybitnych badaczy rynku pracy i problemów edukacyjnych.
dr hab. Mikołaj Herbst
Pracę oceniam bardzo wysoko. Jestem przekonany, że będzie to publikacja chętnie wykorzystywana nie tylko przez ekonomistów, lecz także przez specjalistów zajmujących się systemem edukacji, rozwojem kapitału ludzkiego, politykami publicznymi i ogólnie rozwojem społeczno-ekonomicznym kraju. (…)
Cieszę się, że tematyka edukacyjna zainteresowała grono utalentowanych badaczy, w większości młodych jeszcze ekonomistów z czołowego ośrodka badań ekonomicznych w kraju, jakim jest niewątpliwie Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. (…)
W sferze edukacji zaangażowane są olbrzymie środki publiczne i prywatne. Poprawa efektywności ich wykorzystania to ważne zadanie dla ekonomistów. Temu służą między innymi wysokiej jakości badania naukowe. Omawiana książka wpisuje się w ten nurt badań i jest znakomitym osiągnięciem.
prof. dr hab. Jerzy Wilkin
Urszula Sztanderska – doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor UW od 2002 roku, autorka i współautorka ponad 140 publikacji naukowych, głównie na temat funkcjonowania rynku pracy i jego związków z procesami makroekonomicznymi. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in.: bezrobocie, w tym zwłaszcza strukturalne, współzależność edukacji i rynku pracy, instytucjonalne uwarunkowania funkcjonowania rynku pracy, a od niedawna również ekonomię edukacji.
Gabriela Grotkowska – doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego. Jest autorką ponad 60 krajowych i zagranicznych publikacji naukowych, kierowała kilkoma projektami badawczymi, a jej zainteresowania naukowe dotyczą w szczególności empirycznej analizy funkcjonowania rynku pracy, związków rynku pracy z otwarciem gospodarki, specyfiki sektora publicznego w kontekście zatrudnienia i wynagrodzeń, a także ekonomii edukacji i powiązań decyzji edukacyjnych z karierą zawodową.
Pozostali autorzy: Mikołaj Czajkowski, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny. Jerzy Mycielski, Leszek Wincenciak
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-870-3
- ISBN druku: 978-83-7383-870-3
- Liczba stron: 248
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska Wprowadzenie 9 Gabriela Grotkowska 1. Ewolucja popytu na studia w Polsce 21 Gabriela Grotkowska, Tomasz Gajderowicz, Leszek Wincenciak 2. Źródła informacji i metodologiczne podstawy badań 33 2.1. Źrodła danych zastanych wykorzystanych w badaniach 33 2.1.1. Informacje na temat wyborow edukacyjnych na poziomie wyższym 34 2.1.2. Informacje o nakładach prywatnych na kształcenie na poziomie wyższym 41 2.1.3. Informacje do oszacowania kosztow alternatywnych kształcenia na poziomie wyższym 44 2.2. Własne badanie terenowe 47 2.3. Podsumowanie 54 Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny 3. Preferencje młodzieży dotyczące studiowania w świetle literatury teoretycznej i empirycznej 57 3.1. Wprowadzenie 57 3.2. Preferencje młodzieży wobec usług edukacyjnych w ujęciu teoretycznym 58 3.3. Wybory Polakow dotyczące studiowania w świetle literatury empirycznej 74 3.4. Podsumowanie 78 Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Marek Giergiczny, Jerzy Mycielski 4. Metody modelowania preferencji dotyczących studiów wyższych: zastosowane podejście 81 4.1. Wprowadzenie 81 4.2. Modelowanie preferencji ujawnionych w rzeczywistych wyborach kandydatow na studia 84 4.2.1. Kluczowe problemy w modelowaniu preferencji ujawnionych 84 4.2.2. Model wyboru studiow wyższych wykorzystany w badaniach empirycznych 86 4.3. Modelowanie preferencji deklarowanych 99 4.3.1. Metoda wyboru warunkowego 100 4.3.2. Metody wyceny warunkowej 104 4.4. Podsumowanie 107 Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Jerzy Mycielski 5. Preferencje ujawnione w rzeczywistych wyborach: model wyboru kierunków studiów 109 5.1. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle danych zastanych 109 5.2. Determinanty wyborow edukacyjnych w świetle specjalnego badania terenowego 111 5.3. Podsumowanie 119 Tomasz Gajderowicz, Mikołaj Czajkowski, Marek Giergiczny 6. Preferencje deklarowane dotyczące studiów w świetle wyników badania terenowego 123 6.1. Wprowadzenie 123 6.2. Bezpośrednio deklarowane preferencje 123 6.3. Preferencje dotyczące studiow wyższych na podstawie badań opartych na hipotetycznych sytuacjach wyboru 134 6.4. Podsumowanie 148 Leszek Wincenciak 7. Wartość wykształcenia wyższego w Polsce 155 7.1. Wprowadzenie 155 7.2. Przegląd badań teoretycznych i empirycznych 156 7.3. Koszty ponoszone w związku ze studiowaniem 163 7.3.1. Koszty bezpośrednie 163 7.3.2. Koszty alternatywne 166 7.4. Wartość bieżąca netto oraz wewnętrzna stopa zwrotu z wykształcenia wyższego – analiza przekrojowa 169 7.4.1. Założenia badawcze 169 7.4.2. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu w populacji ogołem 171 7.4.3. Wartość wykształcenia wyższego i stopa zwrotu według płci, grup kierunkow kształcenia oraz rodzaju ukończonej szkoły wyższej 173 7.5. Podsumowanie 182 Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska 8. Preferencje, korzyści i koszty studiowania 185 8.1. Przedmiot, założenia i metody prezentowanych badań 185 8.2. Rezultaty i ich implikacje 191 Bibliografia 201 Dodatek. Wyniki analizy determinant wyboru kierunku studiów z wykorzystaniem danych zastanych 213 Badanie Ekonomicznej Aktywności Ludności 213 Diagnoza Społeczna 219 Bilans Kapitału Ludzkiego 221 Polski Generalny Sondaż Społeczny 223 Program „Pierwsza Praca” – Absolwent 224 Aneks statystyczny 227 Noty o autorach 241 Indeks nazwisk 243