Stan realizacji i perspektywy rozwoju e-administracji w Polsce
Niniejsze opracowanie składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcono istocie społeczeństwa informacyjnego. W rozdziale drugim podjęto próbę identyfikacji e-Administracji. Trzeci rozdział dotyczy oceny obecnego stanu rozwoju e-Administracji w Polsce. Czwarty rozdział traktuje o potrzebie uwarunkowań prawnych w e-Administracji. Piąty rozdział dotyczy bezpieczeństwa e-Administracji. Rozdział szósty jest poświęcony badaniom rozwoju e-Administracji w województwie śląskim. Rozdział siódmy jest rozdziałem podsumowującym, gdzie dokonano analizy stanu realizacji i podjęto próbę określenia kierunków dalszego rozwoju e-Administracji w Polsce.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7246-688-4
- ISBN druku: 978-83-7246-688-4
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 Rozdział 1. ISTOTA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO 17 1.1. Charakterystyka społeczeństwa informacyjnego 17 1.2. Cele i zadania społeczeństwa informacyjnego w Polsce 24 1.3. Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego 27 Rozdział 2. E-ADMINISTRACJA W UNII EUROPEJSKIEJ 33 2.1. Definicje i istota e-Administracji 33 2.2. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju e-Administracji 37 2.3. Usługi e-Administracji w UE 45 2.4. Estonia jako przykład państwa UE z rozwiniętą e-Administracją 50 Rozdział 3. E-ADMINISTRACJA W POLSCE 63 3.1. Istota i zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce 63 3.2. Uwarunkowania funkcjonowania e-Administracji w Polsce 65 3.2.1. E-podpis 72 3.2.2. Wybrane przykłady stosowanych e-dokumentów 76 3.3. Założenia i rozwój e-Administracji w Polsce 77 3.3.1. Wrota Polski 83 3.3.2. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) 85 3.3.3. Sieć Teleinformatyczna Administracji Publicznej (STAP) 88 3.3.4. BIP 89 3.4. Działania władz polskich na rzecz rozwoju e-Administracji 91 Rozdział 4. UWARUNKOWANIA PRAWNE E-ADMINISTRACJI 98 4.1. Specyfika prawna e-Administracji 98 4.2. Prawne uwarunkowania efektywności informatyzacji administracji 102 4.3. Ochrona informacji w e-Administracji 106 4.3.1. Podstawowe źródła norm dotyczących ochrony danych osobowych 107 4.3.2. Ogólne zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych 107 Rozdział 5. BEZPIECZEŃSTWO E-ADMINISTRACJI 109 5.1. Strategia tworzenia bezpiecznej e-Administracji i cyberprzestrzeni 109 5.2. Przestępstwo internetowe a kodeks karny 115 5.3. System zarządzania bezpieczeństwem informacji 117 5.4. Modele bezpieczeństwa informacji i obowiązki administratora danych 125 5.4.1. Zakres działalności Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych 127 Rozdział 6. BADANIE ROZWOJU E-ADMINISTRACJI W POLSCE NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO 129 6.1. Opis podziału terytorialnego w Polsce 129 6.1.1. Opis województwa śląskiego 133 6.2. Badania jakości serwisów internetowych miast powiatowych województwa śląskiego 134 6.2.1. Kryteria oceny i metody badawcze jakości serwisów internetowych 135 6.2.2. Wyniki badań jakości serwisów internetowych i ich interpretacja 137 6.3. Badanie dostępności i poziomu rozwoju usług e-Administracji miast powiatowych województwa śląskiego 145 6.3.1. Kryteria oceny i metody badawcze poziomu rozwoju e-usług 146 6.3.2. Wyniki badań poziomu rozwoju e-usług i ich interpretacja 151 6.4. Analiza przydatności Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP) do realizacji e-usług w województwie śląskim 157 6.4.1. Proces pozyskania podpisu elektronicznego 161 6.4.2. Wykorzystanie certyfikatu CC SEKAP (przykład klienta) 166 Rozdział 7. ANALIZA STANU REALIZACJI E-ADMINISTRACJI I KIERUNKI JEJ DALSZEGO ROZWOJU W POLSCE 172 7.1. Koncepcja i stan realizacji e-Administracji w Unii Europejskiej 172 7.1.1. Interoperacyjność i standaryzacja w e-Administracji 177 7.2. Koncepcja i stan realizacji e-Administracji w Polsce 181 7.2.1. Ocena poziomu realizacji e-Administracji w świetle źródeł statystycznych 187 7.3. Analiza wyników przeprowadzonych badań w województwie śląskim i w Estonii 192 7.3.1. Analiza wyników badań jakości i koncepcja standaryzacji budowy serwisów internetowych urzędów świadczących usługi publiczne 193 7.3.2. Analiza wyników badań poziomu realizacji e-usług w Estonii i w miastach powiatowych województwa śląskiego 197 7.4. Kierunki dalszego rozwoju e-Administracji w województwie śląskim i kraju 200 ZAKOŃCZENIE 205 LITERATURA 209 SPIS RYSUNKÓW 225 SPIS TABEL 230 SUMMARY 231