Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa
"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język. Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych. Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu." Z tekstu "Stajemy przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób realizować kształcenie przedmiotowo-językowe w sytuacji doświadczanej wielości języków oraz światów i towarzyszącego mu zróżnicowania. Sugerowane w tej książce przejście od kształcenia przedmiotowo-językowego do multialfabetyzacji stanowi w moim przekonaniu interesującą odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stajemy." Prof. dr hab. Roman Leppert "Książka Barbary Muszyńskiej niewątpliwie dostarcza istotnego głosu eksperckiego w obszarze wdrożeń działania dydaktycznego realizującego naukowe postulaty teoriopoznawcze. Co więcej, wskazuje na istotność owej wiedzy na temat aplikacyjności teorii u praktyków, czyli nauczycieli. Innymi słowy, podkreśla konieczność sięgania przez nich po naukowe uzasadnienia, by aktywnie współtworzyć wiedzę naukową w reflektywnym i refleksyjnym działaniu praktycznym. Monografia stanowi płynną i ważną lekturę zarówno dla teoretyków, jak i praktyków kształcenia językowego i obcojęzycznego." Dr Beata Karpińska-Musiał, prof. UG
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23559-8
- ISBN druku: 978-83-01-23414-0
- Liczba stron: 152
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie VII Rozdział 1. Napięcia na styku teorii i praktyki 1 1.1. Trudności w realizacji programów kształcenia CLIL 1 1.2. Kształcenie dwujęzyczne w języku obcym 5 1.3. Kształcenie dwujęzyczne w oddziałach przygotowawczych dla uczniów cudzoziemskich 8 Rozdział 2. Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa 17 2.1. Świadomość przedmiotowa i epistemologie osobiste nauczycieli 17 2.2. Multialfabetyzacja jako koncepcja w relacji do konceptualizacji wiedzy jako działania 25 2.3. Praktyka edukacyjna 37 2.3.1. Tekst jako dyskurs kulturowy 37 Przykład – mapy serca 41 2.3.2. Głębokie czytanie 43 Przykład – Malala i jej czarodziejski ołówek 46 2.3.3. Teksty dwujęzyczne 51 Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku obcym 52 Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku drugim 55 2.3.4. Zróżnicowane uczenie się 59 Przykład – gra wideo HerStory 61 2.3.5. Multimodalne znaczenia 63 Przykład – analiza i przygotowanie infografiki 68 2.3.6. Media – wycinki dyskursów społecznych 72 Przykład – memy w rozwijaniu krytycznej umiejętności korzystania z mediów 73 2.3.7. Interdyscyplinarne treści kształcenia 75 Przykład – rozpoznanie i zbadanie problemu środowiska naturalnego 78 2.3.8. Wiedza uprzednia i osobista 82 Przykład – opisz jabłko 84 Przykład – indywidualny lub grupowy wywiad oparty na schemacie badań fenomenograficznych 85 2.3.9. Fikcja spekulatywna 87 Przykład – Karzeł Mendla 92 Rozdział 3. Program szkolny w formie bufetu szwedzkiego 97 3.1. Bufet szwedzki jako metafora kształcenia 97 3.2. Uczenie (się) przez projektowanie – postulat epistemiczny i praktyczny 103 Podsumowanie. Kształcenie przedmiotowo-językowe w nowej odsłonie 113 Bibliografia 117 Indeks 133 O Autorce 137