Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego
Publikacja prezentuje rozwiązania w zakresie tworzenia i wprowadzania w życie systemu oraz polityki zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego. W książce zawarto m.in.:
wskazówki dla jednostek w zakresie kształtowania własnych, zindywidualizowanych procedur zarządzania ryzykiem w oparciu o najnowszy standard zarządzania ryzykiem ISO 31000, w tym w zakresie definiowania ryzyka i znaczenia zagrożeń w ich działalności,
nowe rozwiązania organizacyjne w zakresie zarządzania ryzykiem (struktura ramowa i etapy przebiegu procesu) ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego,
wyniki badań ankietowych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich postaw wobec ryzyka i ubezpieczeń oraz dokonanej przez nie analizy zagrożeń,
wytyczne związane z budowaniem programu ubezpieczeniowego dla gmin, przy uwzględnieniu zakupu ubezpieczeń w procedurze zamówień publicznych,
problematykę funkcjonowania ubezpieczeń mienia i odpowiedzialności cywilnej jednostek samorządu terytorialnego.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla kierowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, audytorów wewnętrznych oraz pracowników samorządowych zaangażowanych w proces zarządzania ryzykiem w poszczególnych jednostkach. Będzie także pomocne pracownikom zakładów ubezpieczeń oraz pośrednikom ubezpieczeniowym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7509-2
- ISBN druku: 978-83-264-3353-5
- EAN: 9788326475092
- Liczba stron: 404
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 11 Rozdział I Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 15 1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka | str. 15 1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 30 1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 35 1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka | str. 52 Rozdział II Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 65 2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 65 2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego | str. 77 2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku | str. 88 2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza | str. 95 Rozdział III Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 111 3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem | str. 111 3.2. Standard europejski (FERMA) | str. 117 3.3. Standard amerykański (COSO II) | str. 120 3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) | str. 124 3.5. Standard ISO 31000 | str. 125 3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 130 Rozdział IV Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego | str. 140 4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem | str. 140 4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem | str. 144 4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem | str. 145 4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem | str. 145 4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem | str. 146 4.3. "Apetyt na ryzyko" | str. 153 4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka | str. 157 Rozdział V System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego | str. 172 5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go kształtujące | str. 172 5.2. Etapy procesu kreacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego | str. 177 5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego | str. 185 5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem przez audyt wewnętrzny | str. 200 Rozdział VI Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego | str. 206 6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych | str. 206 6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego | str. 206 6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 214 6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej | str. 220 6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II | str. 222 6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 | str. 226 6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 233 6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk | str. 235 6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 241 Rozdział VII Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego | str. 246 7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne | str. 246 7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka | str. 253 7.2.1. Identyfikacja ryzyka | str. 253 7.2.2. Analiza ryzyka | str. 259 7.3. Postępowanie wobec zagrożeń - postępowanie z ryzykiem | str. 263 7.4. Efekty procesu zarządzania ryzykiem | str. 276 Rozdział VIII Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego | str. 282 8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i zalety ubezpieczania ryzyka | str. 282 8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia | str. 295 8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym | str. 311 8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych | str. 320 Rozdział IX Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 331 9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce | str. 331 9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych | str. 337 9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 346 9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych | str. 355 Bibliografia | str. 367 Źródła internetowe | str. 389 Wykaz aktów prawnych | str. 391 Spis tabel i rysunków | str. 395