Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej
"W walce konkurencyjnej na współczesnych rynkach globalnych efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z głównych źródeł przewagi konkurencyjnej firm. Stała się ona obszarem badań na początku lat 80. XX wieku i od tego czasu pozostaje nieprzerwanie przedmiotem gruntownych analiz na gruncie zarówno ekonomii, jak i nauk o zarządzaniu. Przyjęcie we współczesnym biznesie perspektywy przeniesienia konkurencji z poziomu firm na płaszczyznę rywalizacji łańcuchów dostaw sprawia, że to właśnie zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z podstawowych źródeł przewagi konkurencyjnej w XXI wieku, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw funkcjonujących w globalnej przestrzeni gospodarczej. Liderami biznesu stają się firmy, które stosują zaawansowane działania planistyczne w celu opracowania strategii łańcucha dostaw zorientowanej na umiejętność wychodzenia naprzeciw zmianom w popycie i oczekiwaniach klienta, redukcję kosztów, zapewnienie pełnej przejrzystości w łańcuchu oraz radzenie sobie z ryzykiem zewnętrznym, coraz częściej przybierającym formę zagrożeń kryzysowych o charakterze ogólnoświatowym.
Choć wszystkie prezentowane tu rozdziały nawiązują do tytułu publikacji, to podejście ich Autorów różni się jednak znacząco w odniesieniu nie tylko do interpretacji oraz identyfikacji samych źródeł przewagi konkurencyjnej, lecz także podjętych prób wpisania ich w ramy zarządzania współczesnymi łańcuchami dostaw. Wynika to m.in. z odmiennego podejścia do analizowanych zagadnień wśród instytucji, które reprezentują Autorzy, specyfiki prowadzonych przez nich badań czy też indywidualnego sposobu postrzegania wskazanej problematyki.
"
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8030-136-8
- Liczba stron: 196
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa Krzysztof Rutkowski Rozdział 1. Rola przełomowych technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej łańcuchów dostaw w XXI wieku Wstęp 1.1. Przewaga konkurencyjna a zarządzanie łańcuchem dostaw 1.1.1. Istota przewagi konkurencyjnej 1.1.2. Uwagi krytyczne 1.1.3. Zarządzanie łańcuchem dostaw a przewaga konkurencyjna 1.2. Internet rzeczy, Przemysł 4.0 i SMAC - katalizatory zmian technologicznych w łańcuchu dostaw 1.2.1. Internet rzeczy 1.2.2. Przemysł 4.0 1.2.3. SMAC 1.3. Główne technologie mające kluczowy wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku 1.3.1. Analityka Big Data 1.3.2. 3D Printing 1.3.3. Robotyzacja i automatyzacja 1.3.4. Pojazdy autonomiczne (bezzałogowe) i drony 1.3.5. Rozszerzona rzeczywistość Podsumowanie Bibliografia Anna Baraniecka Rozdział 2. Modele dojrzałości łańcuchów dostaw - charakterystyka i korzyści wynikające z ich zastosowania Wstęp 2.1. Istota i funkcje modeli dojrzałości łańcuchów dostaw 2.2. Przegląd modeli dojrzałości łańcuchów dostaw 2.3. Korzyści wynikające z zastosowania modeli dojrzałości w praktyce zarządzania łańcuchami dostaw Podsumowanie Bibliografia Blanka Tundys Rozdział 3. Źródła przewagi konkurencyjnej zielonego łańcucha dostaw - analiza kluczowych czynników Wstęp 3.1. Cele i pytania badawcze 3.2. Zielony łańcuch dostaw - nowy model biznesu: aspekty teoretyczne 3.3. Kluczowe czynniki i źródła przewagi konkurencyjnej zielonego łańcucha dostaw 3.4. Koncepcyjne ujęcie strategii zielonego łańcucha dostaw w kontekście przewag konkurencyjnych Podsumowanie Bibliografia Wacław Szymanowski Rozdział 4. Koncepcja przezroczystości jako źródła przewagi konkurencyjnej w zarządzaniu łańcuchem dostaw Wstęp 4.1. Uwarunkowania konieczności śledzenia i monitorowania żywności 4.2. Strategia monitorowania i śledzenia żywności z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych 4.2.1. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w kontroli bezpieczeństwa dostaw żywności jako narzędzie wdrażania koncepcji traceability 4.2.2. Zasady organizacji śledzenia łańcuchów i sieci dostaw 4.3. Główni interesariusze Platformy Śledzenia i Monitorowania Żywności 4.3.1. Znaczenie problemu przezroczystości z perspektywy rynku żywności 4.3.2. Interesariusze przezroczystości w łańcuchu żywnościowym 4.3.3. Rola państwa w realizacji interesu publicznego 4.3.4. Konsumenci i społeczeństwo 4.3.5. Rolnicy jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym 4.3.6. Producenci żywności jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym 4.3.7. Handel jako interesariusz w łańcuchu żywnościowym 4.4. Koncepcja Europejskiej Platformy Śledzenia i Monitorowania Żywności - struktura, wyzwania i oczekiwania 4.4.1. Struktura platformy ze względu na potrzeby informacyjne 4.4.2. Wyzwania i oczekiwania względem platformy monitorowania i śledzenia żywności 4.4.3. Rola informacji w budowaniu zaufania na rynku żywności 4.4.3.1. Wpływ bezpieczeństwa na przezroczystość łańcucha żywnościowego 4.4.3.2. Wpływ jakości na przezroczystość łańcuchów żywnościowych 4.4.3.3. Przeźroczystość a integralność mierzona ocenami środowiskowymi, społecznymi i etycznymi 4.4.4. Informacje odnośnie budowy zaufania oraz technologie tworzące infrastrukturę do śledzenia i monitorowania łańcuchów żywnościowych 4.4.4.1. Technologie informacyjne tworzące infrastrukturę do śledzenia i monitorowania łańcuchów żywnościowych 4.5. Dobre praktyki w zakresie integracji interesariuszy rynku żywnościowego - system RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed) 4.5.1. RASFF jako przykład instytucji monitorowania i kontroli zanieczyszczeń żywności w UE Podsumowanie Bibliografia Barbara Ocicka, Grażyna Wieteska Rozdział 5. Otwarte innowacje jako źródło wartości w relacjach z dostawcami Wstęp 5.1. Zarządzanie relacjami z dostawcami a zarządzanie wartością w łańcuchach dostaw 5.2. Otwarte innowacje produktowe i procesowe rozwijane we współpracy z dostawcami 5.3. Charakterystyka próby badawczej 5.4. Wyniki i dyskusja Podsumowanie Bibliografia Piotr Polak Rozdział 6. Znaczenie relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw - zastosowanie koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnym biznesie Wstęp 6.1. Relacje między ogniwami w łańcuchu dostaw 6.2. Relacje konfrontacyjne w łańcuchu dostaw - analiza krytyczna 6.3. Dziesięć słabych stron podejścia transakcyjnego w relacjach utrzymywanych w ramach łańcucha dostaw 6.4. Znaczenie relacji partnerskich w świetle koncepcji Vested 6.5. Proces wdrażania rozwiązania Gettting to WE w Polsce Podsumowanie Bibliografia Bartosz Woliński Rozdział 7. Wpływ koncepcji Przemysł 4.0 na konfigurację i zarządzanie łańcuchami dostaw w przyszłości Wstęp 7.1. Przemysł 4.0 7.2. Fabryka przyszłości 7.3. Perspektywy Podsumowanie Bibliografia