Nowy odbiorca?
Książka zawiera krytyczny przegląd teorii kultury współczesnej z perspektywy przemian modelu odbiorcy i odbioru ? od klasycznych koncepcji kultury masowej z lat pięćdziesiątych XX wieku po najnowsze prace poświęcone kulturze uczestnictwa. Koncentracja na odbiorcy i jego podmiotowości staje się dla autorki sposobem na pisanie społecznej teorii mediów, powiązanej z kulturową transformacją systemów komunikacji społecznej. Wnikliwej analizie poddaje ona ukryte założenia na temat rozumienia zarówno samej kultury, jak i koncepcji jednostki jako jej uczestnika. Przedstawia również praktyczne wymiary odkrywania odbiorcy przez teorie, a przede wszystkim problem kompetencji medialnych publiczności oraz projektów edukacji medialnej. W centrum zainteresowania sytuuje wnikliwą i zarazem wszechstronną refleksję semiotyczną dotyczącą współczesnych przemian odbiorcy kultury. Mamy tu do czynienia z refleksją o charakterze systemowym, z istoty swej interdyscyplinarną. Jej podstawę metodologiczną stanowi nowocześnie uprawiana socjologia kultury.
Współczesny i zarazem na wskroś nowoczesny charakter refleksji badawczej, jaką prezentuje autorka, czyni jej książkę tytułem bez precedensu na naszym rynku wydawniczym. Nie mieliśmy dotąd w rodzimej literaturze naukowej podobnego syntetycznego opracowania, które obejmowałoby rozległą całość przemian modelu odbioru i odbiorcy, a jednocześnie przedstawiało bogaty repertuar zagadnień związanych z tą złożoną, niełatwo poddającą się refleksji naukowej tematyką.
Autorka nie tylko referuje klasyczne koncepcje teoretyczne, lecz również wielokrotnie przywołuje w swoich rozważaniach literaturę nową i najnowszą, powołując się na prace Manuela Castellsa, Lva Manovicha, Andrew Keena, Henry'ego Jenkinsa, Jamesa Gee, Paula Levinsona, Pierre'a Levy'ego, Sonii Livingstone i wielu innych badaczy tej złożonej problematyki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64363-60-3
- ISBN druku: 978-83-64363-06-1
- Liczba stron: 259
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie /9 Rozdział I. Odbiorca nieobecny /13 Teorie kultury masowej /13 Teorie kultury masowej a tradycja selektywnych ujęć kultury /15 „Ukryte założenia i jawne interpretacje kultury masowej” /18 Elitarne koncepcje kultury vs teorie kultury masowej /21 Postulaty, oceny, emocje /23 Model komunikowania i model artykulacji kultury a nieobecność odbiorcy /29 Koncepcja społeczeństwa masowego w służbie ideologii kultury masowej /31 Odbiorca we wczesnych badaniach empirycznych /34 Widownia jako „masa społeczna” /35 Dominujący paradygmat teoretyczny i badawczy w badaniach nad komunikowaniem masowym a badania nad odbiorcami /40 Stopniowe przemiany w sposobach rozumienia odbiorcy w komunikacji masowej /43 Ponowne odkrycie małych grup społecznych /44 Teoria użytkowania i korzyści /46 Rozdział II. Odbiorca odnaleziony /50 Brytyjskie studia kulturowe /50 Problem rozumienia kultury /51 Podstawowy układ odniesienia dla kształtującego się w studiach kulturowych rozumienia kultury /51 Kultura jest zwyczajna /53 Kulturalizm /55 „Ojcowie założyciele” w roli ludzi marginalnych (marginal men) /58 Dziedzictwo kulturalizmu /60 Kultura i polityka /61 Problem ideologii /64 Próba zerwania z opozycją kultura wysoka–kultura niska /67 Kultura popularna /67 Kultura współczesna /70 Stuart Hall. Kodowanie i dekodowanie /73 Rozdział III. Wspólnoty interpretacyjne /78 David Morley i dostrzeżenie roli kontekstu dekodowania / 78 Heterogeniczność publiczności /80 Kultura robotnicza /81 Subkultury /83 Pojęcie subkultury /84 Polityka stylu /86 „Publiczność kobieca” i feministyczne badania nad odbiorem / 90 Problem reprezentacji /91 Odbiorca aktywny /95 Rasa i etniczność /99 Problem stereotypizacji mniejszości /100 Rola przynależności etnicznej, narodowej i rasowej /102 Metodologia badań nad odbiorcami /106 Rozdział IV. Edukacja medialna /111 Dostrzeżenie roli kompetencji odbiorców kultury /111 Studia kulturowe jako inspiracja i teoretyczna baza projektów edukacji medialnej /115 Społeczne zaangażowanie studiów kulturowych /115 Pojmowanie roli intelektualisty w brytyjskich studiach kulturowych /117 Kulturowa polityka różnicy w praktyce /119 Studia kulturowe i ich dalsze interpretacje. Potencjał pedagogiczny / 123 Związki między pedagogiką krytyczną a studiami kulturowymi / 126 Źródła projektów edukacji medialnej /129 Co to jest edukacja medialna? Problem kompetencji medialnych /131 Media jako forma pedagogiki i socjalizacji /135 Protekcjoniści kontra zwolennicy edukacji medialnej /136 Edukacja medialna. Między teorią a praktyką /140 Critical media literacy. Teoria w praktyce /143 Krytyczna edukacja medialna /144 Studia kulturowe w szkole /148 Rozdział V. Rewolucja cyfrowa? /150 Najnowsze ujęcia kultury /150 „Choroba natychmiastowości” /153 Retoryka „wielkiego zerwania” /154 Postmodernistyczny nihilizm /156 W drodze do przełamania impasu teoretycznego /156 Kategoria kultury raz jeszcze /156 Kumulatywny charakter sceny komunikacyjnej /159 Teoria miękkiego determinizmu /160 Perspektywa długiego trwania /162 Rola analogowej fazy audiowizualności w kształtowaniu się „cyfrowego przewrotu”. Potencjał badań studiów kulturowych /166 Publiczność subkulturowa /169 Fani /174 Kultura fanów /178 „Awangarda” kultury uczestnictwa /182 Rozdział VI. Kultura uczestnictwa /185 Problem interaktywności /185 Socjologiczne ujęcia interaktywności /192 Interaktywność i uczestnictwo /193 Społeczna historia najnowszych technologii /194 Aktywiści sieciowi /196 Śmierć autora? /197 Społeczne i kulturowe protokoły kultury uczestnictwa /199 Internet Web 2.0 /200 Media społeczne /202 Kultura uczestnictwa czy kult amatora? /204 Społeczna przestrzeń Internetu /206 Cyfrowy podział /207 Cyfrowy podział w Polsce /210 Luka uczestnictwa /212 Edukacja medialna 2.0 /215 Edukacja medialna 2.0 w praktyce /216 Edukacja medialna 2.0 w szkole. Trudności i ograniczenia 219 Edukacja nieformalna. „Wspólnoty przyciągania” /221 Społeczności kreatywne /222 Zakończenie /225 Indeks osób /232 Indeks rzeczowy /237 Bibliografia /241 Podziękowania / 256