Stulecie Sadu Rozstajnego
Sad rozstajny ukazał się w roku 1912. W momencie wydania był to spóźniony debiut, z dzisiejszej perspektywy jest to pierwsza książka wielkiego poety. Warto się dokładnie przyjrzeć temu zbiorowi, usytuowanemu pomiędzy wczesnymi wierszami Bolesława Leśmiana, publikowanymi w młodopolskich czasopismach, a znakomitymi tomami ogłoszonymi w dwudziestoleciu międzywojennym. Warto zapytać, kim był Leśmian znajdujący się w połowie drogi do wielkości i jak pracowała wówczas jego poetycka wyobraźnia.
Pierwszym wrażeniem, jakie nasuwa się po lekturze dwudziestu dwu artykułów składających się na książkę Stulecie Sadu rozstajnego, jest przekonanie o potrzebie i sukcesie zaprezentowanych w niej spojrzeń badawczych oraz o bardzo dobrej, przemyślanej kompozycji całości. Prowadzi ona od rozważań nad tytułem Leśmianowskiego zbioru ku analizom wybranych jego wątków i przekrojów, dopełniającym się, ale i wchodzącym z sobą, dzięki sąsiedztwu, w wyraźny dialog nieraz odmiennych wniosków. Silne jest też wrażenie, że przy oczywistym zindywidualizowaniu studiów pisanych przez wielu autorów, z kilku pokoleń i „szkół” literaturoznawczych, niniejsza praca jest całością zwartą, komplementarną, stanowiącą w istocie wieloaspektową monografię Sadu..., wiele mówiącą także o późniejszej twórczości Leśmiana.
Konstrukcja tej książki daje ważny, przekrojowy wgląd w leśmianologię i rozmaite metody analizy tekstu, na których zyskuje wyłaniający się z niej obraz zbioru interpretowanego po latach, i wiele mówi o naszych – polonistycznych, poetologicznych – orientacjach i przeorientowaniach, o zmieniających się obszarach lektury i mocno rozciągniętej skali, normie historycznoliterackiego czy interpretacyjnego pisarstwa naukowego.
Z recenzji dr hab. Danuty Opackiej-Walasek, prof. UŚ
- Kategorie:
- Redakcja: Marian Stala, Urszula M. Pilch
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9052-7
- ISBN druku: 978-83-233-3673-0
- Liczba stron: 396
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Maria Podraza-Kwiatkowska, Z rozważań nad tytułem Sad rozstajny 7 Dawid Maria Osiński, Momentalność i nawrotowość cyklu jako struktury wyrażania w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana, czyli po co Leśmianowi cykle poetyckie 21 Anna Czabanowska-Wróbel, Leśmian i powtórzenie. Tarcza wśród Poematów zazdrosnych 53 Barbara Stelmaszczyk, Leśmianowski „cień”– symbol rozszerzonej przestrzeni podmiotu 69 Urszula M. Pilch, Podmiot zamknięty w spojrzeniu. Sad rozstajny Bolesława Leśmiana 85 Wojciech Owczarski, Sen rozstajny 101 Wojciech Gutowski, Z księgi przeczuć. Wstęp do Leśmianowskiej poetyki marzenia 117 Hanna Ratuszna, „A ja ciągle czuję czyjś wzrok, przez otchłanie...” – o nastroju melancholijnym w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana 137 Radosław Okulicz-Kozaryn, Od wywołańców do oddaleńców. Poetycka bohema w Sadzie rozstajnym i jej antenaci 159 Dorota Wojda, Światło i mrok. Ekonomia poetycka Sadu rozstajnego 167 Marzena Woźniak-Łabieniec, Między mrokiem a światłem. Epistemologiczne peregrynacje podmiotu w wierszu Oczy w niebiosach (z cyklu Poematy zazdrosne) 191 Bogusław Grodzki, O widzeniach dziennych i epifaniach nocnych w Sadzie rozstajnym 205 Paweł Próchniak, Noc rozstajna (wrażenie) 231 Małgorzata Okulicz-Kozaryn, „Leżę na wznak na łące…” Leśmiana a młodopolskie wtajemniczenia w naturę 243 Eliza Krzyńska-Nawrocka, Ogród w Sadzie 253 Marek Kurkiewicz, „Niechaj szumią, szemrzą, dzwonią chóry bezimiennych głosów...”. Akustyczny wymiar świata Sadu rozstajnego Bolesława Leśmiana 271 Ewa Kołodziejczyk, Fonosfera Sadu rozstajnego 293 Anna Spólna, Dotyk i niedotykalne w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana 305 Marzena Karwowska, Wątki antropologiczne w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana 321 Rafał Milan, Sidi-Numan – poemat (nie)zazdrosny o ciało? Leśmianowski głos na temat ciała (w poezji) 341 Michał Nawrocki, Glossy do Nieznanej podróży Sindbada-Żeglarza 351 Marian Stala, Coś srebrnego dzieje się w chmur dali. Dziesięć uwag o księżycu w poezji Bolesława Leśmiana 363 Bibliografia przedmiotowa w twórczości Bolesława Leśmiana. Wybór 379 Indeks 387