Metody zarządzania wartością publiczną
Wartość publiczna jest nową koncepcją, dopiero kształtującą się tak w teorii, jak i w praktyce zarządzania organizacjami publicznymi. Żeby wartość publiczną dostarczać społeczeństwu, niezbędne jest stosowanie odpowiednich narzędzi. Podstawową ich typologię omówiono w książce na konkretnych przykładach. Niniejsza praca adresowana jest do wszystkich osób zajmujących się badaniami zarządzania publicznego, tak do menedżerów publicznych, jak i do odbiorców usług publicznych.
Problematyka wartości jest rzadko poruszana przez polskich autorów. A w tym przypadku mamy do czynienia z opracowaniem ujmującym tę problematykę całościowo – z punktu widzenia nauki o zarządzaniu. Tym samym książka stanowi kompendium wiedzy na temat tego ważnego i słabo opracowanego zagadnienia.
Autor dokonuje w niej wszechstronnego przeglądu dostępnej literatury, głównie anglojęzycznej. Wykazuje się przy tym nie tylko oczytaniem, ale też systematycznością i jasnością wywodu. To dobry przykład tzw. książki profesorskiej.
z recenzji prof. Jerzego Hausnera
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-65390-31-8
- ISBN druku: 978-83-65390-31-8
- Liczba stron: 178
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1 Charakterystyka zarządzania wartością publiczną 13 1.1. Wprowadzenie do zarządzania wartością publiczną 13 1.2. Wartość jako koncept teoretyczny 13 1.3. Definicja wartości publicznej 14 1.4. Trójkąt strategiczny – podstawa koncepcji wartości publicznej 20 1.4.1. Wartość publiczna i otoczenie wykonawcze 21 1.4.2. Legitymizacja, poparcie i otoczenie wspierające 22 1.4.3. Zdolności operacyjne i organizacja 23 1.5. Operacjonalizacja wartości publicznej na potrzeby jej pomiaru 25 1.5.1. Model wartości konkurujących 26 1.5.2. Karta wyników wartości publicznej 27 1.5.3. System pomiaru wartości publicznej oparty na dokonaniach 29 1.5.4. Pomiar wartości publicznej Work Foundation 30 1.5.5. The Accenture Public Sector Value Model 31 1.6. Specyfika zarządzania wartością publiczną 32 1.7. Podsumowanie 36 Rozdział 2 Zarządzanie usługami publicznymi 39 2.1. Wprowadzenie 39 2.2. Charakterystyka dziedziny i rodzaje metod zarządzania usługami publicznymi 39 2.3. Badanie oczekiwań klientów usług publicznych 45 2.3.1. Charakterystyka obszaru 45 2.3.2. Przegląd metod badania oczekiwań klientów 46 2.3.3. Przykładowa metoda: SERVQUAL 46 2.4. Współprodukcja 49 2.4.1. Charakterystyka obszaru 49 2.4.2. Przegląd metod współprodukcji wartości publicznej 50 2.4.3. Przykładowa metoda 1: budżet obywatelski 52 2.4.4. Przykładowa metoda 2: service blueprinting 53 6 Metody zarządzania wartością publiczną 2.5. Komunikacja zewnętrzna 55 2.5.1. Charakterystyka obszaru 55 2.5.2. Przegląd metod komunikacji zewnętrznej 56 2.5.3. Przykładowa metoda: strona internetowa organizacji 58 2.6. Zarządzanie operacyjne 59 2.6.1. Charakterystyka obszaru 59 2.6.2. Wybrane metody zarządzania operacyjnego 60 2.6.3. Przykładowa metoda: lean government 60 2.7. Podsumowanie 62 Rozdział 3 Zarządzanie ukierunkowane na otoczenie 65 3.1. Wprowadzenie 65 3.2. Charakterystyka dziedziny i rodzaje metod zarządzania ukierunkowanych na otoczenie 65 3.3. Zarządzanie polityczne 71 3.3.1. Charakterystyka obszaru 71 3.3.2. Przegląd metod zarządzania politycznego 72 3.3.3. Przykładowa metoda: deliberacja 73 3.4. Organizacyjne politykowanie 75 3.4.1. Charakterystyka obszaru 75 3.4.2. Przegląd metod organizacyjnego politykowania 76 3.4.3. Przykładowe reguły wywierania wpływu w organizacji 77 3.5. Zarządzanie relacjami z interesariuszami 77 3.5.1. Charakterystyka obszaru 77 3.5.2. Przegląd metod zarządzania relacjami z interesariuszami 79 3.5.3. Przykładowa metoda: analiza interesariuszy 81 3.6. Podsumowanie 83 Rozdział 4 Zarządzanie ukierunkowane na rezultaty 85 4.1. Wprowadzenie 85 4.2. Charakterystyka dziedziny i rodzaje metod zarządzania ukierunkowanych na rezultaty 85 4.3. Planowanie dla rezultatów 89 4.3.1. Charakterystyka obszaru 89 4.3.2. Przegląd metod planowania dla rezultatów 90 4.3.3. Przykładowa metoda: foresight 91 4.4. Monitorowanie rezultatów 94 4.4.1. Charakterystyka obszaru 94 4.4.2. Przegląd metod monitorowania rezultatów 95 4.4.3. Przykładowa metoda: karta wyników wartości publicznej 97 4.5. Ewaluacja rezultatów 99 4.5.1. Charakterystyka obszaru 99 4.5.2. Przegląd metod ewaluacji rezultatów 101 4.5.3. Przykładowa metoda: analiza kosztów i korzyści 103 4.6. Podsumowanie 105 Rozdział 5 Typologie metod zarządzania wartością publiczną 107 5.1. Wprowadzenie 107 5.2. Założenia przeprowadzenia typologii metod zarządzania wartością publiczną 107 5.2. Typologia metod zarządzania wartością z perspektywy interdyscyplinarnej 109 5.2.1. Opis metody badawczej 109 5.2.2. Analiza grupy metod zarządzania usługami publicznymi 112 5.2.3. Analiza grupy metod zarządzania otoczeniem 116 5.2.4. Analiza grupy metod zarządzania rezultatami 119 5.2.5. Wnioski z typologii metod z perspektywy multidyscyplinarnej 123 5.3. Typologia metod zarządzania wartością ze względu na zakres, sposób i warunki stosowania 123 5.3.1. Przyjęta metoda i kryteria klasyfikacyjne 123 5.3.2. Typologia ze względu na zakres wykorzystania metod 127 5.3.3. Typologia ze względu na sposób stosowania metod 129 5.3.4. Typologia ze względu na warunki stosowania metod 130 5.3.5. Ogólna typologia metod 132 5.3.6. Wnioski z typologii metod zarządzania wartością publiczną 133 5.4. Podsumowanie 134 Zakończenie 135 Załącznik 1. Scenariusz badania 137 Załącznik 2. Zestawienie danych wejściowych do cząstkowych analiz MFA 139 Spis rycin 143 Spis tabel 145 Literatura 147 Indeks nazwisk 173