Dźwięk bez fikcji O radiowym reportażu artystycznym
Książka traktuje o fenomenie dźwięku w procesie powstawania radiowego reportażu artystycznego. Autorka proponuje nowe spojrzenie na etapy powstawania reportażu radiowego, które ujmuje jako proces zdeterminowany przez świadome użycie tworzywa dźwiękowego (zostaje zaproponowany termin: determinizm tworzywa). Prześledzenie owego procesu pozwala na wyeksponowanie tych cech i wartości reportażu dźwiękowego, których nie odnajdziemy w gatunkach prasowych, telewizyjnych czy filmowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23308-2
- ISBN druku: 978-83-01-23233-7
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 7 ROZDZIAŁ 1 15 Radiowy reportaż artystyczny. Słuchanie dźwięku 15 1.1. Artystyczny reportaż radiowy. Dźwiękowe non-fiction 15 1.2. Człowiek i dźwięk. Społeczeństwa ucha 26 1.3. Słuchanie świadome i nieświadome 33 1.4. Kolektywne słuchanie. Rola społeczna i kulturotwórcza 44 1.5. Dźwięk w radiu 50 1.6. Synkretyzm radiowych narracji 56 ROZDZIAŁ 2 59 Reportaż artystyczny w radiu jako film audialny 59 2.1. Etapy pracy twórcy nad reportażem artystycznym 59 Mały temat. Duży temat 62 Nagrania 67 Montaż 70 Realizacja dźwięku 70 2.2. Radiofoniczność problematyki reportażu 71 2.3. Mikrofon jako kamera. Plany dźwiękowe i ich funkcja 78 ROZDZIAŁ 3 93 Fenomen „spotkania” w procesie powstawania reportażu artystycznego 93 3.1. Reportażysta i jego bohater. Relacja uczeń – mistrz 95 Mistrz 98 Uczeń 103 3.2. Rozmowa jako tworzywo w reportażu artystycznym 106 3.3. Dialogiczność i konfesyjność reportażu radiowego 113 Ja autor 120 Słuchanie empatyczne i dialogiczne a ostateczny kształt reportażu 123 3.4. Narracyjność i muzyczność wypowiedzi głosowej 127 Narracyjność wypowiedzi głosowej 132 Muzyczność wypowiedzi głosowej 135 ROZDZIAŁ 4 145 Dramaturgia reportażu artystycznego 145 4.1. Aktant model (model aktancjelowy) 146 4.2. Pierwsze minuty. Introdukcja w reportażu artystycznym 150 4.3. Modele dramaturgiczne: linearny i cyrkularny 154 4.4. Hipsometryczna „mapa uczuć”: zakresy emocjonalności przekazu reportażowego 164 ROZDZIAŁ 5 171 Realizacja dźwięku w reportażu artystycznym 171 5.1. Reportaż radiowy jako precyzyjna kompozycja dźwiękowa 172 5.2. Muzyka i jej znaczenie dla artyzmu reportażu 181 Muzyka jako komponent wspomagający 183 Muzyka jako komponent organiczny 189 5.3. Cisza w reportażu artystycznym 194 Cisza nagrania. Cisza spotkania 195 Cisza w konstruowaniu dramaturgicznym 199 Cisza w kompozycji 201 5.4. Metafora w radiowym reportażu artystycznym 202 Zakończenie 213 Bibliografia 221